MASAK LEMAK LABU MANIS..

rsz_dsc_9707
Seperti mat kata dalam entri lepas, kali ni mat letak menu masak lemak labu manis. Mat faham ini benda biasa2 sahaja, semua surirumah pasti boleh memasak. Tujuan mat letak ni sebagai panduan bagi mereka2 yang baru berjinak2 ke dapur. Dan setiap orang tak sama gaya masakan mereka, jadi walaupun nama masakan sama, ia tetap berlainan dari segi bahan2, itu pada pandangan mat lah. Kadang bila kita berbicara perihal dunia masakan ni, perlu berhati2 juga. Maklumlah, kita setakat blogger cap ayam, mereka yang singgah membaca ada tu chef2 profesional (hmm...ada ke yang singgah ke DTS ni eks?). Jadi ada masa pendapat mungkin agak bercanggah, tak sama, not same. Tapi ini pandanan masing2, betul tak. Apa2 pun pada mereka yang sudi membaca, dan mencuba, terima kasih. Jangan pandang remeh masakan macam ini, tau tak, masakan macam ini ada masa boleh menambat hati suami, mak/pak mertua anda. Sungguh ni, mereka bukan nak hidangan hebat seperti lima bintang, cukup sekadar masakan yang dimasak dengan keikhlasan dan penuh kasih sayang....tu saja..Resipi mudah seperti dibawah ini...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 biji labu manis saiz kecil (kurang lebih 700gram)
8 tangkai kacang panjang, potong pendek
2 batang serai, dititik
2 helai daun kunyit, disiat
1 liter santan cair
400 ml pati santan
Air jika perlu
1 camca teh lada hitam, tumbuk halus
1/3 camca teh serbuk kunyit
Garam dan gula secukup rasa
1 biji bawang, hiris halus
4 ulas bawang putih, diketuk
1 1/2 camca besar udang kering, rendam 10 minit dan tumbuk kasar

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Labu dibelah, keluarkan bijinya, kupas kulit dan potong kiub pada saiz besar. Cuci, tos dan masukkan ke dalam periuk, bersama serai titik, bawang besar hiris, bawang putih dan udang kering tumbuk. Tuang santan cair, kacau perlahan dan masak hingga mendidih. Jika kurang kuah, boleh tambah sedikit air.
  2. Bila labu 1/2 empuk, tambah kacang panjang dan daun kunyit. Masak sekejap dan tuang pati santan. Perasakan dengan garam secukupnya, sedikit gula dan lada hitam. Kacau perlahn dan masak dengan api kecil hingga mendidih dan labu empuk, tapi tidak terlalu lembut. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama sambal belacan, ikan masin @ ikan goreng....

Post a Comment

1 Comments

  1. Salam CMG saya setuju.. memang menu yang ringkas tapi menu ni memang kegemaran suami dan anak anak.. sabtu lepas pun saya masak lemak labu juga.. ;)

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.