KEPAK AYAM BERMADU

rsz_ayam_madu_lekit
Assalammualaikum, salam Ahad semua. Hari ni che mat kongsikan satu menu ringkas dan yang paling bagus, ia boleh dinikmati oleh kanak2 dan orang dewasa. Kalau anda bikin nasi ayam dan malas nak bakar2 ayam, boleh buat yang ni. Resipi memang mudah, yang paling penting mesti ada ayam. Tapi che mat masukkan juga bahan tambahan seperti serbuk 'cayenne pepper' untuk mendapat warna yang menarik, tapi kalau takde pun takpe. Kalau anda suka ayam warna gelap, boleh masukkan kicap pekat lebih sikit. Selain kepak ayam, bahagian peha juga sesuai, tapi kalau dada ayam che mat tak sarankan, macam kurang sedap dan kering ajer daging dia. Ok, meh kita lihat resipi yea..

BAHAN - BAHANNYA :-)
8 - 10 keping kepak ayam saiz besar
1 camca teh garam
1/2 camca besar serbuk kunyit
1/2 camca teh serbuk lada sulah
3/4 cawan madu
1 inci halia, cincang halus
4 ulas bawang putih, cincang halus
1/2 camca besar serbuk 'cayenne peper'
1 camca besar sos cili
1 camca besar kicap pekat
Sedikit garam jika perlu
1 camca besar bijan, digoreng tanpa minyak hingga wangi

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Kepak ayam dipotong 2 setiap satu, cuci bersih, toskan dan gaul dengan garam, serbuk kunyit dan serbuk lada sulah. Perapp 20 minit, kemudian goreng hingga masak, tak perlu sampai garing sangat. Angkat dan toskan.
  2. Panaskan 4 camca besar minyak dalam kuali. Tumis halia dan bawang putih hingga harum. Masukkan sos cili, cayenne pepper, kicap pekat dan madu. Kacau rata dan masak dengan api kecil hingga berbuih.
  3. Masukkan secubit garam, kacau dan masukkan kepak ayam tadi. Gaul rata dan masak dengan api kecil hingga ayam bersalut dengan madu. Masak hingga kering dan semua bahan2 melekat pada kepak ayam. Kalau suka boleh alas pinggandengan daun salad sebelum anda susun kepak ayam madu dan taburkan bijan, hidangkan...

Post a Comment

2 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.