TELUR DADAR CENCALOK EDISI "TEMBAM".

P1280561
Waaa...tembamnya..gebunya..montok's lagi..kann, sebenarnya ni semalam mat buat, sebab tak sempat nak masukkan dalam entri, jadi mat keluar kan hari. Rasanya dah pernah buat dulu, tapi kan sapa kesah... Cencalok popular di Melaka, kira macam Budu di Kelantan. Rasa nya masin dan perlu digandingkan dengan hirisan bawang, cili padi dan juga jus limau nipis atau kasturi. Ada juga mat masak dengan ayam, boleh tengok bawah label "Ayam " dan juga "Nyonya Delicacies". Sebab ni mudah nak buat, kita bebel lebih sikit. Nampak tembam tu sebab mat letak baking powder dan guna non-stick pan saiz 4 inci yang kecil kemetot tu, cute nak hidang pun nampak lawa, mat buat dalam 3 biji telur, dapat 4 kurang lebih. Psstt, tu kat gambar ada 3 je kan, maknanya apa?...Maknanya 1 lagi mat gebu dah selamatkan..huhu tak senonohkan si mat nih..erkk...pstt jom undi DTS kat sini...terima kasih yeaa.....muahhh!!

BAHAN-BAHANNYA :-)
3 biji telur
2 pokok kuchai, hiris halus
1 camca besar cencalok, perah sedikit airnya
1 biji bawang besar saiz sederhana, cincang
1 ulas bawang putih, cincang halus
1 camca besar susu sejat
4 biji cili padi, cincang halus (atau cili merah)
1/2 camca teh baking powder

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Dalam satu bekas, masukkan bawang dan baking powder, ramas hingga rata. Tambah cili hiris, kuchai cencalok dan susu, kacau rata. Masukkan telur dan kacau rata guna whisk, jika perlu tambah sedikit garam.
  2. Panaskan non-stick pan saiz 4 inci dengan sedikit minyak. Tuang 1/4 bahagian no. 1 dan masak dengan api perlahan. Hingga permukaan kelihatan kering, berhati2 terbalikkan dan masak hingga keemasan, angkat dan habis kan dengan lebihan telur tadi hingga siap. Hidangkan bersama nasi hangat...Selamat mencuba..


Post a Comment

9 Comments

  1. Wow Special!
    Macam terasa kesedapannya. Mesti nak cuba ni.
    Terima kasih Cik Mat ;)

    ReplyDelete
  2. waah nak try..xponah makan lagi ni ^____^

    ReplyDelete
  3. perhh...memang betul2 tembam....

    ReplyDelete
  4. Sungguh tembam, gebu dan mengghairahkan! Buwehehehe...

    ReplyDelete
  5. haish lapar la pulak tgk nie
    dh ler kat opis nie
    -___-

    ReplyDelete
  6. tembam yang amat sangat...mesti sodap!...

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.