DAGING MERAH ALA THAI

rsz_dmat
Assalammualaikum, salam semua. Perancangan asal nak masukkan entri siput sedut. Tapi che mat fikir2 balik, esok saja lah. Kali ni kita lihat menu daging masak merah ala thai. Ini baki daging korban, tak banyak dalam 500 gram. Menu daging masak merah macam ini terkenal dinegeri belah2 utara Malaysia seperti Kedah dan Perlis. Dulu che mat terkeliru, ingatkan daging masak merah sama macam ayam masak merah, rupanya tidak. Daging masak merah lebih ringkas dan bahan2 yang digunakan tidak banyak. Warna merah pada daging terhasil bila pewarna merah makanan dimasukkan ketika merebus daging tadi. Untuk sayur2an tu terpulang nak guna apa, tapi che mat masukkan kacang panjang dan putik jagung. Jika nak guna lobak merah dan capsicum, silakan tak jadi masalah. Sedap dimakan dengan nasi panas...Che mat kongsikan resipinya di bawah ini..

BAHAN - BAHANNNYA :-)
500 gram daging lembu. hiris nipis, cuci dan toskan*
3/4 camca teh pewarna merah makanan*
3 ulas bawang putih, diketuk*
1 inci halia, dihiris*
1 biji bawang besar, belah 8 dan leraikan
4 tangkai kacang panjang, kerat pendek
4 biji putik jagung, hiris serong
6 biji cili padi merah Thai, diketuk
3 ulas bawang putih, dicincang
2 helai daun limau purut
1 batang serai, diketuk
1 camca besar cili kisar
1 camca besar sos tiram
2 camca besar sos cili Thai (jenama LIFE)
Sos ikan secukup rasa
1 camca teh gula
Jus limau nipis (dari 1/2 biji limau nipis)
Air rebusan daging secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Masukkan semua bahan2 bertanda (*) ke dalam periuk.Tuang air secukupnya, masukkan sedikit garam (anggaran 1/2 camca teh) dan rebus hingga daging empuk. Jika menggunakan periuk tekanan (pressure cooker, cuma memakan masa 10 - 15 minit). Asingkan daging dari air rebusannya. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 3 camca besar). Tumis bawang putih dan serai hingga harum. Masukkan cili kisar dan masak hingga cili garing. Tambah sos cili thai dan sos tiram, kacau rata dan tuang air rebusan (anggaran  1 cawan).
  3. Bila mendidih, masukkan daging tadi dan daun limau purut, masak hingga pekat. Masukkan kacang panjang, putik jagung, bawang besar dan cili padi. Kacau rata.
  4. Masukkan gula dan perasakan dengan sos ikan secukupnya. Kacau dan akhir sekali masukkan jus limau nipis, kacau dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas dan lauk2 lain....Selamat mencuba!

Post a Comment

4 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.