KEK MARBLE PANDAN SERI KAYA..

rsz_panda_kaya_marble_cake

Salam semua, entri kali ni che mat share dengan anda resipi kek marble pandan seri kaya. Merancang dari semalam lagi nak buat kek pandan, tapi rasa 50/50 saja sebab ada kerja lain yang perlu diselesaikan. Siang tadi abang che mat yang di Kemaman ada singgah sekejap. Jadi sempat lah che mat buat kek ini untuk dibagi pada anak2 buah. Pertama kali che mat buat kek yang 'agak' rumit tapi senang, maksudnya bahan2 nampak macam banyak, tapi tidak lah sampai memeningkan kepala. Resipi dari blog 'auntyyochana', dan asalnya kek panda kosong, hijau semata2. Tapi che mat jadikan ia marble. Bukan apa, tiba2 macam boring aje kek hijau, kalau ada sedikit kaler berlawanan, baru nampak menawan. Lagi pun kita yang buat dia...kann....

rsz_pandan_kaya_marble_cake1

Kek marble pandan seri kaya ini agak padat sedikit tapi sedap dan rasa dia sungguh 'istimewa' dan kaya juga...ehemmm. Ada penggunaan santan tapi jika anda ganti dengan susu segar pun boleh. Che mat bakar menggunakan 2 tin kek berukuran 8 inci x 4 inci x 3 inci. Anda boleh guna tin bulat berukuran 9 inci jika suka. Biar kek sejuk, baru dipotong untuk mendapat hasil potongan yang kemas dan guna pisau yang tajam. Sesuai dihidangkan untuk minum petang bersama teh panas, dan lebih sedap dengan lemon tea hangat. Elok juga sebagai buah tangan untuk tetamu... Rasa2, anda boleh buat tak?...Insha Allah, yakin dan anda pasti boleh menghasilkan sesuatu yang sedap dan mendapat pujian... Kita lihat resipi....

BAHAN-BAHANNYA :-)
250 gram mentega
6 biji telur gred A
3 camca besar tepung jagung
300 gram tepung kek (che mat guna tepung gandum)*
1 camca teh baking powder*
3 camca besar susu tepung*(*disatukan, gaul rata dan ayak)
Secubit garam
200 gram gula kastor (resipi asal guna 230 gram)
200 ml santan (boleh ganti dengan susu segar)
25 gram ovallate
2 camca teh pandan paste
1/4 camca teh pewarna makanan hijau
1 camca besar seri kaya (che mat guna kaya Yeo's)
1 camca teh perisa mocha
1 camca besar coklat emulco

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Panaskan oven pada suhu 175C, lenser 2 tin berukuran 8 inci x 4 inci x 3 inci dengan mentega. Alas dasar tin dengan kertas minyak, lenser juga kertas tadi (atau anda boleh guna tin bulat bersaiz 9 inci). Ketepikan.
  2. Putar mentega dan garam hingga putih dan kembang. Masukkan seri kaya, putar rata dan ketepikan. Dalam mangkuk adunan yang bersih dan kering, masukkan gula kastor, ovallate dan tepung jagung. Putar hingga semua rata. Masukkan telur (semua sekali) dan putar dengan kelajuan tinggi hingga kembang dan pekat (seperti adunan kuih baulu). Tuang santan, dan putar hingga rata.
  3. Perlahankan kelajuan, masukkan bancuhan mentega ke dalam bancuhan telur dan putar hingga rata. Masukkan tepung yang telah diayak sedikit demi sedikit dan putar dengan kelajuan perlahan hingga sebati. 
  4. Cedok keluar 6 camca besar dan tambah dengan perisa mocha dan coklat emulco, kacau rata. Baki adunan dicampur dengan pandan paste dan pewarna hijau makanan, kacau rata.
  5. Tuang adunan hijau ke dalam 2 tin kek yang telah disediakan tadi, biar sama banyak. Kemudian sudukan 3 camca besar adunan coklat ke dalam setiap tin tadi. Tekan sedikit dengan sudu supaya adunan coklat tenggelam, kemudian lorekkan 3 - 4 kali dengan pisau atau chopstick untuk mendapat kesan marble.
  6. Bakar selama 50 minit hingga 1 jam, bergantung pada oven anda. Bila kek masak, keluarkan dari oven dan biar sejuk sekejap. Keluarkan kek dari tin dan sejukkan sepenuhnya atas jaringan. Boleh dihidangkan untuk minum petang.....Selamat mencuba!!

Post a Comment

4 Comments

  1. @ tifa anvar - yep, che mat ikut resipi dari blog yang che mat link kan tu...

    ReplyDelete
  2. slam che mat..
    bla tgk bhn2 memang byk...
    tp tgk kt cara nk buatny npk mudah..
    copy dlu resepinya...

    ReplyDelete
  3. cedap2 je resepi kt blog ni..menarik!=)
    btw,sy blogger baru,jmput singgah
    ayielifememory.blogspot.com

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.