BEN ASHAARI

Wednesday, August 31, 2011

KARI AYAM PENCEN...

P1300906
Bila sebut kari sama ada ayam atau daging, memang sinonim dengan semua lapisan masyarakat Malaysia mau pun Singapura dan Brunei juga Indonesia. Cuma cara memasaknya mungkin berbeza. Perbezaan juga agak ketara mengikut masyarakat, orang India gaya masakan kari mereka berbeza dari orang melayu dan masyarakat cina. Teknik memasak juga berbeza mengikut negeri, belah2 utara semenanjung Malaysia mat pasti gaya masakan mereka juga tak sama. Satu lagi, kari ini sesuai untuk semua majlis, santai mau pun rasmi. Kalau hari raya, kari antara masakan wajib, kadang2 mat boring juga, tapi kari memang amat sesuai dimakan bersama ketupat. Mat masak tak banyak, 1 batch hanya kurang lebih 4 ekor ayam...Mungkin hari ni masak lagi untuk sesi ke-2 kunjungan tetamu...huhu..penggsannnn >_< (bawah ni mat tulis resipi untuk 1 ekor ayam sahaja)...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 ekor ayam pencen (kalau nak sedap guna ayam kampung)
4 biji kentang
3/4 senduk makan cili kisar (ikut pedas)
2 1/2 camca besar penuh rempah kari daging (mat guna jenama Baba's)
1 keping asam gelugor
1/2 inci lengkuas, dititik
300 ml pati santan
1 liter santan cair
Air panas secukupnya
1/2 camca besar minyak sapi

BAHAN KISAR HALUS :-)
14 biji bawang merah
4 ulas bawang putih
1 inci halia tua
Secubit belacan (optional)
2 biji buah keras
1/2 inci kunyit hidup

BAHAN TUMIS :-)
2 pelepah daun kari, dilurut
4 biji bawang merah, hiris halus
2 ulas bawang putih, hiris halus
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
3 biji buah pelaga
5 kuntum bunga cengkih

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ayam dipotong kepada 12 - 14 bahagian (ikut besar ayam), buang kulit, cuci bersih dan toskan. Kentang dikupas, belah 2 setiap biji dan rendam. Bancuh rempah kari dengan bahan kisar halus, gaul rata2. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk, masukkan minyak sapi. Tumis bahan tumis hingga harum, masukkan bahan kisar + rempah kari tadi dan tumis hingga harum, tambah cili kisar dan tumis hingga garing dan terbit minyak, guna api sederhana dan kacau selalu.
  3. Masukkan ayam, gaul rata dan biar ayam kecut. Tuang santan cair, dan tambah sedikit air panas hingga ayam tenggelam. Masak hingga mendidih dan kecilkan api, masak hingga 3/4 empuk.
  4. Masukkan kentang (toskan), dan masak hingga kentang empuk (jika kering, tambah air panas). Tamah asam gelugor, santan pekat dan perasakan dengan garam secukup rasa dan secubit gula. Masak dengan api sederhana sambil dikacau. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi atau ketupat.

KUAH KACANG @ KUAH SATE..

P1300900
Assalammualaikum, salam semua..hmmm, minta maaf sebab mat tak dapat nak bersiaran, update blog pun tak sempat. Diam tak diam dah masuk hari raya ke-2, pantas kan masa sekarang ni. Macam mana hari raya anda?..Bagus...meriah? Semalam seperti biasa kami menerima kunjungan tetamu sedari jam 10 pagi lagi. Dann malam tadi mat tidur agak awal, sebab tak boleh nak bukak mata..mengantuk teramat sangat. Entri ini sepatutnya semalam. Tapi sebab dah terlena, terpaksa lah mat keluarkan ni hari. Walaupun hanya entri ringkas, mat letak lah juga, boleh buat rujukan sapa2 yang nak resipi kuah kacang @ kuah sate untuk dibuat pada majlis rumah terbuka nanti, Yang ni mat guna kurang lebih 400 gram kacang kisar. Kacang tanah dicuci, tos dan sangrai dalam kuali sambil dikacau sehingga perang, gunakan api kecil. Dibuang kulit dan kisar, tapi jangan sampai terlalu halus. Ok kita semak resipi....

BAHAN-BAHANNYA :-)
400 gram kacang tanah
1 senduk nasi penuh cili kisar
2 batang serai, dititik
3/4 cawan jus asam jawa
Garam dan gula secukup rasa
1500 ml air

BAHAN KISAR HALUS :-)
80 udang kering, rendam 10 minit dengan air panas, toskan
13 biji bawang merah
5 ulas bawang putih
4 batang serai, dihiris
1 camca besar ketumbar
1 1/2 inci lengkuas

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam periuk, tumis serai hingga harum, masukkan bahan kisar halus dan cili kisar, tumis hingga garing. Kacau selalu dan guna api sederhana. Masukkan kacang kisar, kacau rata.
  2. Tuang air dan juga masukkan jus asam jawa. Bila mendidih, tambah gula secukup rasa dan sedikit garam. Kacau dan kecilkan api. Renih hingga kuah kacang pekat dan terbit minyak. Rasa dan jika ok boleh matikan api.

Sunday, August 28, 2011

SALAM AIDIL FITRI DARI DTS-MAT GEBU

Salam semua, Insya Allah sehari dua lagi kita umat Islam akan menyambut hari lebaran yang mulia, makan tinggallah ramadan buLan penuh barakah..Mudah2an kita dipanjangkan usia dan diberi kesempatan menemui ramadan akan datang, insya Allah.

Dalam kesempatan ini DTS-MAT GEBU mengucapkan selamat hari raya aidil fitri dan mat menyusun 10 jari memohon ampon dan maaf zahir batin sepanjang berblog ini jika ada kekasaran bahasa dalam entri2 yang lalu. Doa mat pada semua agar anda dapat menyambut lebaran dalam keadaan harmoni, ceria bersama keluarga tersayang. Pada mereka2 yang pulang ke kampung, berhati2 semasa memandu, kalau mengantuk sila berhenti di R n R, dan berehat secukupnya. Dua rangkap pantun sebagai penutup warkah bicara ku...

TAKBIR BERGEMA DI PAGI INDAH,
TUA DAN MUDA DATANG BERSUA,
LEBARAN MULIA TIBALAH SUDAH,
KEMAAFAN KU POHON PADA SEMUA.

SUMPAH JANJI TELAH TERPATRI,
SIANG MALAM SILIH BERGANTI,
SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI,
DARI MAT GEBU SEIKHLAS HATI...


SYUKUR ALHAMDULILLAHH...DERMA KILAT.

~:STICKY POST, SCROLL DOWN FOR NEW ENTRY, THANK YOU :~
(Gambar Ehsan Google)

Terkejut namun syukur alhamdulillah....itu saja yang dapat mat ucapkan walaupun rasa terkejut dengan berita kemalangan teman blogger Iffah Afiffah atau lebih dikenali dengan nama Miss Ran. Kurang lebih jam 3 petang mat on-line dan log in ke FB, tekejut bila mat di tag oleh Blogger Sunah dengan berita gempar mengenai seorang kenalan blogger yang mengalami kemalangan ngeri, namun syukur alhamdulillah beliau terselamat walaupun kereta beliau meletop..boleh baca di sini.. Di bulan suci Ramadan yang masih bersisa ini dan akan muncul bulan mulia Syawal sedikit masa lagi...dan jika ada kesudian dalam hati anda, boleh lah menghulurkan sumbangan ikhlas. Boleh bank-in sumbangan anda dalam account bonda pada Iffah seperti berikut :-)

BANK: CIMB
NAMA: PUAN LATIFAH MOHD ISA
NO ACC : 1435 0069 2505 24

MOGA ALLAH SWT MEMBALAS JASA BAIK ANDA SEMUA....

KEK LAPIS DELIMA ZAMRUD..

P1300870
Salam.......persiapan raya dah siap semua?..Mat macam biasa2 saja lah, persiapan pun hanya untuk menerima kunjungan tetamu dan sedara mara terutama mereka2 yang jauh, waris2 kami. Hmmm, makin nak hampir pada Syawal tiba2 perasaan rasa sebak lah, ntah lah mat ingat macam2, mood pun tak berapa nak stabil. Kalau waktu macam ini tahun lepas, arwah abang mat pun sibuk melakukan persiapan hari raya untuk kelurga dia, tahun ni itu semua tinggal sebagai kenangan...huhu, kalau lah tahun depan mat gebu pulak tak de.......selamat tinggal semua yea. (v_v) . Kali ni mat nak kongsi resipi kek lapis. Tahun ni mat buat 2 jenis kek lapis saja. Niat malam tadi nak melapis juga, tapi keadaan tak mengizinkan, pening pala dan rasa letih jeee...huhu...tapi takpe nanti mat nak melapis juga, lepas2 raya, selagi ada tetamu kan...

P1300866
Kek lapis ni sebenarnya mat pernah buat dulu, tapi yang ni mat oter sikit. Rasanya sedap, lemak dan lembap. Satu keistimewaan kek lapis ni kan, bila anda mula melapis, kerajinan akan datang secara semula jadi. Rasa macam gian sangat. Teruja pun yea nak melihat hasilnya nanti. Kalau tak caya cer tanya mereka2 yang melapis...kan Sunah <----wajib lah melapis, sebab Sarawak mari...erkk hehe. Ok lah, sebelum mat jadi tak berapa rajin, jomm kita semak resipi...Oh yeaa satu tips untuk mengelakkan kemalangan jalan raya..anda tidak seharusnya mengikut cara sorang pemandu ini---> di sini.....perghhh dasar tak hengat!!!

BAHAN-BAHANNYA :-)
300 gram mentega (mat guna S C S)
250 gram tepung Hong Kong
50 gram serbuk santan
200 gram gula halus
10 kuning telur*
4 putih telur*(*guna telur gred A)
200 ml susu sejat (mat guna jenama IDEAL)
1/4 cawan air
1 1/2 camca besar ovallate
1 camca teh pandan paste
1 camca teh esen vanilla
Kelapa kering secukupnya
Ceri merah dan hijau secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Putar mentega hingga kembang dan putih. Ketepikan. Dalam mixing bowl yang bersih dan kering, masukkan gula halus bersama ovallate, putar hingga rata. Masukkan kuning telur + putih telur tadi dan putar hingga rata, kemudian putar pada kelajuan tinggi hingga kembang dan pekat seperti adunan kueh baulu.
  2. Satukan tepung HK dengan serbuk santan, kacau rata. Susu sejat pula dicampur dengan air, kacau rata. Perlahan kan kelajuan, masukkan tepung berselang seli dengan susu cair tadi, hingga habis. Kemudian masukkan pulak mentega tadi, putar hingga sebati.
  3. Bagi adunan pada 2 bahagian sama banyak. Satu diletak dengan pandan paste, kacau rata dan satu lagi diletak esen vanilla, kacau rata. Sediakan tin kek berukuran 8 x 8 x 3 inci, sapu dengan mentega dan alas dasarnya dengan kertas minyak, lenser juga kertas tadi. Panaskan oven pada suhu 190C guna api atas dan bawah..
  4. Masukkan tin tadi dan biar panas selama 2 minit. Keluarkan dan sudukan 4 camca besar adunan pandan, ratakan dan bakar hingga masak (kurang lebih 4-5 minit), keluarkan dan tekan perlahan dengan penekan kek lapis, jika ada gelembong udara, cucu dulu dengan lidi sate, lapis sekali lagi dengan adunan pandan, tabur sedikit kelapa kering atas adunan tadi rata2. Masukkan dalam oven dan bakar hingga kuning keemasa, kali ni guna api atas sahaja (mat guna api grill dan letak loyang pada aras ke-2 dari rak bawah oven dan suhu mat turunkan jadi 160C), selama 3-4 minit.
  5. Keluarkan dan tekan perlahan. Sudukan pulak adunan vanilla, bakar hingga masak, kemudian lapis sekali lagi dengan adunan vanilla dan susun ceri merah dan hijau (mat guna 4 biji ceri merah dan 4 biji ceri hijau, mat belah 2 setiap biji dan tekan sedikit bagi rata sebelum disusun pada adunan vanilla tadi). Sambung bakar.
  6. Ulangi proses tadi hingga selesai, setiap lapis gunakan 4 camca besar adunan. Setiap lapisan ke dua adunan pandan ditabur kelapa kering dan setiap lapisan ke dua adunan vanilla disusun ceri merah dan hijau. Biar kek suam sekejap sebelum dikeluarkan dari tin. Biar sejuk atas jaringan sepenuhnya sebelum dibungkus rapi dan simpan dalam peti sejuk untuk tahan lebih lama.

KEK LAPIS ASAM MANIS...SETAHUN SEKALI.

P1300862
Assalammualaikum, salam semua, selamat bertemu kembali..tuuu diam ala2 bertahun tak bersiaran. Nak mengeluh pun tak elok kan. Penat lah, mata ni kuyu jee...stimm ok, letak ikan pun boleh masak. Hmm ok lah entri kali ni nak share resipi kek lapis yang dah 2-3 tahun rasanya mat buat. Resipi ulang tayang, tapi setahun sekali je lah, benda2 macam ni untuk keraian atau majlis2 tertentu sesuai lah. Resipi asal dari Rozzan Singapore. Orang tanya mat, sedap ke kek lapis tuu?...Gila nko tak sedap, dengan asam manis, susu pekat manis, seri kaya..kalau tak berseri juga lah muka lepas makan ni, sah kena mandi bunga bawah jambatan gantung...TAPI...haha jangan melantak over yeaa...ngeri's woooo!!..manis.

P1300863
Kalau ikut sejarahkan, ini lah kek lapis yang mat kira agak berjaya masa pertama kali mencuba dulu. Sebelum tu ada juga menerai, tapi maklumlah, amatur, hasil kek pun ala-ala saja, tak menepati piawaian gamaknya kalau dinilai oleh pakar2 kek lapis. Kek ini tak guna tepung tapi guna biskut marie yang dikisar halus. Kalau dulu kek lapis menggunakan mentega GC, kini telah ditukar pada mentega lain dan mat syorkan mentega SCS setakat ini adalah yang terbaik. Warna pula bergantung pada kehendak anda. Kek lapis tahan perlu disimpan dalam peti sejuk, untuk mengelakkan ia berkulat. Ok kita semak resipi pulak...

BAHAN-BAHANNYA :-)
450 gram mentega berkualiti tinggi (mat guna "S C S")
150 gram gula halus
10 biji telur gred "A"
300 gram biskut marie, dikisar halus (mat guna jenama "munchy's")
1 tin kecil susu pekat manis (mat guna dalam 300 gram)
85 gram seri kaya (mat guna jenama "Yeo's")
1 camca teh esen vanilla
2 pack asam manis (haw flakes), setiap pack ada 10 bungkus
Pewarna makanan ikut suka (mat guna oren, biru dan merah jambu)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Putar mentega dan gula halus hingga putih, masukkan telur satu persatu dan terus memutar pada kelajuan tinggi hingga adunan kembang. Masukkan esen vanilla dan seri kaya, putar rata. Masa ni adunan kelihatan berbiji2 sedikit.
  2. Pada kelajuan perlahan masukkan susu pekat manis dan biskut marie kisar tadi sedikit demi sedikit hingga habis. Gaul rata. Bahagikan kepada 3 bahagian sama banyak. Letak pewarna kegemaran pada setiap bahagian, kacau rata.
  3. Sediakan tin 4 persegi berukuran 8 inci x 8 inci x 3 inci, lenser dengan mentega, alas dasar tin dengan kertas minyak, lenser juga kertas tadi. Panaskan oven pada suhu 190C, api atas dan bawah. Masukkan tin kosong tadi selama 2 minit.
  4. Kaluarkan tin, sudukan 4 camca besar adunan (terpulang pada anda untuk memilih warna adunan), ratakan dan bakar selama 4 - 5 minit atau hingga peerang. Keluarkan dan sudukan 4 adunan lagi yang sama warna, ratakan dan susun haw flakes tadi, anggaran 25 keping. Masukkan kembali dalam oven, kali ini tukar api pada fungsi "grill" dan suhu diturunkan pada 175C. Bakar selama 3-5 minit hingga perang.
  5. Keluarkan dan tekan sedikit kek tadi, biar padat, jika terdapat gelembung udara, cucuk dengan lidi sate, dan tekan perlahan2. Sambung melapis dengan 4 camca besar adunan warna lain pula, susun haw flakes pada lapisan kedua setiap warna.
  6. Buat hingga selesai, untuk lapisan akhir, tukar api pada mode atas dan bawah, bakar hingga masak (3-4 minit). Sejukkan sekejap dan keluarkan dari tin, biar dingin atas jaringan...Untuk tahan lebih lama, boleh dibungkus dengan plastik cling, masukkan dalam bekas betutup dan simpan dalam peti sejuk...


Saturday, August 27, 2011

BISKUT NESTUM CRUNCHY

P1300856
Salam semua, selamat pagi, ok tak boleh cerita banyak, masa mat agak ketat hari ni, pagi 27 Ramadhan ni, mat share 1 lagi biskut raya biasa2 yang mat buat, resipi dia mudah dah sedap. Kita lihat apa yang anda perlukan. Sebelum tu sempena Aidil Fitri yang akan menjelma nanti, eloklah kita renungkan entri bermakna ini.....di sini.....

BAHAN-BAHANNYA :-)
260 gram mentega, mat guna jenama Anchor
120 gram gula aising
250 gram tepung halus (atau tepung gandum)
130 gram tepung jagung
60 gram badam serbuk
40 gram nestum biasa, dikisar
1 camca teh esen vanilla
Kuning telur, untuk disapu
Gula hiasan secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Putar mentega, gula aising dan esen vanilla hingga sebati. Masukkan tepung, tepung jagung, serbuk badam dan uga nestum. Uli hingga jadi doh. Canai 1/2 cm ketebalannya dan terap guna acuan kegemaran. Alih dalam dulang pembakar. Buat hingga siap.
  2. Sapu kuning telur dan tabur gula hiasan, bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C, selama 20 minit atau hingga kuning keemasan. Biar suam sekejap atas dulang pembakar, alih atas jaringan dan bila betul2 sejuk, simpan dalam bekas kedap udara..

Friday, August 26, 2011

BISKUT KELAPA DELIMA...

P1300858
Jommm buat biskut raya, tapi kalau mat gebu, mestilah biskut yang dah biasa dengan tekak kami. Biskut kelapa ni sebenarnya telah berlaku beberpa fasa perubahan dari resip asal nya. Mat telah tambah sedikit serbuk badam dalamnya. Dan jika dulu kelapa kering yang digunakan tidak dikisar halus, tapi yang ni mat kisar halus. Biskut ni adalah kegemaran bonda, teringat zaman dulu2 masa guna oven kaler hitam cap kupu2. Bonda pun suka buat biskut kelapa ni, tapi bentuk bulan sabit, tak guna acuan tapi guna gelas kecik, kita terap jadikan bentuk bulan sabit, lepas tu susun atas tudung periuk dan bakar dalam oven kupu2 yang ditenggekkan atas dapur gas. Wahh nostalgia betul lahh... Ok lah mat tulis resipi dia kat bawah ni pula...kalau nak cari yang lepas2 pun ada gak...tapi takpe lah tulis sekali lagi yeaa.

BAHAN-BAHANNYA :-)
225 gram tepung jagung (mat guna jenama Brown & Polson, jenis dalam tin)*
150 gram tepung gandum*
1/2 camca teh baking powder*(*disatukan dan diayak)
95 gram gula aising
75 gram kelapa kering, kisar halus
25 gram serbuk badam
1 biji telur gred A
Beberapa titik esen rose @ 1/2 camca teh esen vanilla
200 gram mentega (kurang lebih, sebab ikut kelembutan adunan)

BAHAN HIASAN :-)
Kuning telur, untuk disapu
Hirisan kecil ceri
Kelapa kering

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satukan kelapa kisar, serbuk badam dan tepung yang telah diayak tadi, gaul rata dan ketepikan. Putar telur dan gula aising hingga berkrim. Tambah esen rose atau vanilla. Perlahankan kelajuan, masukkan tepung tadi sedikit demi sedikit sehingga adunan menjadi seakan2 teksture serbuk roti.
  2. Tambah mentega sedikit demi sedikit sambil diputar perlahan sehingga adunan tadi menjadi doh yang lembut dan boleh dicanai. Bahagikan doh tadi pada 3 - 4 bahagian, tutup doh dengan tuala dapur bersih yang telah dilembapkan.
  3. Ambail 1 bahagian doh, canai setebal 1/2 cm,kemudian terap dengan acuan kegemaran anda. Susun atas loyang pembakar, sapu kuning telur, hias dengan ceri dan tabur sedikit kelapa kering. Buat hingga siap.
  4. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C, selama 20 - 25 minit, bergantung pada oven masing. Biarkan biskut sekejap atas loyang sebelum disejukkan atas jaringan dan simpan dalam bekas kedap udara..

ROSE SUNQUICK CALAMANSI JUICE...

P1300846
Salam semua, lalalalala...sedap tak..nampak tak..haaa tak nampak?. Hmm lepas ni mat tak dan lah nak pos entri2 macam ni, dah mula sibuk. Ini mat buat untuk berbuka semalam, sajalah tiba2 nak minum yang masam2 sikit dan ada bau2 harum limau kasturi. Ini kalau wanita2 ngandung nampak rasa2nya boleh tirguda tak eks?..erkk..sori yea. Untuk yang ini pun mat tak letak resipi, sebab ianya setakat campuran sirap ros, orange sunquick dan limau kasturi, tu saja, letak air dan air batu..settle dah. Bukan nak perlu buat apa2 sangat, buat masa nak berbuka puasa pun masih sempat lagi. Bila sebut pasal wanita mengandung ni, ada satu pantang larang, kiranya encik suami2 harus baca gak lahh....kat sini....dah baca?...amacam..setuju tak?... Ok dulu, jumpa dalam entri biskut raya pulak lepas ni..tunggguu!..



MOCHA CHOC CHIP COOKIES....OHH HEAVEN!!!..

P1300848
Selamat pagi semua...eh ada lagu raya lahhh...wahhh lagu Ahmad Jaisss...feberet dennn. Erkk, aneh kee orang "muda" macam mat gebu minat Ahmad Jais..erkk "muda"?.Cehhh, tua sudah, kertu dahh, gigi pun dah tak cukup bilangan. Ini antara biskut raya simple mat tahun ni, serius kata, mood baking cookies not so happening this year, lemau jee, kalau nak buat cookies yang berdeko2 bagai..sorry..tak terlarat den. Berbalik pasal cerita biskut coklat cip ni, resipi asal mat dapat dari dapur geng masak yang hebat berasal dari tanah seberang tambak. Siapa tak kenal Rima Of Singapore, yang begitu rajin, dah lah tu hasil kerja pun...hmmm, hebat!!. Mat sebelum ni memang tak pernah buat coklat chip cookies, tapi kan sekali test resipi Rima, terima kasih Rima (blog di sini...), terus melekat sudah...sedapp okeh. Cuma mat ada ubah suai sedikit...biasalah ikut bahan2 yang ada...Siapa2 nak buat, nanti boleh cuma, berbaloii, tak caya tanya mereka2 yang pernah rasa masa datang rumah mat dulu....betul tak sedap?....

BAHAN-BAHANNYA :-)
250 gram mentega (mat guna jenama Anchor)
150 gram gula perang @ soft brown sugar
3 kuning telur
1/2 camca teh esen vanilla
1 camca teh mocha oil (boleh beli dikedai baking)
120 gram coklat chip
100 gram gajus, panggang dan cincang kasar
50 gram badam, panggang dan cincang kasar
1/2 cawan kelapa kering
1/2 camca teh baking powder*
350 gram tepung gandum*
15 gram serbuk koko*(*disatukan dan diayak)
Secubit garam halus

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Putar mentega dan gula perang hingga gebu, masukkan kuning telur, satu persatu dan putar rata, tambah esen vanilla, garam dan mocha oil. Perlahankan kelajuan, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis, masukkan kelapa kering, gajus dan badam serta coklat chip, putar hingga semua rata.
  2. Ambil kurang lebih 1/2 camca besar adunan, bulat2kan dan susun dalam dulang pembakar, kemudian tekan sedikit dengan garfu. Buat hingga siap. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 20 - 25 minit, sejukkan atas jaringan sepenuhnya sebelum disimpan dalam bekas kedap udara..


Thursday, August 25, 2011

KUE TEOW KERANG..UNTUK BERBUKA PUASA

P1300841
Salammmmmmmmmmm semuaa...arghhhhhhhh....penatt..nak pengsan sudah. Dah lah tu, jari2 ku sakit semua. Minta maaf mat pada semua, sebab hari ni betul2 satu entri saja yang mat letak. Bukan apa, masa sungguh ketat, tak mengizin kan langsung, mat cuma dapat bersiaran di FB saja. Kat blog ni susah sikit lah, ambik gambar pun tak sempat. Tapi kan malam ni mat nak share menu berbuka puasa mat gebu tadi. Tiba2 tekak nak makan kue teow kerang, dan memang nasib baik lah, ada bahan2nya, cuma kue teow tu je, bukan jenis biasa, tapi jenis halus sikit..huhu tak real lah macam tu kan, arghh janji ada..ok lah semak resipi jomm, tapi kan simple je, dan mat masak sikit saja..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 cekut kue teow
1 genggam taugeh, dibuang ekor, cuci dan toskan
1 ulas bawang putih, cincang halus
2 biji bawang merah, hiris
1 biji telur
1/2 keping tauhu, dadu kecil, goreng dan toskan
1 camca besar sambal khas* (resipi dibawah)
1 genggam isi kerang
2 camca besar kicap manis
1/2 camca besar kicap pekat
Sos ikan secukup rasa

BAHAN SAMBAL* :-)
1 cawan cili kisar
2 camca besar udang kering, rendam 10 minit dan toskan*
5 biji bawang merah*
2 ulas bawang putih*(*dikisar halus)
Garam da gula secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK SAMBAL :- Panaskan minyak, tumis bahan kisar hingga harum, masukkan cili kisar dan tumis hingga cili garing. Tambah garam secukup rasa dan sedikit gula. Masak sekejap lagi hingga terbit minyak. Sejukkan dan simpan untuk kegunaan kemudian. (simpan dalam peti sejuk untuk tahan lebih lama).
  2. UNTUK KUE TEOW KERANG :- Panaskan sedikit minyak dalam kuali, masukkan bawang putih dan bawang merah, tumis hingga harum, tambah sambal dan kerang, kacau rata dan tolak ke tepi kuali, pecah kan telur dan bila mengeras kacau hancur.
  3. Masukkan kicap manis, kicap pekat dan tauhu tadi, masukkan kue teow dan kacau rata, masukkan sos ikan secukup rasa. Akhir sekali tambah taugeh, gaul rata, matikan api. Hidangkan dengan cili hijau jeruk (tak de laahh cili jeruk..huhu)..

KEINSAFAN...KESEDARAN...KESEDIHAN.....

~:STICKY POST, SCROLL DOWN FOR NEW ENTRY..THANK YOU:~
Tiada kata2 yang boleh kita gambarkan....jika manusia gelandangan di negara kita, diberi makan walaupun mereka tidur di kaki lima, tapi kanak2 di Somalia ini...hmm sungguh menderita dan sengsara..mereka mati setiap 6 minit........menyayat hati kan...Untuk itu jika ada tergerak hati anda untuk menyumbang, boleh lah klik sini...mereka sedara seugama kita...Moga jasa baik anda diberkati Allah swt..... Terima kasih pada Ben Ashaari juga....


SAMBAL TERUNG PIPIT...LAUK KAMPUNG.

P1300824
Salam semua, waaaaa....tak de entri bess lah hari ni, cuma boleh share lauk2 kampung saja, tu pun rasanya ulang tayang sudah. Plan tadi nak melapis, tapi cannot lah, penat, tak mo paksa. Apa2 pun siang tadi dengan rasminya mat melapis sudahh. Yesssssssssssssssssss!!!..haha, orang melapis berpuluh2 biji, ni aku baru sebiji, dah macam nak pengsann sangat jerit2 bagai. Mat buat kek lapis asam manis je. Melapis memang mat buat setahun sekali, yang kek kukus pulak, awal2 tu hari dah buat sebab ianya tahan. Tanpa di masukkan dalam peti sejuk, kek kukus akan tahan sebulan, tapi anda harus biarkan kek tu sejuk, bungkus elok2 dengan plastik cling dan simpan dalam belas yang terlindung dari cahaya. Mungkin esok mat masukkan entri biskut raya ku yang tak seberapa tu, tapi kalau sempat lah, ingat esok nak menge"tat" pulak...huhu..ok lah kita semak resipi kampung ni pulak...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 1/2 cawan tepung pipit, dicuci dan celur sekejap, toskan
1 genggam, ikan bilis tamban, dibersihkan, buang tulang dan rendam
1/3 cawan air asam
1 biji bawang besar, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
1 inci belacan, dilarutkan dengan sedikit air
7 biji cili hijau, hiris
1/2 cawan air

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bawang besar, bawang putih dan cili hijau hingga harum, tambah ikan bilis tamban (toskan) dan juga belacan. Kacau rata.
  2. Masukkan terung pipit dan air. Biar mendidij dan kering sedikit. Tambah garam secukup rasa dan secubit gula. Jika anda nak guna serbuk perasa pun pun. Masak hingga pekat dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat.







Wednesday, August 24, 2011

LEMAK PUTIH FUCUK DENGAN TAUHU

P1300828
Assalammualaikum....sehat ke semua, mat kan..kan..kan..arghhh plan semua gagal, patut malam ni melapis kek asam manis, tapi tak larat sudahh....jam malam 9 tadi aku pengsan sudah....blackout... jam 11 malamnya baru sedar balik. Hari semalam agak memenatkan jam 7 pagi mat dah mula buat almond london (AL) dan walaupun nampak mudah, jam 2 petang baru siap semua si AL disalut dengan cekelet...huhh...lepas tu masa untuk memasak pulak..siap2 semua, plan nak melapis lepas Isyak tadi, tapi tu lah kita merancang sahaja, last2 rancangan tidur lena dibuai mimpi pulak yang berlaku...haha babai leer kek lapis, insya Allah esok kot mat buah..masa pun dah suntuk, tat nenas belum buat lagi nih....waaa tolonggggg!!!!!......

BAHAN-BAHANNYA :-)
Tauhu kering @ fucuk secukupnya, potong kecil dan rendam hingga lembut
2 keping tauhu, belah 6 setiap satu
1/2 cekak soo hoon, kerat pendek dan rendam
800 ml santan cair
300 ml pati santan
Air jika perlu
Garam dan gula secukup rasa
1 camca besar penuh udang kering, rendam 10 minit, tos dan tumbuk kasar
1 biji bawang besar, hiris
3 ulas bawang putih, diketuk

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Toskan fucuk dan masukkan ke dalam periuk bersama hirisan bawang besar, bawang putih, udang kering dan santan cair. Masak hingga mendidih. Tambah tauhu dan soo hoon (toskan). Kacau perlahan.
  2. Tuang sedikit air jika perlu dan tambah santan pekat. Biar mendidih perlahan, guna api sederhana. Perasakan dengan garam secukupnya dan secubit gula. Masa sekejap rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama ikan masin dan sambal belacan..

SAMBAL KARI KERANG....IDEA SIAPA?

P1300814
Salam tengah hari...sangap2 jee, ngantuk eks, huhu, sama lah kita. Ngantuk juga ni, dah jadi macam senikata lagu pulak, "siang mengantuk malam berjaga". Kali ni nak share satu resipi derhaka melampau.....konon lah kan. Ini hasil perbincangan mat dengan sesorang yang bukan dari dunia masak2. Tapi tak sangka, idea dia boleh tahan. Bila mat tanya dia, any idea tak nak mask kerang? Dia kata masak kari, hmm mula2 rasa macam tak brapa nak ok, lepas tu kata beliau lagi, buat ala2 sambal lepas tu bagi pekat2 sikit..wahhh..not bad juga, kira pala otak dia ni boleh pakai juga kalau bab2 derhaka resipi nih. Orang nya misteri sikit, jarang bercakap...tapi bukan lah sombong, memang tebiat dia tak suka cakap banyak....behave u, suci lagi..haha...pstt. nak tau ke sapa..cer ke sini.....terkejut takk?...kann..haaa tu lah orang nya jangan sangkaaa okehh.... Jom semak resipi pulak..

BAHAN-BAHANNYA :-)

1 cawan isi kerang segar
2 senduk nasi cili kisar
3/4 camca besar rempah kari ikan (mat guna jenama baba's)
Sedikit air
1/2 cawan jus asam jawa
Garam dan gula secukup rasa (nak guna serbuk perasa pun ok)
1 tangkai daun kari, asingkan dari tangkainya
1 biji bawang besar, belah 6
1/2 inci halia, diketuk
5 biji bawang merah*
2 ulas bawang putih*
1/2 inci belacan*(*ditumbuk halus)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan tumbuk halus, halia titik, dan juga daun kari hingga harum. Masukkan cili kisar dan rempah kari, kacau rata dan tumis hingga cili garing, gunakan api kecil. Masukkan jus asam jawa dan air, kacau dan masak hingga pekat.
  2. Masukkan kerang dan bawang belah. Kacau dan tambah garam secukup rasa dan sedikit gula. Masak hingga pekat. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi atau roti.....Selamat mencuba!!...

MUTABAK LIPAT.......SENANG DIBUAT,,,

P1300834
Salam morning pagi semua, selamat berpuasa 24 Ramadhan, hmm cepatnya masa. Ok, kali ni nak share satu resipi mudah punnya, dah pernah letak kat DTS rasanya dulu. Sebenarnya ni mat buat semalam. Guna prata segera jenama kawan tu. Untuk inti tu mat guna daging burger ayam Ramly. Kalau perhatikan takde sayur dalam dia. Daun sup pun habis, kalau ada jangan lua letak yea. Ok mat tulis resipi dia, tak larat dah nak bebel...idea pun kering je nihh..huhu...

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 keping prata instat jenama KAWAN
2 keping daging burger ayam jenama Ramly
1 biji bawang besar, dadu
2 ulas bawang putih, tumbuk halus
1/2 inci halia, tumbuk halus
1 camca besar cili kisar
1/2 camca besar serbuk kari daging
Sedikit serbuk lada hitam
3 biji telur

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK INTI :- Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumis bawang besar hingga layu, masukkan cili kisar dan tumis hingga garing, masukkan bawang putih dan halia tumbuk tadi, tumis sekejap. Tambah rempah kari dan daging burger ayam tadi, hancurkan dan gaul rata. Perasakan dengan garam secukup rasa dan masukkan lada hitam dan kacau rata. Masak hingga kering, angkat dan sejukkan.
  2. UNTUK MURTABAK LIPAT :- Panaskan non-stick, masak roti prata instat tapi jangan garing sangat. Angkat dan ketepikan. Pecahkan telur dalam satu bekas, kacau rata. Masukkan inti tadi dan kacau. Panaskan non-stick pan 8 inci, tuang sedikit minyak, ratakan. Tuang 1/2 dari bancuhan inti. Biar masak hingga permukaannya sedikit pekat. Letak sekeping prata instant yang telah dimasak tadi. Tekan2 sedikit dan masak dengan api kecil. Kemudian terbalikkan dan masak lagi 1-2 minit. Alih dalam pinggan dan lipat dua. Buat kaedah sama untuk baki adunan. Potong dan hidangkan bersama kuah kari atau sos kegemaran..

Tuesday, August 23, 2011

SAMBAL TERUNG UDANG KERING..

P1300795
Salam petang semua, plan berbuka apa ni hari, diam tak diam seminggu lagi nak beraya kan, dah siap buat persiapan?... Rasa2nya nanti mat kurang sikit lah letak entri, sebab kerja lain pun dah mula menunggu. Rumah pun macam kapal kargo nih, penuh barang, bersepah..hadoi, tatau mana nak letak dahh..pening pala. ok petang ni nak share satu masakan mudah sangat, dan mat suka yang macam ni makan dengan nasi hangat pun dah memadai, ada ikan goreng lagi lah bess. Sambal terung ni mudah saja nak buat, mat guna 1 biji terung biru. Sekarang ni kan, terung biru yang panjang tu saiz dia, kus smangat, kan main besey2 lagi, kalau dulu semetot siaaa. Ada tu sampai terkejut tengok. Tapi dari segi rasa lah serius cakap, terung sekarang not as good macam zaman dulu2...hmmm.. Ok lah semak resipi pulak..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 biji terung panjang
2 helai daun limau purut
3 biji limau kasturi, ambil jusnya
Garam dan gula secukup rasa
4 biji bawang merah*
1 ulas bawang putih*
3 biji cili merah*
4 biji cili padi*
Secubit belacan*
1 camca besar udang kering, rendam sekejap dan toskan*(*ditumbuk halus)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Terung dibuang sedikit kulitnya, hiris serong sederhana tebal dan rendam dalam air bergaram selama 5 minit. Toskan dan lap kering, gaul dengan sedikit garam dan goreng terendam hingga lembut tapi tidak lembik. Angkat, toskan dan letak atas paper towel. Kemudian susun terung tadi dalam bekas sesuai. Ketepikan.
  2. Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumis bahan tumbuk halus hingga harum, masuk daun limau purut dan tumis hingga garing. Tambah garam secukup rasa dan sedikit gula. Tuang jus limau kasturi, kacau dan rasa, jika ok boleh matikan api. Ratakan sambal atas terung tadi, hidangkan segera...



MI HOON KERANG....MANA KERANGNYA?...

P1300807
Selamat pagi semua, sahur apa pagi tadi. Semalam mat cuma letak 2 entri saja kan, tu pun resipi biskut ulang tayang. Hari ni pun mengukis juga lah sementara sempat ni, kek lapis pun belum buat lagi. Rasanya tahun ni buat lah 2 ketul kek lapis, insya Allah kalau diizinkan. Ok entri pagi ni cuma mi hoon biasa saja yang mat goreng semalam. Patutnya ini entri malam tadi, tapi semalam punya ngantuk, awal mat tidur. Mi hoon ni sebenarnya mat letak kerang, tapi lepas2 ambik gambar nampak kerang dia tak berapa banyak pulak, mungkin terlindung kan, atau kerang anak dara..malu2 kucheng's gitu. Daun bawang pun tak de, hias pun ala kadar saja. Kadang2kan bila mat nak tulis entri mi hoon, rasa segan, sebab benda ni kan amat biasa bagi semua, sejak zaman dulu2 lagi mi hoon tak sudah2 tapi ianya memang femes sepanjang masa. Teringin nak mee siam Singapura, yang ada kuah tu...huhu, bila eks...hmmm..

BAHAN-BAHANNYA :-)
200 gram mi hoon, rendam hingga lembut atau rebus sekejap dan toskan
100 gram taugeh, buang ekor, cuci dan toskan
1 keping tauhu, dadu kecil, goreng dan toskan
2 biji telur, dibuat telur hancur
1/2 cawan isi kerang
Isi udang secukupnya
2 camca besar cili kisar
3 camca besar sos cili
Kicap cair secukupnya

BAHAN KISAR HALUS :-)
7 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 camca besar penuh udang kering, rendam 10 minit dan toskan
Secubit belacan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar dan tumis hingga garing. Tambah sos cili, tumis hingga terbit minyak. Masukkan isi kerang, udang, tauhu dan telur hancur, kacau rata. Masukkan sedikit kicap cair.
  2. Masukkan mi hoon dan gaul rata2. Tambah taugeh dan gaul lagi, gunakan api sederhana. Tambah kicap cair secukupnya. Masak sekejap lagi, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan dengan menabur hirisan cili merah, cili hijau dan sebagainya....Selamat mencuba....





Monday, August 22, 2011

ALMOND LONDON FOR LADY ALMOND...

P1300785
Salam petang semua, buat apa tuu, ok entri kali ni mat masukkan biskut almond london for lady almond..wahhh..bangsawan henggeris kee?, tak lah saya sebab kali ni mat buat almond london ala2 "lady" gitu, siap ada munga setoet sebagai hiasan. Sebenarnya mat terpengaruh dengan cara sorang blogger masak2 tu buat, sapa lah kalau bukan Puan Azlita, tapi dia punya berganda2 lawa. Yang mat punya ni tak de coklat putih, habis stok dan malas lah nak beli...huhu boleh macam tu? Kira almond london ni wajib buat tiap2 tahun sebab, jadi kegemaran kanak2 dan orang dewasa.

P1300788
Untuk resipi almond london ni mat guna resipi yang sama sejak mat buat mula2 dulu. Resipi asal dari Chef Wan yang pemess itu lah sapa lagi. Tapi kan kacang badam dia mat goreng, bukan panggang, tang tu terpulang pada anda lah yea. Mat guna cooking chocolate jenama TULIP dan sedikit shortening, tu saja, gaya menghias terpulang pada kreativiti anda. Ok sebelum tulis resipi nih. Ada entri khas untuk ibu2 ngandung...harus baca.kat sini. Terima kasih yeaa...Selamat hari raya (^_*)

BAHAN- BAHANNYA :-)
250 gram mentega
150 gram gula aising
2 kuning telur
1 camca teh esen vanilla
450 gram tepung gandum*
2 camca teh emplex*(*disatukan dan diayak)
130 - 150 biji badam berkulit, digoreng hingga kuning keemasan, toskan atas paper towel, atau bakar dalam oven.

BAHAN SALUT :-)
400 g coklat masakkan (mat guna coklat masakan jenama "tulip")
1/2 camca besar lemak sayur
Badam cincang secukupnya, disangai hingga kuning keemasan
Paper cup saiz kecil secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satukan mentega dan gula aising, kacau hingga sebati, masukkan kuning telur dan esen vanilla, terus memukul hingga berkrim.Masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga adunan menjadi doh yang lembut. Tutup doh dengan tuala lembap. Ambil sedikit doh, kurang lebih 3/4 camca teh dan salutkan doh tadi pada sebiji badam. Buat hingga habis.
  2. Bakar dalam oven pada suhu 170C selama 20-25 minit. Sejukkan atas jaringan. Cairkan coklat secara double boiler (meletak mangkuk tahan panas berisi coklat masakan di atas periuk air mendidih). Bila coklat cair, masukkan lemak sayur dan kacau rata.
  3. Ambil sebiji biskut yang "botak" tadi, masukkan dalam peper cup dan sudukan coklat masakkan hingga memenuhi biskut. Tabur sedikit badam cincang dan susun dalam bekas. Buat seterusnya dan susuh rapat2 anrata satu sama lain, tujuan untuk menjadikan biskut sedikit bujur bila coklat mula membeku nanti. ATAU boleh juga celup sebiji almond london dan letak dalam paper cup. Buat hingga habis dan biar coklat betul2 beku, baru simpan dalam bekas kedap udara....selamat mencuba!!!!

BISKUT DAHLIA...KENAPA JADI KEMBANG?...

P1300783
Salam Isnin, selamat pagi. Kali ni tak sempat nak masukkan masakan untuk berbuka., sebab masak biasa2 saja. Ok, nak share biskut dahlia, walaupun banyak kali buat tapi mat tetap letak juga. Bukan apa ada yang tak yakin dengan resipi yang mat letak, depa kata lepas bakar jadi kembang, loose sharp, pattern tak de...huh, macam mana boleh jadi gitu. Mat buat dah banyak kali, dan resipi ni pun bukan asal mat yang punya, tadi dari sorang geng R-Net. Tapi alhamdulillah, resipi beliau bukan sahaja sedap malah cunn dan menten dia nya corak. Bukan nak kata apa, sedara mara tua mat pun kata biskut dahlia ni sedap. Semalam mat buat 2 adunan dan 1 kati mentega!!!....1 kati = 600 gram..pitammm >_<


Mat gunakan butter Anchor, kalau dulu mat guna butter GC, tapi sekarang jangan memain, HARAM sudah itu GC. Namum begitu rasa tak banyak berubah. Satu lagi, jenis mentega juga akan memberi kesan dari segi rasa, terutamanya. Ok kalau anda tak percaya cer tengok gambar tu, belah kiri biskut dahlia yang belum dibakar. Belah kanan tu yang dah siap bakar...amacam shape dia tetap ada kan walaupun sedikit turun. Tu adat lah, kalau nak kekal shape macam yang kanan tu, buat biskut tiruan, sah sampai kiamat dok macam tu saja. Petua sama yang sering mat bagi tau, jangan putar mentega dengan gula aising sampai kembang, setakat sebati sudah memadai. Satu lagi cara membakar, tapi ni ikut oven masing2. Kalau oven besar yang boleh muat loyang pembakar 14 inci x 14 inci tu, anda kena tau teknik nya supaya biskut bakar sekata. Selalu mat bakar pada suhu 170C - 25 minit. Lepas 10 minit anda bakar. Pusingkan loyang tadi ikut pusingan jam. Lepas 5 minit, pusing lagi, sampai anda nampak biskut kuning sekata. Mat guna api atas dan bawah, loyang pula pada ke dudukkan rak ke-2 dari bawah. Lepas bakar, biar 2-3 minit dalam loyang sebelum alih atas redai, sejukkan...Ok mat tulis resipi sekali lagi....jommm..

BAHAN-BAHANNYA :-)
300 g mentega (SCS, Anchor, atau mentega pilihan anda)
160 g gula aising (mat guna 140 g)
2 kuning telur
1 camca teh esen vanilla (mat guna beberapa titik esen rose)
240 g tepung gandum*
100 g tepung jagung*
160 g tepung kastard*(*gaul rata dan diayak)
Ceri merah, dipotong kecil untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Putar mentega dan gula aising hingga bersatu (jangan sampai kembang), masukkan kuning telur dan esen vanilla/rose dan putar hingga sebati.
  2. Perlahankan speed, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis. Adunan akan menjadi doh yang lembut dan boleh ditekan.
  3. Masukkan doh ke dalam alat penekan yang dipasang muncung untuk biskut dahlia. Tekan atas dulang pembakar. Buat hingga siap dan hias dengan sepotong kecil ceri. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 170C selama 25 minit. Bergantung pada ketebalan biskut. Bakar hingga kuning keemasan.
  4. Biarkan biskut sejuk sedikit atas dulang pembakar sebelum dialihkan ke atas jaringan. Biar sejuk sebelum disimpan dalam bekas kedap udara.


Sunday, August 21, 2011

TIADA ENTRI UNTUK MALAM NI....

Entri tanpa bicara....tanpa isi...dan....tanpa cerita.........penat....mengantuk..huhu....selamat malam semua, assalammualaikum dan jumpa esok, insya Allah.. dan selamat bersahur....Salam sayang dari DTS-MAT GEBU....




GULAI PEDAS REBUNG....WAAAA!!

P1300774
Salam morning....wahhhh 9 hari lagi.....tak lama dah, tapi tu pun kalau diizinkan Allah swt. Mesti ramai dah yang mengukis. Mat pun ada juga buat sikit2, tak delah banyak mana. Tahun ni mood memang tak berapa bes, semangat pun tak berapa nak ada.....mendatar siaaa, tak berapa excited, hmmm..bukan nak rasa macam tu, tapi semulajadi rasa macam tu. Berusaha dah untuk rasa lebih seronok, lebih teruja, tapi ianya tetap sama. Takpelah, cuma perasaan sahaja kan. Mat pun tatau dah apa lagi nak cerita. Kita lihat resipi saja lah senang. Gulai ni pun rasanya dah letak banyak kali kat DTS. Mat masak gunakan rebung buluh betong...Ok semak resipi yea. Ada satu fenomena aneh berlaku sejak2 puasa ni..cer tengok sini...memang anehhh...penggsann >_<

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 kg hirisan rebung segar (mat guna rebung buluh betong)
2 batang serai, dititik
2 helai daun kunyit, disiat
1/2 cawan isi udang (nak guna udang saiz besar pun ok)
1 liter santan cair
300 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
25 biji cili padi kampung, kaler hijau
1/2 inci kunyit hidup
1 camca besar udang kering, rendam 10 minit, toskan
6 biji bawang merah
2 ulas bawang putih

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Rebung dicelur selama 5-6 minit, Mat tambah air kelapa dalam nya (air kelapa dari kelapa yang diparut untuk memasak gulai tersebut). Toskan. Masukkan ke dalam periuk bersama serai titik dan isi udang serta bahan kisar halus. Gaul rata dan masak atas api sekejap.
  2. Tuang santan cair dan masukkan asam gelugor. Biar mendidih sambil dikacau sekali sekali. Bila rebung lembut, tuang pati santan, perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Biar mendidih perlahan dengan api sederhana.
  3. Masukan daun kunyit, kacau dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat dan lauk2 lain.


TAUHU SINGAPURA...DENGAN BICARA...

Salam, semua, maaf lah langsung tak tulis cerita apa2 pasal ni tadi..Bukan apa, mat sibuk sikit pagi tu, walaupun tak delah apa sangat, cuma kerja tu kena bagi perhatian lebih, tapi kan on9 tetap beron9 okehh. Ini menu berbuka sebenarnya, kalau mat tak letak resipi pun memang semua orang tau dah. Ala2 rojak saja. Tauhu Singapura ni mudah disediakan dan sedap, mat suka.Kalau berbuka makan ni saja pun ok dah, tapi tipu lah kalau kita tak jamah kueh mueh, kalau ada lah. Resipi ni tak de apa sangat, yang utama kuah kacang tu saja, yang lain biasa2, cuma tauhu goreng, hirisan halus timun, sengkuang dan taugh yang dicelur. Kalau nak pedas tabur sedikit hirisan cili padi. Oh yea, terlanjur ni mat nak war-warkan satu buku masakan baru dipasaran.....

Buku masakan 100 Juadah Perayaan ini tulisan Puan Norzailina Nordin atau lebih dikenali sebagai Chef Norz. Kak Lina ni selain berbakat dalam memasak, beliau juga amat berbakat dalam penulisan novel. Untuk lebih mengetahui macam mana anda boleh memiliki buku masakan ini, sila ke blog beliau di sini.... Ok sekarang kita semak resipi dari mat gebu pulak yeaa..hehe..

BAHAN KUAH KACANG :-)
150 gram kacang tanah
2 biji cili merah*
4 biji cili padi*
4 biji bawang merah*
1 ulas bawang putih*
1 inci belacan*(*kisar halus, gunakan air masak)
1/2 cawan jus asam jawa
Garam dan gula secukup rasa
1/2 camca besar kicap pekat

BAHAN-BAHAN LAIN :-)
4 keping tauhu, digoreng dan potong dadu
1/2 biji timun, diracik halus
1 biji sengkuang saiz kecik, diracik halus
2 genggam taugeh, celur sekejap dan toskan
Hirisan halus cili padi merah (optional)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK KUAH KACANG :- Kacang tanah digoreng tanpa minyak hingga perang, sejukkan, buang lapisan nipis pada kacang tanah tadi dan kisar. Masukkan ke dalam bekas, tambah bahan kisar halus, jus asam jawa dan perasakan dengan garam dan gula secukupnya (selalu kuah kacang sedikit manis), jika pekat tambah sedikit air, kacau rata. Ketepikan sebentar.
  2. UNTUK TAUHU SINGAPURA :- Susun tauhu goreng yang telah didadu dalam pinggan. Letak hirisan sengkuang, taugeh dan timun atasnya, curah kuah kacang dan tabur hirisan cili padi. Hidangkan segera....hmmmm...sedap ok....i likeee!!..







Saturday, August 20, 2011

BUBUR PULUT HITAM DURIAN...

P1300766
Salam semua, huhu, nak masukkan satu entri pencuci mulut kejap. Hari ni jadual sedikit ketat, malam tadi tak sempat nak masukkan entri sebab tidur awal. Yang ni pun dah banyak kali mat masukkan, bubur pulut hitam ni kita antara hidangan wajib dibulan puasa terutama di Johor yang memang terkenal dengan hidangan pelbagai jenis pengat dan bubur ketika ramadhan. Kali ni mat letak durian. Orang tanya eh CM, musim derian kat tempat u masih ada lagi ke?.Sebenarnya durian tu bonda mat frozen kan jadi bila nak guna ambik je lah, thaw dan boleh gunakan. Rasa dia tak berubah sama saja. Satu lagi orang Johor kalau makan bubur pulut hitam mereka akan curah sedikit santan pekat atasnya sebagai penambah rasa lemak bubur tadi. Santan pekat cuma dicampur dengan garam sahaja. Ok mat letak resipi...

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 cawan pulut hitam, rendam 3-4 jam
1 3/4 cawan gula (ikut manis masing2 yea)
1 helai daun pandan, disimpul
10 ulas durian
1 biji kelapa, parut putih
Secubit garam

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Rebus pulut hitam tadi hingga kembang atau guna periuk tekanan, selalunya ambil masa dalam 20 - 25 minit saja. Alihkan ke dalam periuk lain. Ketepikan.
  2. Tuang 200 ml air masak dalam kelapa parut, ramas dan perah untuk pati santan. Ketepikan. Kemdian tuang lagi 700 ml air, ramas dan perah untuk santan cair.
  3. Masukkan gula ke dalam pulut hitam tadi, biar mendidih, masukkan daun pandan, secubit garam, durian dan santan cair, kacau rata dan biar mendidih. Jika pekat boleh tambah sedikit lagi air.
  4. Senduk bubur pulut hitam dalam mangkuk sesuai. Pati santan tadi dicampur dengan sedikit garam, kacau rata. Sudukan sedikit santan pekat ke dalam bubur pulut hitam sebelum dihidangkan...

IKAN MASAK CUKA...LAUK SAHUR TADI...

P1300764
Assalammualaikum, salam 20 ramadhan...10 hari lagi nihh nak raya, insya allah jika dipanjangkan usia kan. Ok kali ni nak share lauk sahur pagi tadi...sedap pulak makan lauk macam ni pagi2...ulam dengan cili padi, makk aiii..berasap telinga. Mat guna ikan kapak, tatau pesal tekak ni rasa sedap sangat makan ikan kapak, kalau guna ikan tenggiri, bawal atau kembong pun sedap. Nanti naj try guna udang plak, rasa2 kena tak eks?. Masak ni cepat tau, kalau nak senangkan ikan goreng dulu sebelum anda tidur, then pagi2 tu bangun terus masak cuma, sedap dimakan panas bersama nasi panas...Ok lah kita semak resipi pulak yeaa..NANTIIIIIIIII!!..Sebelum tu, jomm kita jelajah satu benda baru...kalau nak daftar boleh klik sini....Jommm...

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 ekor ikan kapak, kerat 2 setiap satu cuci bersih dan toskan*
Sedikit serbuk kunyit*
Sedikit garam*(*digaul rata dan perap sekejap)
1/4 bahagian traffic light capsicum (red, green, yellow), didadu
1 biji bawang besar, belah 6
2 ulas bawang putih, hiris
1 inci halia muda, hiris
2 camca besar cuka makan (mat guna jenama Jalen)
Garam dan gula secukup rasa
1/3 camca teh serbuk kunyit
1/2 cawan air

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan tadi digoreng hingga kuning keemasan, angkat dan ketepikan. Tinggal sedikit minyak dalam kuali, tumis bawang besar, halia, bawang putih hingga harum, masukkan serbuk kunyit, cuka dan gula, kacau rata. Tambah air dan biar mendidih.
  2. Masukkan traffic light capsicum, leek dan juga ikan. Gaul rata dan tambah sedikit garam, Masak hingga pekat, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan panass bersama nasi...

BISKUT JEJARI COKLAT..

biskut jejari coklat
Salam pagi Sabtu semua, dah bangun ke?..Mesti ada yang sibuk2 buat biskut raya kan. Ok mat pun dalam proses nak membuat juga ni, tapi sebelum tu nak masukkan satu entri ulang tayang, ni pun atas permintaan teman FB, yang kata tu hari nak cari resipi ni kat DTS tapi tak dapat. Ok mat letak balik. Sebenarnya ini antara biskut yang masuk ke dalam majalah Jelita Edisi Hari Raya 2010. Resipi ni mudah, ia ala2 shortbread saja. Cuma mat mat guna acuan tekan yang dipasang muncung bulat biasa tanpa corak. Ok kita semak resipi dulu yea, sebab mat pun ada benda nak buat lepas ni, ini pun curi2 masa tulis entri ini...Ok jom layan...

BAHAN-BAHANNYA :-)
125 gram mentega
1/2 camca teh esen vanilla
30 gram gula aising
130 gram tepung gandum*
15 gram tepung beras*(*disatukan dan diayak)

BAHAN HIASAN :-)
150 gram coklat masakan, dicairkan secara kaedah double boiler*
1/4 camca teh lemak sayur*(*disatukan dan kacau rata)
Gula2 manik secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Putar mentega gula aising dan esen vanilla hingga sebati. Masukkan tepung dan gaul sebati. Masukkan adunan ke dalam beg piping yang dipasang muncung bulat bersaiz 1 cm. Paip ke dalam dulang pembakar berbentuk jejari sepanjang 5 cm, kemaskan dan buat hingga siap.
  2. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 20 minit, sejukkan atas jaringan. Kemudian cekup 1/3 bahagian biskut dalam coklat cair, tabur gula2 manik hiasan, biar coklat mengeras dan simpan dalam bekas kedap udara.




Friday, August 19, 2011

ASAM PEDAS PEKAT IKAN PARANG.

P1300754
Salam petang semua, nak share lauk asam pedas ikan parang(sah boring gileerr kann) Orang Johor suka makan ikan parang, walaupun banyak tulang, ianya tetap menjadi pilihan. Dagingnya halus dan lemak. Cuma kalau nak makan perlu xtra-xtra care kata omputeh, kena dok kat lampu terang. Tulang dia berselirat. Tapi kan kalau belo sekor, ikan ni, sebelum siang tu anda pegang bahagian kepala dan ekornya dan rentap sekali, ini akan melonggar kan tulang2 dalam ikan parang tadi, jadi bila nak makan mudah lah tanggal dari isinya. Selain masak asam pedas, sedap juga di masak kicap, atau dibuat singgang. Harga dia ada sikit mahal lah, tapi nak makan sekali2 apa salahkann.Selalunya mat letak sawi jeruk. Kalau nak letak terung atau bendi pun tak de masalah. Ok jom semak resipi dia..

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 keping ikan parang, cuci bersih dan toskan
3 kelopak sawi jeruk, potong dan rendam
1/2 cawan jus asam jawa
1/2 camca teh serbuk kunyit
1 1/2 senduk nasi cili kisar
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN TUMBUK HALUS :-)
5 biji bawang merah, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
3 biji buah keras
1/2 inci belacan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan sedikit minyak dalam periuk, tumis bahan tumbuk halus dan halia titik hingga harum, masukkan cili kisar dan serbuk kunyit, tumis dengan api sederhana hingga garing. Tuang air secukupnya (jangan banyak2, nanti tak pekat), kacau dan masukkan jus asam jawa. Biar mendidih.
  2. Masukkan sawi jeruk dan ikan tadi, masak dengan api sederhana. Tambah garam secukup rasa dan secubit gula, masak sekejap lagi, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan semasa berbuka puasa. Hmmmm..

OHH..AKU TERGODA SUDAHH....HMMMM...

P1300745
Wahhh sedappnyaa air tebu...kann, memang menggoda, tapi tu lah kalau kita minum kerap, nanti boleh batuk dan sakit tekak. Tahun lepas kan, mat minum air tebu sekali suara aku hilang, huhu...sepi rumah sekejap, bila mat gebu ilang suara. Punya lah lemas tak boleh nak menjerit. Mat kalau minum air tebu, memang kena tambah air masak, sebab manis..huhu, nanti pedih ulu hati. Kadang2 bila kita membeli air tebu ni perlu juga kita perhatikan penjual tu kan, air tebu perlu ditapis sekurang2nya 2 kali, maklumlah air tebu ni kan ada serdak dari dan sisa2 hampas tebu tu. Satu mat perhatikan air tebu jika tak habis, kena disimpan dalam freezer, maksudnya dingin beku. Kalau dibiarkan pada bahagian biasa, kemungkinan air tebu akan basi. Apa pun diperkatakan tentang air tebu, ianya tetap menjadi pilihan tak kira masa....Ok salam semua....berhati2 dijalan raya dan selamat menjalankan ibadah puasa untuk 1/2 hari ke 19 Ramadhan..... (^_*)



PASTA GORENG MUDAH SANGATTTTT!...

P1300741
Salam semua, selamat pagi...Bersahur apa pagi tadi?..Eh tak sampai 2 minggu dah nak raya..wawaa...kena siap2 nih, kukis pun lom siap lagi, orang lain berderet dah, aku berderet gak, bekas kosong..erkk..releks, jangan stresss buat ikut kemampuan kita kan, jangan kerana nak jaga nama, sampai kita paksa diri melakukannya. Apa2 pun dalam hidup perlu ada sifat kesederhaan, wahh macam bagus jee mat gebu. Ok lah nak share resipi sarapan pagi, erkk yelah ada gakkan yang tak boleh puasa tu, terutama, akak2 kan. Pasta ni mat goreng semalam, jenis pasta ikut jenis yang anda suka, nak guna makaroni pun ok, kalau yang mat guna ni kita panggiil panne. Masak dia mudah dan senang, nak tambah sayur sedikit pun ok juga dalam dia. Ok mat tulis resipi...

BAHAN-BAHANNYA :-)
200 gram pasta panne, rebus hingga lembut, toskan dan simpan sedikit air rebusan
1 keping daging burger ayam Ramly, dihancurkan
1//4 bahagian traffic light capsicum (red, yellow, green) didadu
2 biji tomato masak ranum, cincang halus
1 camca besar cili kisar
1 camca besar sos tomato
1 camca besar sos tiram
1 biji bawang besar, didadu
2 ulas bawang putih, dicincang
1 camca teh serbuk jintan manis
1/2 camca besar kicap pekat
Garam dan gula secukup rasa
Hirisan daun bawang untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak zaitun dalam kuali, tumis bawang besar, tomato cincang dan bawang putih hingga layu. Masukkan cili kisar dan tumis hingga cili garing. Masukkan sos tomato dan sos tiram serta kicap pekat. Kacau rata dan masuk serbuk jintan manis, masak sekejap dan tambah daging. Kacau rata dan tuang 1/2 cawan air rebusan pasta tadi. Biar mendidih.
  2. Masukkan pasta dan juga traffic light capsicum tadi. Gaul rata dan masak dengan api sederhana. Tambah garam, secukup rasa dan sedikit gula. Masak hingga pekat, rasa dan jika ok boleh matikan api. Tabur hirisan daun bawang sebelum dihidangkan..

MAT GEBU KENA "LOTERI!!"...PAKCIK KAYO!!!...

Hahaha..kan dah ada yang caya.. Heyyy..selisih malaikat, tak pernah umur pakcik mat nkoo orang ni main loteri, kalau lalu depan kedai loteri tu ada lah, tu pun masa nak cari teko buruk. Sebenarnya mat tunggu no pageviews menjadi satu angka cantik iaitu "7373737"..waaaaa..cun kan, tu mat lah yang kata cun, orang lain kata tak cun pun takpe, aku tak dengar. Sebelum ni ada gak sorang blogger ni buat satu entri pasal DTS dan dia print screen pageviews tu nya nombor lawa, cer klik sini kalau nak tau no apa... dan..ada satu lagi..mmmm....

Dengan rasminya, siang tadi follower DTS mencecah 10 000....tapi sebab terlepas pandang jadi 10001 sudah...huhu, tak pelah. Pelengkap angka ke - 10 000 ialah "emy_nadh89"..tatau lah mat dia ni sorang blogger ke atau bukan, sebab takde tulis kat profile dia. Terima kasih mat pada beliau dan semua yang sudi follow, tak kira blogger masakan, personal dan sebagainya. Jadi sebelum mat masuk tidur, nak tutup entri ni dengan serangkap pantun...

MERDU IRAMA SERULING BAMBU,
TERASA MENUSUK DALAM HATI,
TERIMA KASIH DARI MAT GEBU,
BUAT SEMUA YANG KU INGATI...


Thursday, August 18, 2011

PUCUK PAKU MERAH TUMIS BERKUAH..

P1300715
Salam sayang semua....hehe, macam mana hari ni, ok ke, ada yang ketat perut?..pengsan atau kepeningan teroverdose makanan?...Yelah kan bukan nak kata apa, lagi2 lah kalau kita ke bazar ramadhan, rambang mata, rambang nafsu, semua nak. Bukan kata kita masak sendiri tak akan berlaku pembaziran, cuma kalau masak sendiri kita boleh agak atau kawal banyak mana yang perlu kita masak, maksud mat dari segi kuantiti. Ada yang kata CM, banyak nya u masak, haah, nampak banyak tapi kan dalam kuantiti yang sederhana, depends, kalau sayur2ran yang kami dapat dari farmville, akan dimasak lebih, macam tu lah. Tapi kalau lauk2 seperti ikan, ayam atau daging, jika tak habis akan didingin bekukan. Contoh macam entri yang ini, sayur pucuk paku merah tu bukan kami beli, tapi abang sulung mat kutip di satu kawasan, dia bersama kawan dia keluar tu hari dan sempat juga memetik sayur kontan yang memang menjadi kegemaran kami...and for your information puan2 dan tuan2 semua, kawan abang mat tu bukan cikai nya kaki okehh, dia pensyarah di UTM Skudai, tapi very down to earth dan tak de pun nak rasa malu pi kutip pucuk2 paku segala, hmm kalau segelintir tu mesti tak nak kan....jaga standard beb!!!...Ok, jomm kita semak resipi..

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 cekak pucuk paku merah, asingkan dari tangkainya, cuci dan toskan
1 cawan isi kupang segar, dibersihkan
1/2 camca besar sos tiram
Garam secukup rasa
1/2 cawan air (kalau nak lebih kuah, boleh tambah)
1 biji bawang besar*
4 biji bawang merah*
2 ulas bawang putih*
1 biji cili merah*
1 biji cili hijau*
1/2 camca besar udang kering, rendam 10 minit dan toskan*(*ditumbuk lumat)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumis bahan tumbuk lumat hingga harum, masukkan sos tiram dan kupang, gaul dan masak sekejap. Tuang air dan biar mendidih.
  2. Masukkan pucuk paku, besar kan api dan gaul pucuk paku tadi rata2. Tambah garam secukup rasa dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan semasa hendak berbuka puasa...Sedap dimakan panas....

SAMBAL TELUR PECAH....KUSS SEMANGAT!!

P1300710
Salam petang semua, waaa lepas entri cendol tadi, kali ni share pulak entri senang dan mudah, bila buat sambal telur pecah ni ingat kan jiran mat. Ni mat masak semalam sebenarnya, tapi baru masukkan entri hari ni. Mat buat 4 biji. Masak ni senang dan rasanya sesuai masa bersahur juga. Yang penting telur tu kena masak dengan api kecil dan sambal perlu sedikit berkuah dan biar masak hingga pekat dan telur mengeras. Sedap dimakan bersama nasi panas, kalau makan dengan nasi lemak pun sedappp.. Intro tak leh panjang ni, sebab ada keje lain..jadi jomm kita semak resipi yeaa....Jommm...boleh masak untuk berbuka petang nanti okeh..

BAHAN-BAHANNYA :-)
4 biji telur
1 1/2 senduk nasi cili kisar
1/2 cawan jus asam jawa
1 biji bawang besar, hiris kasar
Garam dan gula secukup rasa
1/2 inci halia, dititik
1 cawan air
4 biji bawang merah*
2 ulas bawang putih*
1/2 inci belacan*(*ditumbuk halus)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan tumbuk halus dan halia hingga harum, masukkan cili kisar dan tumis hingga cili garing. Tuang jus asam jawa dan masukkan sedikit garam dan gula. Tuang air, kacau dan biar mendidih.
  2. Perlahan kan api pecahkan telur satu persatu ke dalam kuali, pastikan ianya tidak bertindih antara satu sama lain. Biar masak perlahan hingga telur mengeras. Masukkan hirisan bawang besar dan tambah garam jika perlu. Masak hingga pekat. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan...





CENDOL PULUT SIMPANG RENGGAM....

P1300734
Nampak tak...nampak tak?...Haa ada yang tak nampak...sahhh..sapa tak nampak tu katanya nak dapat..dapat...erkk, hehe takmolah cakap kang kena pulau pulak, siap buat kelab anti DTS nanti..takmooooo..takutnyaaaaaaaa. Tapi kan cer tenung lama2 sikit itu cendol..ada pulut tapi tu lah kacang merah lupa nak mintak, aisyemen sudah kurang sikit. Semalam bonda dan abang Mat yang sulung keluar, jadi masa balik tu mereka singgah beli cendol di satu tempat ni yang memang femes dengan cendol yang sedapppp sangat, di Simpang Renggam...erkk pelesss yeaa bukan kat dalam penjara tuuuu lahh. Ini di bandar Simpang Renggan, India muslim yang jual, pendek kata kalau sekitar SP tu bila tanya mana orang jual cendol paling sedap, sahh mereka akan kata kat situ. Ada pilihan nak letak pulut atau biasa, jadi jika anda singgah di SP, jangan lupa mencuba..aduhh meleleh ni tengok cendol sejuk tuu, lagi bes boh dalam set mangkuk antik bunga peonies..wahhh sempat tu, biasalah nama pun mat gebu, selagi boleh semua aku nak selitkan. Oh yea bulan2 mulia ni kita asyik cerita benda makanan saja, apa kata anda tengok entri yang menginsaf kan ni, di sini..kesinn sungguh, rasa insaf mmmm.....Ok dulu buat masa ini, jumpa dengan entri lain pula...Salam sayang dari DTS-MAT GEBU...

MI HOON GORENG....YANG BIASA2 SAJA..

P1300702
Selamat pagi semuaaaa...muahhh...haha, ada lah yang batal puasa kang..Assalammualaikum, salam 18 Ramadhan untuk semua. Bersahur apa pagi tadi?...Ok entri pertama pagi ni mat letak apa yang mat masak semalam, yelah anda pun faham kan, kalau hari biasa tu mat masak, dan terus ambik gambar, up entri, tapi bulan puasa tak boleh lah macam tu, hagak2 lah kan kalau nak entri segar pun, ini blog masak2,.bukan blog yang mana ada idea, ada isu sensasi terus tulis, pas tu selit kan gambar2 artis ke, ha dahh boleh buat entri. Blog masak2 ni perlu pengorbanan yang agak besar, perlu gambar, perlu resipi dan perlu masa. Ok lah walau pun entri mi hoon goreng, sebagai tradisi orang berblog masak2, bila ada gambar wajib ada resipi, maka mat tulis lah serba ringkas yeaa...Pstt cun tak pinggan puteh yang mat isi mi hoon tu, hadiah dari Ady Budika..hehe, nice lah i likeee...thanks Ady!!!...Ok kita semak resipi...

BAHAN-BAHANNYA :-)
200 gram mi hoon, rendam hingga lembut atau rebus sekejap, dan toskan
1 mangkuk kecil hirisan halus kobis
2 biji telur, dibuat telur hancur (scramble egg)
4 ekor sotong, saiz sederhana, disiang dan hiris kecil, cuci dan toskan
1 keping tauhu, dadu kecil, goreng dan toskan
1 camca besar sos tiram
3 camca besar sos cili
1 camca besar cili kisar
Kicap cair secukupnya

BAHAN KISAR HALUS :-)
5 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 camca besar udang kering, rendam 10 minit dan toskan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam kuali, masukkan bahan kisar halus dan tumis hingga harum, masuk cili kisar dan tumis hingga garing, tambah sos tiram dan sos cili dan sedikit air. Kacau rata.
  2. Tambah tauhu, telur dan sotong, kacau dan masukkan mi hoon, gaul hingga rata. Letak hirisan kobis dan gaul hingga rata. Tambah kicap cair secukup rasa dan gaul, masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidnagkan

Wednesday, August 17, 2011

PASTRY POKOK DUIT LAGI...

P1300654
Salam, nak share entri ringkas dan mudah, pernah buat dulu, kali ni sama juga mat tak letak resipi. Rasanya kak nor secubitgaram yang buat dulu, lepas tu kami semua mencuba membuatnya. Ianya senang dibuat, dan sedap dimakan bersama sos cili atau sos kegemaran anda. Mat memang tak berapa nak rajin lah nak tulis, sebab ia bukannya perlu resipi cuma perlu sosej dan puff pastri tu saja. Ini salah satu cara mempelbagai kan puff pastry. Ok lah mat linkkan resipi dia di sini yeaa.....Terima kasih sudi menjengah DTS...


SINGGANG SERANI MEMIKAT SELERA..

P1300674
Petang semua, sibuk ke...Ok semalam kan mat masak singgang ikan serani, jadi ada teman2 FB suruh letak resipi, walaupun ini resipi ulang tayang tapi tak bila bulan puasa ni nak mencari2 tu kadang leceh kan. Mat guna ikan tongkol, kalau anda tak gemar, boleh lah guna ikan tenggiri, kembong atau ikan merah, terpulang pada pilihan masing2 yea. Singgang serani ni kita perlu tumis sedikit. Mat suka singgang yang masam sedikit, tapi pada yang tak gemar masam boleh letak kurang asam gelugor atau anda ganti dengan asam jawa. Boleh juga kalau nak letak terung, tomato dan bendi, tapi mat suka letak tomato. Masak nya pun mudah, ok, mat tulis resipi dia yea..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 ekor ikan tuna@tongkol putih saiz sederhana kerat dan cuci bersih
1 biji tomato belah 6
1 batang serai, dititik
2 keping asam gelugor'
Air secukupnya
1 kiub ikan bilis (optinal)
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN TUMBUK LUMAT :-)
5 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
6 biji cili padi merah thai
1/2 inci kunyit hidup
1/2 inci halia
1/2 inci lengkuas
3/4 camca teh lada hitam biji

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan sedikit minyak dalam kuali, masukkan serai dan bahan tumbuk lumat hingga harum. Tuang air secukupnya, kacau dan biar mendidih. Tambah asam gelugor dan juga kiub ikan bilis, jika guna.
  2. Masukkan ikan dan biar mendidih perlahan. Tambah garam secukup rasa dan secubit gula. Akhir sekali masukkan tomato, kacau perlahan dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat..


BISKUT RAYA "JANTAN"....HAHA....

P1300695
Salam semua, waaaa, nak letak lah biskut raya yang mat buat..Biskut raya "jantan" okehh..kenapa pulak nama macam tu..ada sebabnya, selain yang buat tu mat gebu, gaya hiasan pun tak de lah vogue bagai, cuma simple2 saja. Sebenarnya ini Biskut Badam Rangup. Mat jarang buat biskut yang modern sangat, selalu mat akan buat mana yang penduduk sekalian rumah suka makan. Semalam dah buat juga satu jenis, yang biasa juga. Nak kata apa, kalau orang lain jemu tu mat minta maaf, sebab mat memang tak rajin sangat nak perhias biskut lawa2, pada mat selagi biskut tu ada "rasa" dan rupa kemas, sudah memadai. Tapi kan mat memang salute sama mereka2 yang menghias biskut cantik2 sangat. Paling mat kagum Puan Azlita, blognya di sini....orang Johor tu, bangga kejap. (^_*) . hasil kerja tangan dia memang tak boleh sangkal, halus, tertib dan sungguh kemas....pada pandangan mat Puan Azlita tu memiliki sifat kesabaran yang tinggi, dan sentuhan wanita dia sungguh terserlah...sahh pengsan ni kalau dia baca...haha... Ok jom mat tulis resipi yang telah berlaku sedikit perubahan..

BAHAN-BAHANNYA :-)
250 gram mentega (mat guna jenama Anchor)
165 gram gula aising
1 biji telur + 1 kuning telur
200 gram tepung gandum*
200 gram tepung kastard*
130 gram tepung jagung*(*disatukan dan ayak)
75 gram serbuk badam
1 camca teh butter vanilla (atau vanilla esen biasa)
Sedikit tepung jagung jika perlu
1 kuning telur, untuk disapu
Kepingan badam secukupnya (atau badam cincang, terpulang), untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Putar mentega bersama gula aising hingga sebati, masukkan telur + kuning telur dan esen butter vanilla tadi, putar hingga rata, tak perlu hingga kembang. Satukan tepung yang diayak tadi bersama serbuk badam.
  2. Perlahankan kelajuan, masukkan tepung + serbuk badam tadi sedikit demi sedikit hingga menjadi doh. Doh akan lembut sedikit, dan jika terlalu lembik, boleh tambah 1 camca besar tepung jagung. Rehatkan doh 10 minit. Tutup dengan kitchen towel bersih yang telah dilembapkan.
  3. Bagi doh kepada 4 bahagian, ambil satu dan canai antara 2 lapisan plastik bersih setebal 1/2 cm, terap dengan acuan pilihan dan alih ke dalam dulang pembakar. Buat hingga siap. Sapu kuning telur dan hias dengan kepingan badam atau badam cincang.
  4. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 20 - 25 minit. Hingga kuning keemasan. Biar sekejap atas dulang dan boleh dialihkan atas redai, biar sejuk dan simpan dalam bekas kedap udara.
CATATAN MAT GEBU :- Jika oven anda besar dan anda membakar dalam loyang besar juga, selepas 10 minit, pusing2kan loyang tadi agar biskut masak sama rata..

HONEY LIME TEA....PENYEGAR TEKAK...

P1300686
Salam tengah hari, sehat?...Kali ni bukan air sejuk dingin berais yang mengiurkan dan membuat anda terasa sesuatu di tekak. Tapi kali ni air teh suam berlimau nipis dan dicampur madu, saja jelah mat nak minum air macam tu. Sebenarnya kalau minuman ni tak de resipi sangat, main agak2 saja kan. Mat kehabisan lemon, jadi guna lah lime...atau limau nipis, sedapp, masam dia pun lain sikit. Ada juga yang tanya mat, eh CM u tak mengukis ke...hmm, ada, tapi biasalah kukis2 macam tahun2 lepas juga, buat yang mana larat saja....Seriuslah tahun ni kan mood untuk baking atau buat kukis sungguh down...tapi itu semua hanya perasaan...takpela kita tengok lah nanti, kalau mat rajin nak letak, ada lah...Rasanya tak de apa lagi dah nak tulis, hmmm...kita jumpa dalam entri akan datang...Salam sayang dari DTS-MAT GEBU.....



AYAM KUNG POA UNTUK BERSAHUR.

P1300664
Salam morning semua, buat apa tu, sangap2 nampak. Ok pagi ni nak share satu lagi resipi yang pernah mat buat dan letak entrinya di DTS. Satu masakan mudah dan senang, sedap dihidangkan panas. Resipi ni dulu mat buat ikut resipi dari blog Kak Ina KL...geng masak2 dan geng kolek antik. Sedap dengan rangup gajus serta rasa sedikit kemanisan bersama haruman ayam yang diperap bersama sos tiram dan lada sulah serta tepung jagung. Masakan ini juga sesuai dihidangkan waktu sahur. Bila kita memasak, kita kena pandai merancang, eh..bukan kerja2 dipejabat sahaja perlu perancangan, memasak juga sama. Secara jujur, mat memasak sambil ber on-line..YM pun mat on dan ada kala menjawab soalan2 dari mereka yang bertanya, tapi tak semestinya kita cuai dan mengabaikan apa yang kita buat, kenalah seiring, tak semestinya sambil berchat atau sebagainya, kita terus leka tanpa melakukan kerja2 yang sepatutnya kita bereskan...betul tak?..Semua ini bergantung pada keadaan kita and how you handle your work....kann....hmm ok lah cerita banyak pun tak guna..Jom mat share resipi....

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 keping dada ayam, hiris sederhana besar, cuci dan toskan*
1 camca besar sos tiram*
1/2 camca teh lada sulah*
1 1/2 camca besar tepung jagung*(*disatukan, gaul rata dan perap 30 minit)
1/2 biji red capsicum, didadu
1/2 biji green capsicum, didadu
4 kuntum cendawan butang segar, hiris kasar (boleh ganti yg dalam tin atau abaikan)
8 tangkai cili kering, hiris serong, cuci dan lap kering2
4 ulas bawang putih, cincang halus
1 genggam kacang gajus, digoreng keemasan, toskan
1 1/2 camac besar sos hoisin
1 camca besar kicap cair
1/2 camca besar kicap pekat
1/4 camca teh minyak bijan
1/2 camca teh gula

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak, goreng ayam yang telah diperap tadi hingga masak, angkat dan toskan. Tinggal kan kurang lebih 2 camca besar minyak masak. Masukkan cili kering dan tumis hingga harum, tambah bawang putih, tumis lagi, masukkan cendawan, red n green capsicum. Kacau rata.
  2. Masukkan sos hoisin, kicap pekat, kicap cair, minyak bijan, gula dan gajus tadi, kacau hingga mesra. Tambah ayam dan gaul hingga sos menyaluti daging ayam. Masak hingga sedikit kering. Rasa dan jika kurang masin boleh tambah sedikit kicap cair lagi. Angkat dan hidangkan panas...

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.