CREAMY MUSHROOM SOUP

rsz_sop_cendawan

Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat masak sup cendawan, tapi bukan lah sup cendawan orang kita (tumis air cendawan), tapi lebih kepada sup cendawan orang putih. Tidaklah susah mana nak bikin sup cendawan berkrim ni, dan yang penting mesti ada cendawan. Che mat syorkan cendawan butang segar, yang ni anda boleh beli dipasaraya2 atau di pasar tani pun kadang kala ada jual. Che mat guna whipping cream (atau cooking cream pun boleh) tapi anda boleh guna susu sejat atau susu rendah lemak. Tapi kalau guna whipping cream, rasa dia memang sedap...ehemm...

rsz_sop_cendawan1
Kalau ada mushroom soup, wajib ada garlic bread sebagai pendamping setia. Bagi che mat, garlic bread yang sedap mesti guna roti tongkat atau roti baguette. Hiris serong dan sapukan dengan mentega yang dicampur bawang putih cincang dan sedikit hirisan parsley dan panggang dalam non stick pan hingga keperangan seperti dalam gambar atas tu. Tapikan kalau takde roti bagutte toksah khuatir, boleh guna apa saja roti yang ada. Sedap dimakan hangat, nak2 kalau cuaca mendung atau hujan...sambil menghirup sup cendawan berkrim yang hangat bersama roti bawang putih dan secawan kopi....hurmmmm.....Nak mencuba?....Jomm semak resipi!...

BAHAN-BAHANNYA :-)
250 gram cendawan butang jenis putih, cuci dan toskan
2 camca besar rata mentega
1 liter air
1 kiub pati ayam Maggi
2 camca besar tepung gandum
1 biji bawang holland, cincang
1 ulas bawang putih, hiris
200 ml whipping cream
Garam secukup rasa
Lada hitam yang baru dikisar secukupnya

BAHAN-BAHAN LAIN :-)
Roti bawang putih secukupnya
Cincangan parsley untuk hiasan
Lada hitam kisar, jika suka

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Asingkan 3 - 4 biji cendawan butang dan dadu kecil, selebihnya dihiris kasar. Panaskan mentega hingga cair. Tumis bawang holland dan bawang putih hingga layu. Masukkan cendawan yang dihiris kasar, goreng hingga layu. Guna api kecil dan kacau sentiasa.
  2. Masukkan tepung gandum, kacau rata dan masak sekejap (kurang lebih 1 minit). Tuang air dan masukkan kiub ayam (hancurkan), biar mendidih dan boleh matikan api, biar suam. Masukkan ke dalam alat pengisar dan kisar hingga halus.
  3. Masukkan kembali ke dalam periuk dan masak hingga pekat. Tambah whipping cream, kacau rata. Masukkan lada hitam kisar dan cendawan yang didadu kecil. Biar mendidih perlahan dan kacau sekali sekala. Rasa dan jika perlu baru tambah garam secukup rasa. Hias dengan cincangan parsley dan tabur sedikit lada hitam kisar sebelum dihidangkan bersama roti bawang putih...Selamat mencuba!

Post a Comment

6 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.