GULAI KLASIK NANGKA DENGAN DAGING..

rsz_gulai_kasik_nangka_dengan_daging
Assalammualaikum, salam Isnin. Hari ni cm tak masak sangat, tapi kena juga masak satu masakan yang boleh dikatakan mengambil masa untuk disiapkan. Bonda cukup gemar gulai nangka dengan daging, ia seakan2 kari pun yea, seakan2 rendang pun yea juga. Kebetulan kawan pada abang cm ada beri sebiji nangka muda, jadi atas cadangan bonda, cm pun masak. Nangka muda, bonda yang kupas dan siang, selebihnya termasuk penyediaan bahan2 rempah ratus, kerisik (bonda gorengkan, tapi cm yang kasi tumbuk sampai berminyak), kupas kelapa,parut dan perah santan serta memasak semua cm yang kasi settle. Tidak lah susah mana, namun penyediaan bahan2 tu agak rumit dan memakan masa agak lama. Kecuali bahan2 sudah sedia ada dan hanya tinggal memasak, yang tu memang cepat siap. Menyediakan juadah tradisi, bahan2 mentah yang segar menjadi 'rahsia' penyedapnya. Itu kata orang2 tua lah, bukan cm yang kata. Satu lagi resipi macam tidak boleh dihidangkan kerap, kerana ianya dalam kategori hidangan 'mewah'...kenapa cm kata mewah?..Anda lihat saja nanti...Jommm resipi..

BAHAN-BAHANNYA :-)
800 gram nangka muda yang telah dibersihkan dan dipotong kiub, direndam
500 gram daging batang pinang
1 keping asam gelugor
4 camca besar penuh kerisik
1 liter santan cair
600 ml pati santan
3 camca besar penuh rempah kari daging
2 camca besar cili kisar
1 kiub pati daging (optional)
1 camca besar hirisan gula melaka
Garam secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
7 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1 inci kunyit hidup
1/2 inci lengkuas
2 batang serai, hiris
3 biji buah keras, hiris
1 genggam cili padi merah

BAHAN-BAHAN TUMIS :-)
4 biji bawang merah, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
3 pelepah daun kari, dilurut
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
5 kuntum bunga cengkih
3 biji buah pelaga

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Celur nangka sekejap, kemudian toskan. Satukan bahan kisar halus bersama rempah kari, kacau rata hingga menjadi pes. Daging dihiris nipis, cuci dan toskan. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk, masukkan bahan2 tumis dan tumis hingga harum, tambah cili kisar dan tumis hingga cili garing. Tambah pes rempah, kacau rata dan masak hingga terbit minyak. Guna api kecil dan kacau selalu.
  3. Masukkan daging, kacau dan masak hingga daging kecut. Tambah santan cair, kacau dan biar mendidih, masukkan kiub daging (jika guna). Masak hingga daging empuk. Tambah nangka dan tuang santan pekat. Kacau dan biar mendidih.
  4. Masukkan asam gelugor dan kerisik kacau dan biar hingga nangka empuk. Perasakan dengan garam secukupnya dan masukkan gula melaka. Bila gulai nampak pekat, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas dan lauk2 lain...
CATATAN MAT GEBU :- Untuk resipi ini cm guna 2 biji kelapa yang diparut dan diperah sendiri. Selain daging, anda boleh ganti dengan ayam, nak sedap guna ayam kampung. Kalau tak tahan pedas, anda boleh kurangkan cili padi atau tak perlu letak....Selamat mencuba untuk semua!..

Post a Comment

1 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.