RESIPI UDANG MASAK KARI HIJAU THAI

rsz_tgcp (1)
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat masak kari hijau thai, atau Thai green curry. Biasanya resipi menggunakan ayam atau daging. Tapi kali ni kita guna udang. Biasalah kan kita yang buat dia. Rasa dah tentulah ada beza sebab udang kan tak sama dengan ayam atau daging. Che mat guna udang saiz besar dalam 9 ekor. Cara memasak kali ni agak berbeza sedikit dan lebih authentic thai style, iaitu dengan memasak santan pekat hingga keluar minyak dan masukkan pes kari hijau dan masak dengan api kecil hingga pes garing. Maksudnya pes tadi digoreng menggunakan minyak kelapa yang terhasil dari santan pekat tadi. Rasa dia pun ada beza dari biasa.

MAEPRANOM
Disebabkan che mat kesuntukan masa dan pes homemade yang frozen dah habis, maka ku beli pes instant cap makcik rambut kembang "Meapranom', pes halal dari Thailand. Tapi kalau anda rajin nak bikin sendiri, boleh rujuk resipi pes kari hijau homemade di sini  . Terung pipit dan terung bulat antara bahan wajib dalam kari hijau thai selain daun limau purut dan daun selasih, tapi sebenarnya yang sayuran tu ikut selera kita, Che mat masukkan trafficlight capsicum. Sos ikan digunakan sebagai pengganti garam dan sedikit gula melaka dimasukkan untuk mengimbang rasa masam dari jus limau nipis...Kalau nak mencuba, che mat kongsikan resipinya di bawah ini...

BAHAN-BAHANNYA :-)
9 - 10 ekor udang saiz besar, dibersihkan
2 paket pes kari hijau Thai (seperti dalam gambar)
1 biji limau nipis, perah jusnya
1/3 cawan terung pipit. asingkan dari tangkainya, cuci dan toskan
1 biji terung bulat ungu, dipotong dadu, direndam
1/4 bahagian traffic light capsicum, dipotong kiub
Beberapa biji cili padi merah dan hijau, diketuk
1 biji bawang besar saiz kecil, dibelah 6
1 cawan pati santan
1 1/2 cawan air
3 helai daun limau purut, disiat
1 genggam daun selasih
1/2 camca besar gula melaka
Sos ikan secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Masukkan 1/2 cawan pati santan dalam periuk. Masak dengan api kecil hingga pati santan kental dan pekat. Masukkan pes instant kari hijau thai, kacau rata dan terus memasak dengan api kecil hingga terbit minyak dan rempah garing. Tuang air, kacau rata dan biarkan mendidih.
  2. Masukkan terung pipit dan masak hingga terung 1/2 empuk. Tambah terung bulat (toskan dulu airnya) dan masak sekejap. Tuang jus limau nipis, kacau dan masukkan udang, traffic light capsicum, bawang besar belah dan daun limau purut. Kacau rata.
  3. Masukkan pati santan, tambah gula melaka dan perasakan dengan sos ikan secukupnya. Biar mendidih perlahan sambil dikacau sentiasa. Akhir sekali masukkan daun selasih dan cili padi. Kacau dan masak sekejap lagi. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan dengan nasi panas... Selamat mencuba!

Post a Comment

2 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.