BEN ASHAARI

Monday, March 10, 2014

THAI GREEN CURRY @ KARI HIJAU THAI

rsz_thai_green_curryy1

Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat bertambah baik, cuma tinggal batuk sikit2 aje. Suara dah jadi lunak balik, pendek kata kalau aku jerit, kueh apam terus merekah, tak sempat nak bantut sebab terkejut..Bila sihat mulalah selera pun ngada2. Ok hari ni che mat buat thai green curry atau kari hijau thai. Pernah buat beberapa kali sebelum ni. Pertama kali dulu che mat buat guna resipi dari blog kak Ida dan che mat masih gunakan resipi yang sama. Anda ada dua pilihan, samada nak guna daging atau pun ayam. Che mat guna ayam dan dalam kari hijau thai ini bahan utama dia mesti ada terung pipit, kalau takde rasa macam kurang lengkap. Kalau ada rebung lagi sedap, tapi che mat takde stok rebung, maka guna apa2 yang ada kat dapur....

rsz_thai_green_curryy
Kari hijau thai tidak pedas tapi kalau anda suka pedas, boleh tambah cili padi. Che mat hanya guna cili hijau saja. Daun selasih bahan wajib ada untuk memberi rasa dan aroma, pendek kata kalau takde daun selasih, bukan lah kari hijau thai. Rempah kari hijau yang akan che mat tulis nanti anda boleh buat lebih dan untuk lebih tahan, anda tumis dengan minyak sampai garing, guna api kecil dan kacau selalu. Kemudian sejukkan dan simpan dalam botol. Bila nak guna ambik rempah secukupnya dan tak perlu tumis, cuma masukkan dalam periuk berisi ayam, masak hingga ayam kecut dan boleh tuang santan dan masak seperti biasa. Sedap dimakan bersama nasi putih...Jomm kita masak...ehemm..

BAHAN-BAHAN REMPAH KARI HIJAU THAI :-)
1 batang serai, hiris halus
4 biji cili hijau (boleh tambah cili padi jika suka pedas)
4 biji bawang merah
4 ulas bawang putih
1 inci lengkuas
1/2 inci halia
1 pokok daun ketumbar, bersama akarnya dicuci bersih
1 genggam daun selasih
1/2 camca teh serbuk jintan manis
1 camca teh serbuk ketumbar
1/2 camca teh serbuk lada sulah
3 camca besar sos ikan
1 inci belacan, dibakar
2 camca besar jus limau nipis
1 camca besar gula Melaka
4 camca besar santan
Sedikit air

BAHAN-BAHAN KARI HIJAU THAI :-)
1/2 ekor ayam, potong ikut suka, cuci dan toskan
3/4 cawan tepung pipit
1 biji tomato, dibelah 6
1/4 biji traffic light capsicum (merah, hijau dan kuning) didadu besar
2 batang serai, diketuk
4 helai daun limau purut
10 biji cili padi, diketuk
Pes kari hijau secukupnya
300 ml pati santan
Air secukupnya
1 kiub pati ayam (optional)
Jus limau nipis secukup rasa
Sos ikan secukup rasa
Sedikit gula
1 genggam daun selasih

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK PES REMPAH KARI HIJAU THAI :- Kisar halus semua bahan2 untuk rempah kari hijau Thai. Panaskan minyak dalam kuali tumis bahan2 rempah yang dikisar tadi hingga garing dan terbit minyak, guna api kecil dan kacau selalu. Bila rempa garing dan terbit minyak, boleh matikan api. Biar sejuk dan boleh simpan dalam botol untuk kegunaan kemudian..
  2. UNTUK KARI HIJAU THAI :- Panaskan 4 camca besar minyak dalam periuk, tumis serai hingga harum, masukkan pes rempah secukupnya (che mat guna semua sekali). Masukkan ayam dan terung pipit. Gaul rata2 dan masak hingga ayam kecut. Tuang air secukupnya (hingga ayam tenggelam), kacau dan biar mendidih hingga terung pipit dan ayam empuk.
  3. Masukkan traffic light capsium, cili padi yang diketuk dan pati santan. Kacau rata, perasakan dengan sos ikan secukupnya dan sedikit gula. Masukkan jus limau nipis sedikit dahulu, kacau dan rasa jika suka lebih rasa masam, baru ditambah lagi. Biar mendidih dengan api sederhana dan dikacau selalu. Akhir sekali masukkan daun selasih, kacau dan matikan api. Hidangkan bersama nasi putih..


4 comments:

RDZ Z said...

Meriah kari ni...

hijabsangpenchinta said...

mohon share
tq

sicuteiman said...

sy amik resepi ni ye. nk try. dh lama mencari tp xjmpa.

sicuteiman said...

sy amik resepi ni ye. nk try. dh lama mencari tp xjmpa.

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.