SIPUT SEDUT MASAK LEMAK CILI PADI

rsz_lcpss
Assalammualaikum, salam semua. Semalam che mat kongsi resipi daging merah ala Thai. Hari ni kita berbalik semula ke tanah Melayu. Resipi  yang menjadi hidangan orang2 Johor. Nak dijadikan cerita Sabtu lepas, kami singgah pasar malam di Chaah. Masa che mat ronda2 tu, nampak sorang akak ni jualan sayur2 kampung. Antara yang menarik minat che mat ialan siput sedut dan sayur sulur keladi Bangla, kes sulur keladi tu nanti bila dan siap masak baru cerita. Siput sedut yang che mat beli saiz boleh tahan besar. Biasanya beli halus betul, dah macam anak siput ajer, Che mat beli sebungkus saja dalam 1 kg beratnya. Harga RM 10, kira boleh lah, siput pun segar2 lagi masih berlumpur. Batang keladi gandingan paling serasi. Tapi boleh juga nak guna rebung. Ada teman Fb dia masak siput sedut campur daun kaduk. Ok, meh kita lihat resipi dia pulak...

BAHAN - BAHANNYA :-)
1 kg siput sedut
1 pokok sederhana keladi sayur
2 batang serai, diketuk
1 helai daun kunyit
1 keping asam gelugor
1200 ml santan cair
400 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa
Air jika perlu

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
5 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1/2 inci belacan (optional)
1 inci kunyit hidup (pilih yang tua)
2 biji cili merah
1/4 cawan cili padi kampung jenis hijau

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Asingkan batang keladi dan ubinya, kupas ubi keladi, potong kiub, cuci dan rebus hingga empuk, angkat dan toskan. Sementara itu, buang kulit luar batang keladi, potong (anggaran 3 inci), cuci dan celur hingga lembut, tos dan ketepikan.
  2. Cuci siput hingga bersih, kemudian kerat hujung siput, kerat pada ruas ke 3 dari atas. Buat hingga siap, cuci kembali dan toskan. Masukkan siput ke dalam periuk bersama2 bahan kisar halus dan serai. Gaul rata dan masak hingga siput berubah warna.
  3. Tuang santan cair, kacau rata dan biarkan mendidih. Masukkan asam gelugor dan masak sekejap. Masukkan batang keladi, kacau perlahan dan jika perlu boleh tambah sedikit air panas. Masuk daun kunyit dan tuang pati santan. Kacau perlahan
  4. Masak dengan api kecil dan kacau sentiasa. Perasakan dengan garam secukup rasa dan sedikit gula. Masak sekejap lagi dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih dan lauk2 lain...Selamat mencuba!!

Post a Comment

2 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.