BEN ASHAARI

Sunday, April 3, 2011

KUEH BAKAR DURIAN...MEREKA PUN MACAM KITA.

P1260997
Salam ceria semua, eh nak nak tidur pun mesti ceria, kann..tak bess tidur dengan muka masam jee..buruk, kalau yang hansem tu terus ni muka jadi macam buah prune kecut..hilang semua macho, sebab tak senyum langsung, mencuka jeee... Ok ni malam mat share satu resipi derhaka, asalnya kueh bakar pandan, tapi mat dah oter jadi kueh bakar durian. Tapi ada sedikit pengolahan dalam resipi. Kalau kita sebut derhaka resipi, bermakna kita ikut satu2 resipi itu tapi penggunaan bahan2nya kita kurang atau tambah dengan bahan baru. Anda tau tak, tukang2 masak handal pun menderhaka resipi, memang lah kita nampak mereka hadir dengan resipi baru, tapi asal2nya pun mereka mendapat idea dari resipi2 terdahulu, kemudian mereka lakukan study dan RnD pada satu2 resipi tu dengan menambah atau menggantikan sekian bahan dengan bahan yang baru, bila telah mencapai piawaian rasa yang diinginkan, mereka akan menamakan resipi tersebut dengan nama yang baru.. betul tak?. Cuba anda fikir kan sendiri...jangan main angguk pala jeee...isi dalam botol nanti!!...

P1260999
Berbalik pada N3 hari ni, kueh bakar durian ni kalau dapat anda gunalah durian yang kuat baunya, dalam resipi ini mat cuma guna kurang lebih 150 gram isi durian, dikisar bersama 250 ml air. Rasa dia sedang elok pada tekak mat, tak manis sangat...Tapi kan ada gak orang senior yang komen kata. kueh ni ok tapi kalau manis sikit lagi sedap..huhu yang tu terpulang yea, tapi pada mat rasa macam ni dah ok sangat...manis2 pun tak elok kann...Ok kita semak resipi senang ni...Jommmm...

BAHAN-BAHANNYA :-)
150 gm isi durian, kalau dpt pilih yang bau "cengit" (kuat baunya)*
250 ml air*(*dikisar halus)
600 ml santan kelapa segar (guna yang kotak pun ok)
1 cawan gula pasir
1 3/4 cawan tepung gandum
3 biji telur gred A
1/4 camca teh penuh garam halus
Pewarna kuning makanan secukupnya (1/4 camca teh)
2 camca besar minyak sapi, dicairkan
Bijan secukupnya untuk ditabur

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan oven pada suhu 200C, lenser tin berukuran 8 inci X 8 inci X 3 inci dengan mentega dan alas dengan aluminium foil, lebihkan sedikit supaya mudah untuk kita mengelurakan kueh bila masak nanti..Ketepikan.
  2. Dalam satu bekas, satukan semua bahan2 di atas kecuali durian yang dikisar, minyak sapi dan bijan. Kacau rata dan tapis, masukkan durian yang dikisar tadi dan minyak sapi cair. Kacau rata dan tuang dalam bekas yang telah siap sedia. Tabur bijan rata2.
  3. Bakar selama 45 - 50 minit atau hingga masak dan permukaan kueh kelihatan garing. Mat selalunya akan akan tukar api oven pada fungsi "grill" dan bakar 5 minit untuk mendapatkan permukaan yang sedikit garing.
  4. Bila masak, keluarkan kueh dari oven, biar 5 minit, kemudian keluarkan kueh dari tin dan biar betul2 sejuk sebelum dipotong...

13 comments:

Miss Ran said...

btol..kdg alergik, bhn tkde..mahal

jd kene drhaka

erk da tgk ke dlm btol..geli!

Mas said...

nak pengsan tengok kuih bakar doyan ni...
sedapppnya.....
cantik jek kuih tu menggoda...

akuanakpahang said...

Assalm CMG, mari pos laju sepotong kuih bakar derian hehehehe :)
New Entry "Warna - warni kehidupan hari ini."

LugieAmir said...

Adoy...sedap nyeee.... buat sure x jadi camni....

Citarasa Rinduan said...

selamat malam cik mat..
tu dia, tadi pi rumah kak yatie..dia buat talam..masuk sini tu dia...kuih talam dorian pulak..

pengsan gua..

Yatie said...

Assalamualaikum Mat,
Kalau kuih tradisional mcm ni mmng kegemaran akak tau..lagilah perisa doyan...banyak lagi ke doyan kat umah tuuuu...bak sini sebakul..hah3..

miszlullaby said...

fuhh~ mak saye hantu durian..makan durian tak ingat dunia. Siap angkut gang. Hihihi...

anitadiana said...

sadap nya..tak penah buat durian nya..mesti sedap gila ne..ita hantu durian..yum2..tengok pic pun dah terliuh...nak sikit...

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...

sedapnya...memang favourite kalau ada bau bau durian...memang tengah musim durian ni....

eqbalzack said...

Salam MG, ada satu kuih bakar pandan sedap kat Kg. Baru. selalu bila eq dtg abes je...
nnt kalau ada kesempatan MG kena turun kg. baru. nama tempat yg jual tu Kedai Wak Manjor.

yang durian ni eq belum pernah rasa...resepi baru yg menarik!

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

kat rumah pun ada gak durian MIL hantar dr kg... tengah dok fikir jugak apa nak buat dengan durian tu.. kuih bakar ni pun nampak menarik jugakss... salin resepi dululah ye.. TQ Mat!

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

ermm sedapnya.tak pernah mkn lagi.

Creative Lifestyle Collections said...

slm mat gebu, smlm ptg sy dh try buat kuih bkr doyan nih..perrgghhh..mmg sedap bangat!!!! melatop!!! memula buat th musykil jgk sbb sy bkr smpai 1jam stgh bile cucuk mcm ade melekat kt hujung pisau..last2 x leh jadik nih, sy kol mak tny apsal la lama bebeno x msk2 nih..jd mak suh biarkan sejuk dlu, nnt keras la..time pns mmg lembik mcm x jd jek..fuuhh..lega rsnye sbb dh fhm..sy potong time pns ptt la lembik, sbb ank dh x sabo nk mkn..hehehe..now, pas ni dh terer la wt kuih bkr nih...tqvm 4 de resipi mat gebu...!!!!

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.