BEN ASHAARI

Thursday, July 7, 2011

BUBUR PUTIH - BUBUR MERAH..

P1290719
Salam petang semua, pernah dengar nama bubur putih - bubur merah?..Errkk bukann tu bawang putih - bawang merah, yang buai laju2 aku nak kawen anak raja, ni sejenis makanan yang sering kali orang Johor buat untuk menandakan kesyukuran bila berlaku satu2 peristiwa baik. Dibuat dari beras pulut. Secara jujur kan ni pertama kali mat buat, selalunya orang lain yang buatkan...boleh macam tu?. Seingat mat orang2 Johor kalau berlaku satu peristiwa seperti budak tanggal tali pusat, pandai berjalan, dan lain2, mereka akan buat bubur putih bubur merah ini sebagai tanda kesyukuran..berkongsi kegembiraan, mungkin negeri2 lain pun sama juga, sebab mat ni duduk Johor, kita ceritalah apa yang kita nampak. Mat pun tak berapa pandai sangat, tapi menjadilah juga...Ok tulis resipi kejap..

BAHAN-BAHANNYA :-)
250 gram beras pulut, cuci dan rendam 1 jam, toskan
200 ml pati santan
Air secukupnya untuk menanak pulut (anggaran 1 3/4 cawan)
2 helai daun pandan
2 ketul gula melaka, hiris kecil*
2 camca besar gula pasir*
1/2 cawan air*(*disatukan dan masak hinga gula hancur, tapis)
1/2 camca teh garam

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Tanak pulut bersama air dan daun pandan, hingga pulut kembang, gunakan api kecil. Kemudian, masukkan santan dan kacau rata, jika terlalu pekat tambah sedikit air. Masak hingga sebati dan kembang.
  2. Cedok keluar 4-5 camca besar dan gaul dengan garam, ketepikan. Baki dalam periuk tadi, masukkan gula merah, kacau rata dan masak sekejap dengan api sederhana. Rasa dan jika kurang manis, tambah sedikit lagi gila pasir. Bila mendidih dan elok masaknya, matikan api.
  3. Cedok bubur merah ke dalam mangkuk sesuai, kemudian sudukan bubur putih di tengah2 bubur merah seperti dalam gambar. Hidangkan..

28 comments:

..cik gugu.. said...

argghhhhhhhhhhhh peberet aku!!!!!!!!!

ash_mza said...

waa... suka sgt.
sukanya...
tingat jiran sebelah rumah (orang johor)...
selalu buat ni bila ada apa2...
tp da lama dia pindah. tak dapat nak makan dah. :'(

inahar ali said...

waduh mmg lama dh x makan bubur nih..akak suker banget bubur nih sbb x muak makan..ni mmg makanan tradisi johor ni mat..kt tempat lain mmg x jumpa!

AmY DeaN said...

Baru teringin nak makan and buat...tapi Cik Mat...pakai beras biasa pun boleh kan? Kan? Sukatan sama eak?

Kak Rose said...

mat!!!! kecur air liur petang2 gini. lama dah x makan... kalau balik kg pun sekarang ni jarang sangat nak jumpa bubur ni.... hu hu hu

annor said...

pernah juga makn bubur putih n merah ni jiran sebelah bg..org johor pun..katanya klu buat bubur tnda kesyukuran..kebetulan besday anaknya..tp ok la..mungkin x penah makn..tu yg rasa cam pelik skit..hihihi

Citarasa Rinduan said...

nak minta hajatlah

hehehehe..
kalau hari lahir sure inilah yang ayu buat...

Mama Miraki said...

Aduh Mat....lamanya saya tak makan bubur ni...dulu2 masa kecik2 kat kg saya kat Muo tu..heheh mak selalu buat bubur ni kalau ada sesuatu majlis kesyukuran...la ni..mak dah tak de....dah berkurun tak buat n makan bubur ni....

Sunah Sakura said...

sedap ye pcm?

bersama kak Es said...

negari kak ES buat pulut kuning utk gantikan bbur merah ni. 1st time sampai johor memang jakun sungguh tgk bubur ni dan tak pandai makan. Sekali tu jiran kak es buat mmg sedap lepas dari tu dah pandai daaaaa makan ...
mmg unik org Johor ni..

~silakan pin kat wall FB nanti kawan2 leh baca :D

Nurul Nastasea said...
This comment has been removed by the author.
Sis-Lin said...

alhamdulilah...klu dengar bubur putih merah ni kita kena bersyukur..sebab di sebaliknya ada rezki kita...

Mat..nnti masukkn lah gambar baby comel tu...mesti cute kan..:)

Lina Lokman said...

Mat Gebu, saya pon suka sgt bubur ni bila ada kenduri yassin kesyukuran kat kg ni je selalu ada. Org kg saya ni majority org jawa. Tapi yg sy perasan diorang pakai beras biasa yg byk and dicampur beras pulut 1/3 bhgn. Tak pernah pula sy makan yg 100% beras pulut. Agak2nya muak tak ye klu yg semua beras pulut?

Ummiakid @ lily said...

Alahai cm....lamanye tak makan bubur putih -bubur merah ni....last makan masa anak tumbuh gigi ari tu...
selera tengok, dah le pose...mcm memanggil-mangil suh buat nie...

norinaomar said...

memang sedap bubur ni..taktahu plak kat negeri lain takde..patutlah abg ipar saya bersungguh betul makan bubur ni

http://noipunyablog.blogspot.com/2011/07/tips-menabung-3-akaun-keluarga-aka.html

PINATBATE said...

kakpinat pun setuju dgn Lina lokman, kakpinat biasa buat bubur merah ni bila ada sesuatu sempena,contohnya kesyukuran lulus periksa atau harijadi anak.Tapi kami tak pernah masak guna pulut,pakai beras biasa jer...kami orang Jawa kat Selangor macam tu.Lain kali nak try guna pulutlah..agaknya rasanya macam bubur pulut hitam tulah yer?

Kakpinat pernah tulis kat sini http://pinatbate-alwan.blogspot.com/2008/11/blog-post_27.html

JIJI YU said...

takpernah lagi merasa ni..

WaNNi said...

husband sy org johor, pernah mntak saya buat bubur putih bubur merah. blurr sbb tak tau macam mana rupanya apatah lg rasanya. tq cik mat bg resepi. org johor byk makanan sedap2, buat air pun sedap.

Badrul Hisham Abdul Kahar said...

Sedap tu..CMG. Lama x makan mcam ni. Mai le lawat kwn ni..
http://badrul-perjalananku.blogspot.com/

Yatie said...

akak mmng suka bubur ni, kalau mak akak buat suka guna beras je..akak plk suka yg guna pulut mcm ni...betul Mat biasanya bubur ni tanda kesyukuran....tapi akak kalau teringin nak makan, akak wat je...sedapkan...

Peri PiA said...

Assalammualaikum CMG

terujaaaa tgk menu dan resipi ni dekat dihati

umi pia selalu buat,ank dia je kurang rajin hihi

...antikapel... said...

en mat...
ni makanan tradisi orang jawa gak...
saya dok selangor, tapi jowo.

memang betul, buat bubur ni tanda kesyukuran.

kami panggil bubur merah.
guna beras biasa...

memang sedap......

Roses_Leo09 said...

salam en mat
emmm.... sedapnya. dah lama hanim tak makan bubur ni. Ini makanan org jawa. atuk hanim (jawa s'ngor) kalau buat selalunya guna beras.

Iffah Afeefah said...

tak penah makan

sedp ke

sofiah hanim said...

yes... mmg terbaek.. lama x mkn ni. org belah2 selatan je tau menu ni.. sy tanya opis mate yg dok ng lain mmg x tau menu ni

madamsuri said...

pergh... nostalgia betul.. dulu masa kecik-kecik mak selalu buat, now ni susah nak jumpa...

Sheriza mohd razali said...

Selalu jer tiffin biru jd rujukn...thanks

Azlinda Azman said...

baru semlam buat..mak kite org Johor

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.