MENU CINCAI JEE....NAK MINTAK TOLONG JUGA!!..

rsz_dsc_0192
Assalammualaikum, cuaca mendung, dan bila macam tu mulalah rasa lemau dan masuk angin. Nak memasak pun bukan main seloww, kalah siput! Hari ni mat masak satu masakan ulang tayang untuk Bak, dan mat masak cincai2 seperti anda nampak kat atas tu. Ntah lah, mood kadang2kan main hebat, tapi idea KO...Jadi ku campakkan segala benda yang ada dalam kuali, curah benda2 yang sepatutnya dan jadi lah menu masam manis ikan bersayur, ikan tu pulak mat guna fillent ikan pacific west yang selalu mat guna tu. Guna 2 keping fillet ikan tempura dia, potong kiub besar2 dan goreng hingga keemasan, lepas tu masak dengan sayur2. Curahkan sos yang akan mat tulis nanti, masak hingga semua ok, dahh siap, hidangkan panas2 bersama nasi, wowwwww!!! sedap u, ke sebab aku lapo?..errr, tak kesah lah, sendiri masak, tak salah puji, sebagai motivasi untuk lebih rajin memasak..yea tak.. Dan sebelum tu nak mintak tolong sikitlah.....bolehh?...

....tak susah, cuma anda masuk page ini dan klik "LIKE" dulu, kemudian anda klik "LIKE" kat sini pulak (keluar page macam gambar atas tu), tu saja selesai sudah. Sekadar membantu anak buah ku yang comel sorang ni. Ini semua atas keikhlasan anda ok...Terima kasih dari DTS-MAT GEBU....Ok recipe time...Jommm..

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 keping fillet sandwich ikan tempura Pacific West (contoh di sini)
1/4 bahagian trafficlight capsicum (merah, hijau, kuning) potong kiub
1 batang leek, kerat  pendak2 dan rendam
1/2 batang lobak merah, dadu
1 biji bawang besar, hiris kasar
2 ulas bawang putih, hiris halus
2 keping hirisan nipis halia, mayang halus
1/2 camca besar cili kisar
1/3 cawan sos cili
2 camca besar sos plum
1 camca besar penuh pati minuman oren Sunquick
Garam secukup rasa
Gula jika perlu
1 cawan air
Daun sup untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Fillet ikan tempura dipotong kiub besar2, kemudian goreng terendam hingga kuning keemasan, guna api sederhana, angkat dan toskan.
  2. Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumis bawang putih dan halia hingga harum, masukkan cili kisar dan tumis hingga cili garing. Tambah sos cili, sos plum dan pati minuman oren sunquick, kacau rata dan masak sekejap. Masukkan lobak merah, dan tuang air. Masak hingga lobak merah empuk.
  3. Tambah bawang besar, leek (toskan), trafficlight capsicum dan gaul rata. Bila pekat masukkan fillet ikan yang telah digoreng tadi, gaul rata. Tambah garam secukup rasa dan gula jika perlu. Masak sekejap dan rasa, jika ok boleh matikan api. Tabur daun sup dan hidangkan segera, enak dimakan panas2..

Post a Comment

7 Comments

  1. cincai ke tu Cik Mat? Kalau tengah lapar makan ngan nasi, kalau tengah kenyang ratah jer mesti licin punya!!

    ReplyDelete
  2. @ sariyusa - kak, xceli saya masak ketam tadi, tapi tekak tak brapa nak sangat..tu yang campak2 kan benda kat atas tu kasi bikin lauk utk diri sendiri..

    ReplyDelete
  3. anak2 akak suka sangat pesen cam gini tapi mama nya hehee tk gemo tapi tetap masak utk anak2 berkorban apa saja

    ReplyDelete
  4. Dah LIKE dah Mat. Tapi boleh tekan LIKE tu sekali je kan.. ce kalau boleh tekan 10 kali.. harus mama tekan 20 kali... ngeh ngeh ngeh...

    ReplyDelete
  5. Ellerinize, emeğinize sağlık. Çok nefis ve leziz bir görüntüsü var. İnsanın iştahını kabartıyor.

    Saygılar..

    ReplyDelete
  6. aduhh..mat gebu ! pertama sekali terima kasih follow blog tak seberapa saya ..:D
    dan makanan ni cincai tapi HOT!!!
    Terbaik!

    ReplyDelete
  7. Main campak2 jer? Tapi sedap tu.
    Kalau campak2 pun tapi sedap apa salahnya. Boleh buat selalu kan?
    Terima kasih sudi sharing ;)

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.