SAMBAL TUMIS IKAN BILIS PETAI.

P1260783_picnik
Petang semuaaa....hmm, masih lawa lagi, masih kacak lagi..kann, masih rapi dan terurus..tak delah yang rupa dah berserabai..betul tak..releks, bertenang, apa2 masalah pun kita hadapi dengan penuh kepercayaan...haha, aku ni cakap pandai, kena tang diri sendiri, 2 hari tak bley tidur. Petang ni nak kongsi sambal tumis ikan bilis petai....alah hai biasa jee kann, jadi lahh dari tak de N3. Bukan apa, sebenarnya mat terfikir, kalau tak letak macam tak bes pulak, jadi dari kosong baik lah terisi...nak menulis tak pandai macam blogger hebat yang lain, harap kan dunia masakan jee lahh...Satu mat nak pesan. Berblog lah ikut kelebihan yang kita ada, secara tak langsung kita akan lebih rasa puas, selesa dan dapat memupuk kepercayaan pada diri kita sendiri...hehe, pesal pulak si mat nih kann...aduhh sakit tangan nihh...huhu

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 genggam ikan bilis, rendam hingga lembut dan toskan
1 cawan cili kisar
5 papan petai, ambik isinya
1 biji bawang besar, hiris
1/2 cawan jus asam jawa
Garam dan gula secukup rasa (mat guna sedikit serbuk perasa)
7 biji bawang merah*
2 ulas bawang putih*
1 inci belacan*
3 biji buah keras*(*dikisar halus)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan kisar halus hingga harum, masuk cili kisar dan tumis hingga garing. Tambah jus asam jawa, garam secukup rasa, gula dan serbuk perasa, kacau dan masak hingga pekat.
  2. Tambah petai dan hirisan bawang besar, masak sekejap hingga bawang layu. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi dan ulam-ulaman. Sedap juga dimakan bersama lempeng pekak dan ubi rebus..
SAMBAL TUMIS IKAN BILIS PETAI. SAMBAL TUMIS IKAN BILIS PETAI. Reviewed by Mat Gebu on 3/28/2011 05:30:00 PM Rating: 5

29 comments:

  1. kak chik tgh serabai ni cik mat. camna???

    dah la tengah serabai, cik mat tunjuk lak sambal ikan bilis kesayangan. Grrrr .. geram!! hihi ..

    ReplyDelete
  2. Bagus la blog cik mat ni dapat update 1 hari 3-4 kali artikel. Saya nak update 1x 1hari pun merangkak2. huhu. Apa2 pun nampak myelerakan masakan ini

    from : mymekar.com

    ReplyDelete
  3. lempeng pekak, cik mat? hehe...nice. buat kak sofi tergelak...
    sambal tumis petai, mmg favourite..

    ReplyDelete
  4. tibe2 teringat kat emak.....emak selalu masak sambal tumis petai ni sebab saya suka....T__T

    hye mak baru..hehehe

    ReplyDelete
  5. tibe2 teringat kat emak.....emak selalu masak sambal tumis petai ni sebab saya suka....T__T

    hye mak baru..hehehe

    ReplyDelete
  6. alamak...rindu makkkk kat kampung...hhuhuhu
    makanan feveret saya klau balik kampung...hihihhihihi

    ReplyDelete
  7. huwaaa che mat jahaaat..
    teringin sudeeh i ni..hehe

    ReplyDelete
  8. leleh air liur tengok petai..qatar ada satu kedai je yang jual petai siap kopek dah.Rasanya import dari thailand kot.Mahalnya ya rabbi..kalau tak teringin,tak kuasa nak beli.Orang malaysia takde ke nak import petai ke sini???

    ReplyDelete
  9. Haih! Ni lauk org melayu asli nih... sib baik saya dah kenyang. Kalau tak mau masuk dapur buat jugak!

    ReplyDelete
  10. sedapnyer....byk lak tu.minta semangkuk kecik mat!

    ReplyDelete
  11. CMG..alahai..kita pun masak sambal petai tapi dgn udang...esuk boleh cicah dgn lempeng!....terangkat! hihihi

    ReplyDelete
  12. sedapnyeeee..tp manela nk cari petai di sini..sobsob.

    ReplyDelete
  13. ada 1 soalan puaka...hehehe..."mat kalau bilis tu ganti dgn udang, boleh tak?" :P (saja je kan?)

    ReplyDelete
  14. waaahhhhhhh nak nanges tgk gambo ni. favorite sy ni. huhuhu! petang ni nak gi cari petai kat pasar la

    ReplyDelete
  15. sedap makan cicah ngan lempeng nie....

    ReplyDelete
  16. salam cik mat, saya nak minta izin link sambal encik untuk post saya.

    ReplyDelete
  17. Cik mat punya resepi paling ori..huhu
    Terbaekk !!

    ReplyDelete
  18. Cik mat punya resepi paling ori..huhu
    Terbaekk !!

    ReplyDelete
  19. aik, dlm cara-cara memasak, tak suruh pun masukkan ikan bilis..bila tu?

    ReplyDelete

PERINGATAN

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.

Powered by Blogger.