ASAM TUMIS SULUR KELADI

Asam Tumis Sulur Keladi
Assalammualaikum semua, minta maaf lahh sebab lambat masukkan N3 masak2, sebenarnya mat nak masukkan petang tadi, tapi ada hal yang perlu diuruskan, jadi tak sempat langsung, betul2 dapat on9 sekejap je petang tadi...lepas tu dah ada benda yang perlu dibuat. Ok untuk hari dan malam ni mat share satu masakan kampung yang begitu sinonim dengan orang2 kita. Biasanya ni lauk orang2 tua katanyaa, tapi kan satu masalah pasal sulur keladi, kalau dapat yang ok, ok lah, tapi ada kala kena yang gatal, adehhh, memang tak boleh makan, kata orang sulur keladi yang gatal tu sebab ianya berendam dalam air. Yang ini abah mat ambik kat kebun kami, sulur keladi tumbuh menjalar atas darat...jadi tak gatal...Hmm ada sesiapa ke yang tau petua nak hilangkan gatal (bukan gatal nak menikah..okey!)...selain celur dengan asam keping dan sdikit garam...

BAHAN-BAHANNNYA :-)
1 cekak sulur keladi @ 1 bungkus sulur keladi yang siap disiang (ada jual di pasartani)
2 ekor ikan kembong besar
2 keping asam gelugor
2 helai daun kunyit, disiat
Garam dan secubit gula
1 kiub ikan bilis "Maggi" (optional)
1/2 camca teh serbuk kunyit
Air secukupnya
3 biji cili merah*
1 biji bawang besar*
3 ulas bawang putih*
1/2 inci belacan*(*dikisar halus)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Sulur keladi dicelur dengan asam keping dan sedikit garam hingga lembut, tapi jangan lama2. Toskan. Ikan kembong disiang, cuci bersih dan kerat dua. Ketepikan.
  2. Panaskan sedikit minyak dalam periuk, tumis bahan kisar halus hingga harum, masukkan serbuk kunyit, kacau rata dan tuang air secukupnya.
  3. Tambah kiub ikan bilis, daun kunyit dan 2 keping asam gelugor, bila mendidih, masukkan ikan dan sulur keladi tadi, masak hingga ikan masak. Tambah garam secukup rasa dan sedikit gula. Rasa dan jika ok boleh matikan api.
ASAM TUMIS SULUR KELADI ASAM TUMIS SULUR KELADI Reviewed by Mat Gebu on 5/10/2010 10:46:00 PM Rating: 5

12 comments:

  1. alamakkk matt..peberet aku nie..huwaaaaaa mak o mak..masak kan mak esok..huhuhuhu

    ReplyDelete
  2. salam linn...
    Uikk...aku pun suka gak sulur keladi ni, tapi tulah ada kala kalau nasib tak baik, gatal...mak koo ada petua tak selain celur campur asam n garam tu?..

    ReplyDelete
  3. Aunty nyer kegemaran utk berbuka puasa..

    ReplyDelete
  4. Mat, aku pong suka gak, kalau dapat ratah je sambil hirup kuahnya masa hangat2 lagi, perhhh Mat! laki aku panggil pon kompom tak dengaQ! huhuiii!

    ReplyDelete
  5. salam pagi abang mat...patutlah semalam petang sampai ke malam..ayu puas masuk umah abang mat..eik....tak ada entry baru.........rupanya ada hal...tak apalah..janji abang mat sihat..

    pasal batang keladi yang gatal tu...mak ayu kat kampung kalau nak masak...sebelum siang batang keladi tu...jemur kat bawah cahaya matahari...ala2 dah kering getah keladi tu..baru siang...alhamdullilah tak pernah kami anak beranak kena gatal keladi...

    sedapnya masakan abang mat tu...nie ada permintaan lah..kalau ada masa nak minta abang mat buat resepi sambal ikan bakar...(utk pari,cencaru atau lain-lain)

    ReplyDelete
  6. cik mat, sy ingat org jawa mcm sy je yg pandai makan sulur keladi ni...hehehehe!!!

    ReplyDelete
  7. My favourite. Tiap-tiap minggu buat asam pedas keladi...

    ReplyDelete
  8. wahhh ni laa sayur fav kita!! mkn ari2 pun x jemu...huhuu sedapnyaaa batang keladi tuu aisehhh mana nk cekau laa mende ni :(

    ReplyDelete
  9. salam marina...
    Saya pun suka lauk2 mcm ni, untie..hehehe

    salam sue...
    betul ko kata sue..aku setuju, lagi bes kalau ramai2 membeduk..sepiuk boleh habis..

    salam puan siti...
    Ooo..ok ok nanti try jemur pulak...erkk sambal untuk ikan bakar yea..insya allahh...segan tau awak tu tokey, ada ke tanya pak tua pulak..hehehe

    salam azian...
    Laa, abah saya kan jaworld dan mak saya peranakan...kita ni rojak2..

    salam syue mustafa...
    Waaa hebat juga tu....

    salam shima..
    Itu lah hakikatnya, kadang2 benda yg kita suka, susah nak dpt, kalau time tak nak, tu bergelimpangan dimana2..hehe

    ReplyDelete
  10. salam cik mat,
    kat swk kita panggil cacin keladi,sedap tu
    tepi sungai byk kalo xsilap

    ReplyDelete
  11. abg mat,
    saya ni teringin nak makan ikan puyu masak asam rebus. boleh ke guna resepi ni?

    ReplyDelete
  12. wah...kuah die nmpk sedap..tapi sye tak mkn bende lain..kuah die ok..hehe

    ReplyDelete

PERINGATAN

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.

Powered by Blogger.