BEN ASHAARI

Tuesday, September 25, 2012

IKAN GORENG GARING BERSAMBAL ALA THAI.

rsz_dsc_9572
Assalammualaikum, selamat petang....hari ni masa mat agak padat, pagi tadi ada kerja2 yang harus dibereskan dan mat kena pulak masak satu masakan yang agak leceh penyediaannya. Nasib baik ada bonda yang telah menyelesaikan penyediaan bahan2 mentah. Jam 11.45 am baru mat mula masak. Dan semalam makcik mat ada beri 2 ekor ikan yang iras2 ikan talapia tapi berbeza, mungkin ikan berhabitat terumbu karang. Jadi mat goreng kunyit dan kasi goreng garing2 sebab ikan ini agak berisi, lepas tu nampak biasa sangat, hmmm, apa kata kita buat sambal ala2 thai dan lambakkan atas ikan goreng tadi, dan dengan bahan2 yang sedia ada mat buat. Alhamdulillah, banyak ngam lah itu sambal dengan ikan. Kalau anda guna ikan siakap pun sedap, tapi kalau dah takde, belasah lah apa ikan sekali pun, jangan ikan bilis sudah lahh yea.. Blog pilihan DTS di sini...Terima kasih atas masa anda...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 ekor ikan pilihan anda (samada ikan bawal atau apa2 ikan berdaging)
1 batang serai, dititik
2 helai daun limau purut
1 kuntum bunga kantan, hiris halus
Sos ikan secukup rasa
Gula secukup rasa
2 biji limau kasturi, perah jusnya
Sedikit air

BAHAN TUMBUK LUMAT :-)
3 biji cili merah
6-7 biji cili padi
4 biji bawang merah, hiris
2 ulas bawang putih
2 keping hirisan lengkuas

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan disiang, cuci bersih dan kelar2, kemudian lumur dengan sedikit serbuk kunyit dan garam rata2. Panaskan minyak dan goreng hingga garing. Angkat dan toskan. Alih ke dalam bekas sesuai. Ketepikan.
  2. Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumis serai titik hingga harum. Masukkan bahan tumbuk lumat dan tumis hingga harum. Guna api kecil dan kacau selalu. Tambah daun limau purut, dan sedikit air. Kacau rata.
  3. Tambah sos ikan secukup rasa, sedikit gula dan hirisan bunga kantan. Kacau dan masukkan jus limau kasturi, gaul rata2 dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Tuang sambal atas ikan goreng tadi, ratakan dan hidangkan segera bersama nasi panas.....juling kejappp @____@


5 comments:

JaSSNaNi said...

Assalamualaikum CM..
tadi beli ikan.. beli bahan2 nak wat kari ikan.. tapi tengok ikan CM ni.. teringin nak wat ni plak.. uwaaaa...

Yatie said...

waduhhhhh terliur sudaaaa..... selain lauk asam pedas, ikan masak sambal mcm nilah yg akak suka...kalau makan maunya bertambah2 nasi dan lauk....perghhhhh sedap tulllll..

Khalilah MNor said...

Wahh~! lucky me to be here. Boleh amik recepi buat nih. Smpat la sblum mnukar status milik org nanti. :D

Tq. I'm new here.

Shaa said...

salam...
sodapnya...sekarang gak Shaa nak masuk dapur....Sambal Ikan Patin...nyum2

cik mat 2ari lepas Shaa wat asam pedas ikan Patin...
minggu ni tema 'Ikan Patin'
sbb beli time promosi kat Tesco aritu sekor 29sen..opkos fresh :)
punyerler tamak xsedor peti ais tu kecik, beli smpai 3ekor yg besau...

Qasey Honey said...

slm CMG...sgt terliur tgk ikan sambal ni..aduhhh jd lapo la pulak memalam cmni...

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.