LAKSA ASAM UTARA...

rsz_dsc_5566
Salam semua...hmm, baru sempat nak letak entri.. Hari ni sibuk sikit. Tapi dalam sibuk2 tu kan, tekak ni boleh mengidam laksa asam utara. Sebenarnya perancangan nak buat tu lama dah, cuma nak tunggu dapat ikan segar. Tu hari mat beli ikan kembong, jadi mat ambik dalam 3 ekor dan buat laksa asam. Mula2 dulu mat nampak Datin Shida buat, lepas tu baru ni nampak pulak Kak Yatie buat...wahh tak bley jadi nih...menggoda tak sudah. Tapi kan serius lah, sedap, sebab tekak ni kadang2 nak juga kita cuci dengan makana yang ringan2, tanpa minyak dan berempah. Lepas tu kalau dapat minum pulak air2 yang berperisa..ehh bukan perisa sebarang2 okeh..nak tau perisa apa...cuba klik sini....waaaa...bess tak?..bess kann...

rsz_dsc_5599
Amacam, meriah tak laksa asam ni, mau taknya, selagi ada ulam2 habis mat letak, tu nasib baik daun selom tak de, kalau tak, letak juga. Pada mat laksa asam ni memang nak kena masam, baru ada "kick"..yelah kan nama pun laksa asam, kalau masin baik letak nama laksa masin...tu jam BP semua mencanak naik....BP tu bukan Batu Pahat yeaa..tapi Blood Pressure...macam kes dia ni...Grrr, dah tau tak bley makan, makan juga. Kan main si mat tu, dia nya BP pun tak stabil, pandai bising2 kat orang..erkk.. Oklah jangan stress..jom nikmati laksa asam utara....Blog pilihan DTS malam ni ---> di sini..

BAHAN KUAH LAKSA :-)
3 - 4 ekor ikan kembong segar (boleh guna ikan tuna, ikan selayang)
6 - 7 keping asam gelugor
1 biji bawang besar*
2 inci belacan*
12 tangkai cili kering, potong dan rendam dengan air panas dan toskan*(*kisar halus)
2 kuntum bunga kantan
1 genggam daun kesom
Garam dan gula secukup rasa (sapa2 nak guna serbuk perasa pun boleh)

BAHAN-BAHAN LAIN :-)
Mi Laksa secukupnya (kalau guna yang kering, rendam dan rebus hingga lembut)
Hirisan halus bawang besar
Hirisan cili merah/hijau
Hirisan daun salad
Timun, dihiris jejari
Telur rebus, dibelah dua
Hirisan pucuk daun kesom
Belahan limau kasturi secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK KUAH LAKSA ASAM :- Ikan disiang, cuci bersih dan rebus dengan 2 liter air dan sedikit garam. Kemudian, keluarkan ikan. Asingkan isi dan tulangnya. Isi ikan ditumbuk sedikit. Tulangnya dikisar bersama sedikit air hingga halus. Tapis dan ketepikan.
  2. Tapis air rebusan ikan tadi ke dalam periuk, masukkan isi ikan, air kisaran tulang ikan, bahan kisar halus, asam gelugor dan bunga kantan, kacau rata dan masak hingga mendidih. Kecilkan api, masukkan daun kesom dan renih sekejap 15 - 20 minit. Tambah garam secukup rasa dan sedikit gula. Masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api.
  3. PENYEDIAAN LAKSA ASAM UTARA :- Masukkan mi laksa ke dalam bekas sesuai, tuang kuah laksa. Letak bahan ulam, telur rebus dan perah jus limau kasturi sebelum dimakan....hmm i likee!!!.

Post a Comment

20 Comments

  1. Alaaa...Cik Matpun buat laksa kerr...tak baik lerr ulser daku ini...sib baik ada bonjela...lepas isi ubat hirup kuah laksa tu....nyamannn!!!!

    ReplyDelete
  2. Kalau tau aku singgah uma ko...peberet aku nieeeee.....sedappp!

    ReplyDelete
  3. slurrpp!...hmmm sedapnya laksa..fav sepanjang zaman:)

    ReplyDelete
  4. akak mmng baru buat 2 hari lepas..bila tngk Che Mat punyer ni buat terliur lagi lerrrr...my fav sepanjang zaman...suami akak lagilah suka yg masam pedas ni...laksa johor dia kurang sikit...

    ReplyDelete
  5. tak berapa ngam sgt perut ni ngn laksa

    ReplyDelete
  6. aihhhh
    mimi ni PCM
    sume jenis laksa la suke sgt2
    kalo Laksa asam utara ni lag berperiuk tu nak sumbat dlm perot
    hehehehehe


    laksa ohhh laksaaaa

    ReplyDelete
  7. kuah laksa utara..kalau nak sedap kata org tua2 kena peram...yakni masak kuah sehari atau 2 hari sebelum makan...he he...kalau laksa asam penang stail cina selalunya dia org blendkan sikit sengkuang cina dan masukkan dlm kuah...nenas juga tak lupa...he he...apa2 pun nama saja asam laksa memang terliur ni...he he..tambah tgk yg di atas ini...:)

    ReplyDelete
  8. hantu laksa nih....hishhhh tak leh jadi nih

    ReplyDelete
  9. Aslmkum CMG...betul tu CMG..laksa asam mmg kena masam baru sedappp.laksa ni ulang2 mkn pun tak jemu. dah 2 minggu berturut2 buat laksa asam kebetulan ada kwn tempah...

    ReplyDelete
  10. lagi best kalo dpt ulam pucuk putat atau pucuk gajus..tapi kat pasar borong selangor ni ada daun selom aje..huhu..saya pon baru minggu lepas buat laksa utara ni.. :)

    ReplyDelete
  11. buat pengetahuan che mat.. kak guna ikan tongkol kerana senang nak siang tanpa tulang isi pun byk guna sekor jer dah cukup...

    ReplyDelete
  12. laksa fav ni...bak sepinggan!!!
    E-na dah buat carrot cake ambik resepi kt tiffin biru...mmg heaven!
    http://e-nalovelykitchen.blogspot.com/2011/11/heavenly-carrot-cake.html

    ReplyDelete
  13. wah sdp nye :)
    silalah melawat blog sy ye. sy masih baru dlm dunia masakan..

    ReplyDelete
  14. alahai laksa.... cantik lah koleksi pinggan PPCM

    ReplyDelete
  15. terliiiiiiiiiuuuuuuuuuuuuuuuuur nyer....nak kena buat jugak nie....tp dah nak raya alahai....

    ReplyDelete
  16. kalo tengok n3 cik mat..selalu tertarik...cik mat nak tau tertarik ngn apa...tertarik ngan PML cik mat gebu tu...menawan kalbu...:)

    ReplyDelete
  17. perghhh! melaksa pulak chemat neh kan...sebbaek baru belasah laksa kt penang aritu...

    ReplyDelete

Peringatan

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.