FILLET IKAN RANGUP MASAM MANIS..

rsz_dsc_3020
Salam, dah makan ke?..Malas nak masak hari ni, tapi pagi tadi, mat up kat wall FB, mat kata malas nak masak, ada yang tak caya ok, yelah kan sapa lah caya kalau mat gebu cuti dari ke dapur..huhu, takpe. Tapi hari ni mat masak betul2 cincai, campak2 saja. Sebenarnya pagi tadi mat tiba2 mengalami sakit bisa ulu hati, rasa tak selesa dan macam nak pitam, terakhir kali mat kena sakit tu belas tahun dulu, dua hari tak bangun masa tu, tapi ada sorang makcik sedara ni dia ubatkan cara tradisional, alhamdulillah baik terus sampai lah hari ni mat kena balik...hmmm adakah aku terlanggar pantang larang?..Apa2 pun masa mat tulis ni, dah ok sikit, takdelah rasa macam mencucuk2 sangat. Sebab otak tak boleh nak fikir sangat, hari ni mat masak fillet ikan rangup masam manis. Cuma masakan biasa, guna plum sos, sos cili dan sedikit sos hoisin, mat tambah juga sedikit madu. Fillet ikan dipontong, kemudian digorang garing. Hidangan macam ni kena dihidangkan panas, untuk mengekalkan kerangupan ikan tersebut. 

Mat guna fillet ikan "Pacific West" seperti dalam gambar di atas. Mat guna 2 keping (1 kotak ada 6 keping, boleh didapati di MyDin, Tesco, Giant, C4 dan pasaraya2 besar) Ok kita lihat resipi mudah ini....Jommmmm...

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 keping fillet ikan, kerat pada saiz sederhana
1/4 bahagian traffic light capsicum (merah, kuning, hijau) didadu besar
1 batang leek, kerat pendek dan rendam
1/2 biji timun, saiz sederhana, belah 4, buang empulur dan didadu besar
1/2 batang lobak merah, saiz sederhana, kupas belah 2 dan hiris serong
1/2 kiub ikan bilis
1 biji bawang holland, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
1/2 inci halia, hiris
1/2 cawan air
1 camca besar plum sos (mat guna jenama LIFE)
2 camca besar sos cili thai (jenama LIFE)
1 camca teh sos hoisin (jenama LIFE)
1 camca besar madu
Garam (jika perlu)
Sedikit bijan, goreng tanpa minyak hingga harum, untuk hiasan
Sedikit hirisan daun bawang untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Fillet ikan tadi digoreng terendam hingga garing dan kuning keemasan, angkat dan toskan. Panaskan sedikit minyak dalam kuali. Tumis hirisan bawang besar, bawang putih dan halia hingga harum. Tuang air dan masukkan sos hoisin, sos plum dan sos cili thai, kacau rata.
  2. Tambah kiub ikan bilis, kacau dan masak hingga pekat. Tambah lobak merah dan timun gaul rata dan masukkan trafficlight capsicum dan leek (toskan). Masak sekejap hingga sayur2 lembut.  Masukkan madu dan tambah garam jika perlu, kacau rata.
  3. Akhir sekali masukkan fillet ikan, gaul rata, rasa dan jika ok boleh matikan api. Tabur bijan dan juga hirisan daun bawang sebelum dihidangkan segera bersama nasi hangat...

Post a Comment

4 Comments

  1. nakk , sedapnya :) mydin dekat ngan rumah , ti leh la cari fillet ikan tu

    ReplyDelete
  2. Selalu fillet ni goreng cicah sos & mayo pn dah sedap dah.. Ni ada idea baru best gak ni

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.