PUFF PASTRY BAKE SANDWICH

rsz_dsc_5467

Malam semua, malam ni malam Jumaat kan. Ishh nak tidur awal lah, segan nak tengok TV, tau jelah kalau malam Jumaat cerita pun semua yang ehem ehem, biasalah mat gebu tu kan ada time penyegan gitu. Ok malam ni nak share satu resipi mudah banget, guna apa yang ada dalam stok sahaja. Tadi letak status kat wall FB, kata kalau fillet ikan mat balut dengan puff pastry, ok tak eks? Terima kasih lah pada mereka2 yang sudi komen dan bagi pendapat. Jadi dengan daya usaha (bukan copy paste dari mana2 blog yeaa...sila baca betul2...) mat cuba buat sesuatu...dan.........

rsz_dsc_5480
Jadi lah seperti yang anda lihat. Mat tak sempat nak ambik gambar cara2 nak buat, tapi anda pun boleh bayangkan, sebab mudah sahaja. Untuk isi dia mat  guna fillet ikan tempura pacific west macam mat guna di sini. Terlebih dahulu mat panggang fillet tu hingga masak, dan kerat dua, sebab saiz dia agak besar. Selain tu mat guna cendawan, bawang, cili merah dan juga sedikit cream cheese. Untuk penutupnya mat guna sejenis alat untuk membentuk corak seakan2 jaringan, tapi anda boleh kelar2 sahaja. Pastry sebelum tu kena dicanai biar lebar sedikit. Pstt!! anda dah mengundi?..kalau belum sudi2kan lah yea di sini.. terima kasih. Dan moh kita semak resipi ni, oh yea tang isi ikan tu kalau anda nak guna daging burger pun boleh...

BAHAN-BAHANNYA :-)
4 keping puff pastry jenama KAWAN bersaiz 4 inci x 4 inci
1 keping fillet ikan tempura jenama Pacific West
2 camca besar cream cheese
Sedikit hirisan bawang besar
1 biji cendawan butang segar, hiris nipis
1/2 biji cili merah, buang biji dan dadu kecil
Sedikit sos thousand island
Telur untuk disapu
Lada hitam kisar untuk ditabur..

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Fillet ikan dipanggang hingga masak, atau anda boleh goreng. Sejuk dan kerat dua, ketepikan. Puff pastry dicanai biar lebar sedikit. Tabur tepung sebelum dicanai untuk mengelakkan ia melekat. Ketepikan.
  2. Ambil satu puff pastry yang telah dicanai tadi, sapu 1 camca besar cream cheese, susun 1/2 bahagian hirisan cendawan diikuti bawang besar, cili merah yang didadu dan paipkan dengan sos thousand island. Letakkan 1 bahagian fillet ikan tadi.
  3. Tutup dengan sekeping puff pastry, tapi sebelum tu anda buat lah corak atas dia, ikut kreativiti masing2. Kemaskan dan tekan tepi2nya dengan garfu. Buat kaedah sama dengan baki bahan tadi.
  4. Letak atas dulang pembakar, sapu telur dan tabur sedikit serbuk lada hitam. Bakar 25 minit pada suhu 190C atau hingga masak. Sejukkan atas jaringan, dan boleh dihidangkan...

Post a Comment

5 Comments

  1. wah, fillet ikan tempura. sedapnya =)

    ReplyDelete
  2. Lapar pulak tengok pagi2 ni CMG.. hulur lah sikit... nak cuba kena tunggu cuti.. baru ada masa nak masak2... saya C & P resipi ye CMG..

    ReplyDelete
  3. saya cari pastry kawan ni tak jumpa2 lg la CMG....... :)

    ReplyDelete
  4. Ntah kenapa aku nengok kuih puff ko ni suci bersih murni jeee....
    Agaknya sebab pinggannya putih kot..hehehhe

    Shedappppppppp!

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.