PERIA KAMBAS TUMIS ISI AYAM

rsz_pga
Salam semua, ada satu entri tertinggal dalam draft yang belum sempat che mat masukkan sebagai entri. Entri ini agak biasa, tapi ia bukan sebarangan. Ini resipi khas untuk mereka yang punya penyakit gaot yang tak boleh makan makanan laut dan sebagainya. Tapikan kadang2 ada benda yang boleh dimakan oleh pesakit lain tapi menjadi sebab penyakit pada pesakit gaot yang lain, masalah juga tu. Contohnya peria kambas ni, Bak che mat makan ok, tapi ada sorang mak sedara che mat tak boleh makan, kalau makan sendi2 jadi sakit dan bengkak..hurmm payah juga kan. Selalunya kalau tumis peria, che mat guna udang dan masukkan tauco, tapi terpaksa kena ubah dari segi perencah untuk mereka yang berpantang. Kalau anda nak mencuba, che mat kongsikan resipinya seperti di bawah ini.. 

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 biji peria kambas saiz sederhana
1 keping dada ayam, dipotong kiub*
1/4 camca teh garam*
1/2 camca teh serbuk lada sulah*(*disatukan dan perap sekejap)
2 biji telur, dipukul sedikit
1/3 cawan air
Garam secukup rasa
Secubit gula

BAHAN-BAHAN TUMBUK HANCUR :-)
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
Sebesar ibu jari ikan tenggiri jeruk (digoreng dahulu)
1 biji cili merah
1 biji cili hijau

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Peria dibelah 2, kemudian buang bahagian dalamnya, belah lagi kepada 2 bahagian dan hiris sederhana tebal. Rendam dalam air yang dimasukkan 1 camca teh penuh garam, rendam selama 10 - 15 minit,kemudian cuci dan toskan.
  2. Panaskan 3 camca besar minyak masak dalam kuali, tumis bahan2 tumbuk hancur hingga harum, guna api kecil dan kacau sentiasa. Masukkan isi ayam, kacau dan masak hingga isi ayam berubah warna. Tambah air, kacau dan biar mendidih.
  3. Masukkan peria kambas, kacau rata dan masak hingga peria lembut. Perlahankan api, kemudian curah telur disekeliling sayur peria tadi. Biar sekejap hingga kelihatan telur mengental. Gaul hingga rata dan masakan menjadi pekat. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Kacau dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas dan lauk2 lain..

Post a Comment

1 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.