PETER - PAN JELLY..

Peter-Pan Jelly
Amacam....seksi lagi mengiur tak "peter-pan jelly" tu....sedap u bila dihidangkan sejuk..bila lalu kat tekak tu, kenikmatannya, hanya yang makan dan Allah je yang tau...Tapi mesti ramai pelik, pesal lah si mat ni boh (Linn...boh = bubuh yeaa..bukan "boh" teh atau "boh"sia!!!!)..nama "peter-pan jelly"...sebenarnya mat dapat inspirasi nie dari blog seorang teman blogger, namanya "Gert", dia buat "dragon fruit jelly", boleh lihat sini.... Tapi mat dah olah sedikit dengan menambah nenas dalam tin.. Terfikir juga nak gabungkan nama kedua2 bahan tu, jadi buah naga tu ada orang panggil "pittaberry" dan nenas pulak dalam bahasa omputeh, pineapple, jadi mat gabungkan "pitta + pine"....bunyi dia seakan2 karektor kartun "peter-pan"..tul tak?..Maka yang demikian kita pun boh leer nama "peter-pan jelly"...begitu lah al-kisahnyaaa... jadi sesapa nak cuma boleh lah yea jangan segan2.

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 bungkus konnyaku jelly powder
180 g gula pasir
150 g buah naga merah, dilecek halus
750 ml air
200 ml susu sejat (mat guna susu sejat IDEAL)
1 1/2 cawan isi nenas yang telah didadu kecil (guna nenas dalam tin)
2 helai daun pandan, disimpul
Hirisan buah naga, untuk hiasan*
Hirisan nenas, untuk hiasan*(*optional)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Sediakan acuan yang sesuai (mat guna jenis kecik2), isi kan setiap acuan dengan isi nenas yang telah didadu tadi. Ketepikan.
  2. Satukan gula dan serbuk jelly konnyaku ke dalam 750 ml air, kacau rata dengan whisk, jerang atas api sederhana sambil dikacau, hingga mendidih. Masukkan daun panda juga, kacau selalu.
  3. Tuang susu cair, kacau rata dan masukkan buah naga merah yang telah dilecek tadi, kacau lagi dan masak hingga mendidih, gunakan api kecil. Keluarkan daun pandan dan tuang bancuhan tadi ke dalam jug air.
  4. Berhati2 tuang ke dalam acuan kecil yang telah disediakan awal tadi hingga penuh. Biarkan wap panas nya hilang dan simpan dalam peti sejuk 1 - 2 jam, atau hingga beku dan sejuk (biasanya jeli konnyaku cepat membeku). Keluakan dan hias dengan hirisan buah naga dan hirisan nenas tadi. Hidangkan sebagai pencuci mulut....hmmm nyamannnnn!!!!

Post a Comment

6 Comments

  1. amboi.., mak datok.., bukan main dasyat lagi nama jelly ni ya cik mat! dgn kaler buah naga yg mmg mngancam jiwa & raga, lagi2lah time2 cuaca panas2 ni, apalagi mmg kenalah sesangat tu!

    ReplyDelete
  2. ye lah mat...dasat betui nama jelly ni. mesti sedasat rasanya!!!

    ReplyDelete
  3. Creative lah Mat ni to come up with the name of Peterpan Jelly :) Good idea to add buah nenas. Next time if I can find dragon fruit merah kat sini I nak buat lagi.

    ReplyDelete
  4. salam mat,

    bukan main lagi pinky peterpan jelly ni...akak pernah cuba buat air naga ni ...dah blend curahkan airsoda kedalamnya...fulamak..dgn warnanya tu sampai takut nak minum..tapi sodap rupanya...cedok dari chef wan resepi lagiiiii

    ReplyDelete
  5. salam mat..tanya ckit..jelly yg 10gm tu ke?

    ReplyDelete
  6. salam kak am...
    Hahaha, kaler dia mmg shocking betul kan, tapi kalau tengok "live". kaler dia lawaa kak..

    salam kak ain...
    Yeaa betul, excelikan buah naga ni tasteless, jadi rasa pandan tu buatkan ianya harum..

    hi gert...
    Apa2 pun terima kasih pada gert, sebab share resipi ni, cuma i dah ubahsuai sikit...hehehe

    salam kak nor64..
    Waaa..nak kena try juga tu..akak ada letak kat blog masak2 atu jus tu?..

    salam cikgu nor...
    Yeaa betul cikgu, pack yg 10 g tuu....

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.