SUP AYAM KAMPUNG, REMPAH BATU PAHAT..

rsz_vcs
Salam semua. Hari ni che mat cuti melapis dan masak pun yang mudah2 sangat. Resipi yang anda nampak ni bukan hari ni punya, tapi juadah berbuka puasa beberapa hari lepas. Macam tu lah kalau keadaan agak sibuk, sampai lupa nak masukkan sup ayam kampung ni kat blog. Ini sebenarnya permintaan dari bonda che mat yang teringin nak masak sup ayam kampung dan yang paling peting nak cuba rasa rempah sup dari Batu Pahat yang che mat beli tu hari di Syarikat Ismail Yahya (SYI). SYI memang popular di Batu Pahat, pendek kata peniaga2 sekitat Batu Pahat dan dari luar akan dapatkan rempah2 di sini. Satu keunikkan yang che mat nampak. Ialah rempah2 diadun dari rempah ratus yang dikisar halus. Ada seorang pekerja wanita yang memang pakar membancuh rempah. Contoh kalau kita nak rempah beriani atau kari, dia akan cedok beberapa jenis rempah dan satukan dalam plastik untuk mendapat rempah yang diinginkan. Kalau ke Batu Pahat, jangan lupa cari kedai rempah SIY...jomm kita lihat resipi sup ayam kampung SIY...

BAHAN - BAHANNYA :-)
1 ekor ayam kampung (kurang lebih 1.2 kg)
4 biji kentang
2 camca besar penuh rempah sup SIY (atau rempah sup pilihan anda)
1 kiub pati ayam Maggi (optional)
5 biji bawang merah, hiris nipis
1 batang kayu manis*
1 kuntum bunga lawang*
6 kuntum bunga cengkih*
3 biji buah pelaga*
1 camca besar lada hitam, tumbuk halus
1 pokok daun sup, potong kasar
Air secukupnya
Garam secukup rasa
Hirisan daun sup/daun bawang
Bawang goreng
Sambal kicap

BAHAN - BAHAN TUMBUK HALUS :-)
5 biji bawang merah
1/2 inci kunyit hidup
4 ulas bawang putih
2 inci halia

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ayam dipotong pada saiz sederhana atau ikut suka, cuci bersih dan gaul dengan 1 camca besar tepung gandum. Perap 10 minit, kemudian cuci hingga bersih dan toskan. Kentang dikupas dan potong 4 setiap sebiji, rendam. Ketepikan.
  2. Panaskan 3 camca besar minyak. Goreng hirisan bawang merah hingga harum dan bawang bertukar keperangan, guna api kecil dan kacau sentiasa. Masukkan bahan bertanda (*), dan kacau rata. Tambah bahan2 tumbuh halus dan masak sekejap. Sementara itu bancuh rempah sup dengan sedikit air, kacau dan masukkan ke dalam periuk. kacau rata.
  3. Tambah ayam, gaul rata dan masak hingga ayam kecut. Tuang air secukupnya, kacau dan biar mendidih. Masukkan daun sup dan kiub ayam, jika guna. Masak hingga ayam empuk. Masukkan lada hitam dan kentang. Jika kurang kuah, tambah air panas secukupnya.
  4. Masak hingga kentang empuk, perasakan dengan garam secukupnya, masak sekejap lagi. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Tabur hirisan daun sup/daun bawang dan bawang goreng sebelum dihidangkan bersama sambal kicap. Boleh dimakan bersama mi hoon, ketupat, mi kuning, roti dan begitu saja....Selamat mencuba!.

Post a Comment

5 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.