CENDAWAN KUKUR TUMIS SANTAN

rsz_ckts
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat masak menu cendawan kukur. Alhamdulillah, diberi rezeki candawan kukur kering dari abang Ngah che mat. Jadi che mat ambil kurang lebih 1 cawan lebih, rendam dan kita masak tumis sama santan. Nama saja tumis, tapi minyak tak guna banyak, dalam 2 camca besar sahaja. Santan pulak belen2 yang che mat simpan dalam peti sejuk adalah dalam 1 cawan (jika takde, boleh guna santan kotak - 1/2 kotak santan dan campurkan air hingga jadi 1 cawan). Menu ini amat ringkas dan sedap dimakan bersama nasi panas dan ikan goreng. Che mat guna ikan bilis sebagai perencahnya. Jika nak gantikan dengan udang kering pun boleh juga, ikut selera masing2. Tapi ikan bilis lagi sedap dan terasa lebih 'melayu'. Kalau nak mencuba, che mat kongsikan resipi di bawah ini...

BAHAN - BAHANNYA :-)
1+ cawan cendawan kukur kering
2 batang serai
1 cawan santan sederhana pekat
1 keping asam gelugor
1 genggam ikan bilis, dibersihkan dan rendam sekejap, toskan
1 helai daun kunyit
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
1/4 cawan cili padi kampung jenis hijau
6 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 inci kunyit hidup

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Cendawan kukur yang telah kembang, dibersihkan, toskan dan cuci sekali lagi. Perah dan tumbuk dalam lesung batu hingga cendawan memar, tak perlu sampai hancur lumat. Daun kunyit dimayang halus, serai dititik. Ketepikan.
  2. Panaskan  2 camca besar minyak masak, tumis serai titik hingga harum. Masukkan bahan2 kisar halus dan masak hingga wangi. Tuang santan dan tambah sedikit air (anggaran 1/2 cawan), kacau rata dan biarkan mendidih.
  3. Masukkan cendawan kukur, ikan bilis dan asam gelugor. Gaul rata dan masak hingga hampir kering. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Akhir sekali masukkan daun kunyit yang dimayang halus. Kacau rata dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih dan ikan goreng...

Post a Comment

6 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.