SAMBAL SARDINE SAMA TERUNG DAN TOMATO

rsz_sambal_tumis_sardine_sama_terung
Assalammualaikum....Hmmm, sekarang ni macam tak de sempat aje nak masukkan entri awal2. Bila che mat siAP masak dan photo shooting bagai, tau2 dah masuk Zohor, maklumlah di Johor masuk waktu kan awal. Lepas siap mandi dan solat, che mat akan siap2 meja makan untuk bonda dan lain2 santap. Siap makan dan settle kemas2 baru meja makan dan sapur, baru ada masa nak update blog, masa tu jam dah 2 lebih....huhu.. Tak pelah kan, kita utamakan mana yang penting dulu, blog kemudian2 boleh (tapi pada che mat, blog pun sama gak pentingnya..). Ok entri pertama yang begitu simple...Sambal sardine, dan sebab ada sebiji terung, che mat masukkan, lepas tu korek2 dalam peti sejuk ada 7 biji tomato ceri, ku campakkan juga..kan kita buat dia betul tak. Oh yea che mat masukkan juga sekuntum bunga kantan untuk menambah aroma...jangan ada yang mandai2 tambah bunga rose pulak yea dalam sambal sardine ni..hehe,...Ok, jom che mat share resipi walaupun ia hanya sambal sardine yang sempoi sangat....

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 tin besar sardine cap ayam, asingkan ikan dan sosnya
1 biji bawang besar, hiris bulat dan leraikan
1 biji terung ungu, belah 4 dan kerat 3 bahagian, rendam
7 biji tomato ceri
1 kuntum bunga kantan, belah 2
1 1/2 senduk nasi cili kisar
1/2 camca besar pes asam jawa
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
5 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 inci halia
Secubit belacan (optional)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan 1/2 cawan minyak dalam kuali, toskan terung, kemudian lap kering dengan tissue dapur bersih. Goreng terung hingga lembut. Angkat dan toskan. Dalam minyak yang sama, tumis bahan kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar dan tumis hingga cili garing dan terbit minyak. Masukkan 3 camca besar sos ikan sardine yang diasingkan tadi. Kacau rata.
  2. Masukkan pes asam jawa dan bunga kantan. Tambah bawang besar, tomato dan ikan sardine. Gaul rata. Tambah garam secukup rasa dan sedikit gula. Masak hingga bawang layu. Akhir sekali tambah terung yang digoreng tadi. Kacau dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas dan ulam2man..

Post a Comment

3 Comments

  1. Assalamualaikum CM...salam kunjung.Mgancam tul sambal sardin ni...jika ada kesudian silalah singgah ke dapur sya yg tak seberapa ni...tkasih CM...
    http://secuitrasaumiejazz.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. boleh la cuba nanti ... sama negeri lah kita ...

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.