BEN ASHAARI

Sunday, March 17, 2013

LEMPENG PEKAK vs "MAT GEBU" DI VIETNAM?..

rsz_lempeng_pekak
Malam semua, takde apa nak share sebagai entri penutup hari ni. Pagi tadi cm buat lempeng pekak saja untuk sarapan, tapi jiran cm buat nasi lemak okeh...err, bukan dia lah yang buat 'mem besar' yang buat. Mula2 cm memang tak nak buat lempeng pekak, tapi Bak kata dia nak, jadi cm buatkan dan kasi cicah sama sambal ayam baki dari semalam punya. Lempeng pekak yang selalu cm sebut2 dalam blog, ialah lempeng yang tidak dicampur dengan bahan2 perasa, kecuali tepung, telur (optional), baking powder, garam dan air. Kenapa perlu letak baking powder (bp)?..Pada cm kalau anda letak bp, lempeng akan lebih lembut walaupun dah sejuk. Telur juga membantu tapi ada yang tak suka kerana akan memberi rasa ke telur an bila lempeng sejuk. Terpulang pada anda samada nak letak atau tidak. Cm guna non-stick pan untuk membuat lempeng ini, lenser dengan sedikit minyak sudah memadai, tak susah, siapa2 pun boleh buat....betul tak?....dannn.....ehemmm...

Semalam di FB, sorang teman FB, Masitah Asahari tag cm satu gambar yang macam anda nampak di atas ni. Kebetulan beliau bercuti di Vietnam dan sedang memesan makanan di satu restoran muslim (kemungkinan milik orang melayu champa). Di menu restoran tadi terdapat satu gambar masakan kari ikan dari blog DTS...Terkejut juga cm, orang sana pun ada yang skodeng blog DTS. Nasib baik pemilik restoran tu masih ada nilai2 murni, maksud cm, dia tak crop nama "Mat Gebu" kat gambar tu. Bukan macam setengah2 orang kita di Malaysia, tau nak senang, semua main ambik, crop dan berlagak macam hak sendiri....betul tak?...Ok jomm resipi lempeng pekak..ehh, masih ada yang tatau bikin lagi ok, walaupun cm kata ciken sangat nak buat lempeng pekak. Kalau nak buat sikit, pepandai yea budget bahan2...Dan yang ini penting sebagai panduan kita bersama..

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 cawan tepung gandum
3 cawan air (kurang lebih)
3/4 camca teh baking powder
1 biji telur, kacau sedikit
Garam secukup rasa
Pencich kegemaran anda (sambal tumis, kuah kari atau apa saja yang sesuai)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Dalam satu bekas, masukkan tepung, baking powder dan telur, tuang sedikit air dan kacau rata, tuang air sedikit demi sedikit sambil dikacau hingga menjadi adunan yang tidak terlalu pekat atau cair. Tambah garam secukup rasa, kacau rata dan rehatkan sekejap (anda juga boleh kisar dalam blender).
  2. Panaskan non-stick pan, lenser dengan sedikit minyak. Tuang adunan tadi (banyak mana bergantung pada saiz pan yang anda guna). Masak hingga permukaan lempeng pucat. Renjis2kan sedikit minyak makan dan terbalikkan. Masak hingga kuning keemasan, angkat dan buat kaedah sama untuk baki adunan.
  3. Hidangkan bersama pencicih kegemaran anda. Sesuai untuk sarapan pagi atau pun minum petang. Selamat mencuba!!.

11 comments:

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

Salam, Cik Mat. Kak Sari memang pemakan setia lempeng pekak, Setakat ni Kak Sari memang tak pernah letak baking powder, lepas ni nak letaklah, mesti lagi best nanti...

Wahhhh, dasat tu sampai ke Vietnam lagi, ntah2 ada lagi kat pelosok dunia lain cuma kita tataw jer.. kan.. hebat!!!

Mat Gebu said...

@ SKTJ - sama lah kak, saya pun peminat setia lempeng pekak, kalau ada yang celik, pekak tetap menjadi pujaan hati.. Err tu lah kan cuma kita tatau, tapi takpelah selagi tak di crop nama 'mat gebu'...

nea lopah said...

Salam cm..Sy dh Cuba resepi lempeng pekak ni, cuma tak Sempat nk bt n3 lagi. mmg best!

kkida @ 1001resepi said...

salam,
oklah tu mat...ia membuktikan betapa fofularnya mat...seantaro dunia baca blog mat dan mereka ingin tumpang aura mat tu...:)

Mat Gebu said...

@ nea lopah - Waa...terima kasih..ok dah buat n3 nanti bagi tau yea..

@ kak ida - Huhu...takde maknanya fofular kak...Saya suka jadi yg biasa2, lagi besss sebenarnya..betul tak kak?..

P.A. said...

sedap ni mkn panas2....ayah Cik P.A. suka lempeng ni...kat sini dipanggil roti lenggang...hehehe :)

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

lempeng pekak memang sajian sarapan pagi org melayu... tak pernah jemu..
nak pulak ada lebihan kari semalam.. sedap!

jauh tu sampai vietnam resepi kari mat gebu.. kalau betul dia guna resepi mat untuk bisnes kat situ... alhamdulillah.. byk pahala yg mat dpt... mudah2an..

Cik Ash said...

Assalamulaikum dah cuba resepi lempeng best sgt.. Tq mat gebu

Cik Ash said...

Assalamulaikum dah cuba resepi lempeng best sgt.. Tq mat gebu

Maznah Damiri said...

Assalamulaikum En. Mat, dah cuba resepi lempeng best sgt.. Tq mat gebu

ALyZa said...

Wahh take note resepi nih sok nak wat bekfes nih...ngeh2

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.