KEK SEMOLINA @ KEK SUJI

rsz_kek_sugee_pop
Assalammualaikum, salam semua. Atas permintaan che mat masukkan entri kek semolina @ kek suji. Kek suji salah satu kek yang digemari oleh orang2 peranakan (baba nyonya dan eurasian). Dan ia menjadi hidangan untuk minum petang. Che mat pernah buat dulu dan hari ni untuk menjamu tetamu yang datang, che mat buat sekali lagi. Sedikit penambahan bahan ia itu biji kas-kas atau poppy seed. Bagi yang tak nak, tak perlu letak. Dan bagi sesetengah negara seperti Singapura yang biji poppy ini diharamkan, seelok2nya tak perlu taruk. Kek semolina ini lembap dan rasanya seakan2 kekacang. Untuk resipi ini che mat guna tin 4 segi berukuran 7 inci  7 inci  3 inci. Dan kek akan turun sedikit setelah sejuk, jadi jangan risau dan ingat kek tu bantat pulak. Jika anda makan keesokkan harinya, kek bertambah sedap, lembap dan wangi. Resipi seperti berikut...

BAHAN - BAHANNYA :-)
250 gram mentega berkualiti (anchor, emborg, scs, golden churn)
170 gram gula kastor
2 camca besar madu (boleh ganti dengan golden syrup)
170 gram tepung gandum
1 camca teh baking powder
100 gram somalina @ suji
1 camca besar kas-kas @ poppy seed (optional)
2 camca teh esen vanilla
100 ml susu segar
4 biji telur gred A
Secubit garam

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan oven pada suhu 175C, lenser tin berukuran 7 inci x 7 inci x 3 inci dengan mentega dan alas dasar tin dengan kertas minyak. Lenser juga kertas tadi. Satukan tepung gandum dan baking powder, gaul rata dan ayak. Kemudian masukkan semolina dan kas-kas, gaul rata dengan tepung yang telah diayak tadi. Ketepikan.
  2. Putar mentega, madu, garam dan gula kastor hingga putih. Sementara itu, satukan susu, telur dan esen vanilla dalam mangkuk dan pukul dengan garfu hingga semua rata dan sebati. Masukkan sedikit demi sedikit bancuhan telur ke dalam mentega yang diputar tadi hingga habis. Putar hingga kembang.
  3. Perlahankan kelajuan, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis dan putar hingga rata. Kaup balik adunan dengan spatula dan tuang ke dalam tin yang telah disediakan tadi. Bakar selama 45 - 50 minit atau hingga masak (uji dengan lidi sate bersih, cucuk dibahagian tengah kek, jika keluarnya bersih, itu tanda kek anda telah masak). Keluarkan kek dari oven, biarkan sejuk 10 minit dan boleh keluarkan dari tin, Sejukkan kek atas redai sebelum dipotong dan hidangkan...Selamat mencuba!!

Post a Comment

0 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.