SAMBAL TUMIS TELUR PINDANG

rsz_stp
Assalammualaikum, salam Selasa. Bila mood masak terjunam dalam gaung, rasa nak melintas kat dapur pun tak kuasa, takde mood. Bukan hari2 kita rajin masak sebenarnya, ada masa bosan gileer ok kalau nak tau..huhu, kalau tak kenangkan ia tanggungjawab, che mat tutup  ajer dapur. Makan apa yang ada sudah. Hari ni che mat masak sambal tumis telur pindang. Anda tau telur pindang? Telur pindang ialah telur ayam yang direbus dengan bahan2 rempah ratus dan herba2 tertentu. Popular di negeri Johor dan rasanya sedap, tapi tu pada che mat, bagi orang yang tak biasa mungkin pelik sikit. Merebusnya juga agak lama (ada yang sampai 3 hari), tapi api kecil saja, agar bahan2 rempah dan herba menyerap dan juga untuk mengelakkan telur pecah. Tempoh hari sedara che mat ada beri telur pindang, banyak juga hampir 20 biji kalau tak silap. Baki 10 biji che mat masak sambal tumis, Selain sambal tumis, boleh juga dimasak kari atau kurma. Tak de telur pindang? Ganti telur rebus biasa pun boleh...Resipi seperti berikut..

BAHAN - BAHANNYA :-)
10 biji telur pindang
1 biji bawang besar, hiris bulat dan leraikan
1/3 cawan jus asam jawa
1 cawan penuh cili kisar
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1/2 inci belacan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Kupas telur pindang, kemudian goreng hingga telur keperangan, angkat dan toskan. Cedok keluar minyak dan tinggalkan angggaran 1/3 cawan. Tumis bahan2 kisar halus hingga harum. Masukkan cili kisar, kacau dan masak hingga garing dan naik minyak. Guna api kecil dan kacau sentiasa,
  2. Masukkan jus asam jawa, gula (anggaran 1 camca besar) dan sedikit garam, kacau dan masukkan telur. Golek2kan telur agar rata dengan sambal. Tambah bawang besar dan kacau perlahan. Kecilkan api dan masak hingga sambal pekat. Rasa dan jika kurang masin, masukkan sedikit lagi atau secukup rasa. Masak sekejap dan boleh matikan api. Hidangkan sambal sama nasi. Boleh juga dimakan dengan lempeng atau roti

Post a Comment

1 Comments

  1. Telor pindang fav kami sekeluarga. Tak sempat lah nak buat sambal. Tapi kat KL sangat-sangat susah nak dapat. Che Mat beli atau buat sendiri?

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.