ASAM PEDAS UBI KAYU

Asam Pedas Ubi Kayu
As'laikum semua, dah makan tengah hari ke. Hari ni mat masak satu menu orang lama, iaitu asam pedas ubi kayu....kalau nak buat asam rebus pun ok juga, tapi mat saja nak try rasa buat asam pedas. Satu ketika dulu mat jalan di blog "Puan Lily Haslina"...dia ada bercerita pasal masakan asam pedas ubi kayu ni... tapi mungkin resipi beliau berbeza dan yang ni mat belasah hemtam keromo jeee....ok kalau sudi boleh lah yeaa tengok resipinya....

BAHAN-BAHANNYA :-)
5 keping tulang ikan kurau masin, rendam
15 ketulan sederhana ubi kayu yang telah direbus lembut
1 genggam daun kesom
1/2 cawan jus asam jawa
1/2 inci lengkuas, dititik
1/2 inci halia, dititik
1 liter air
3/4 cawan cili kisar (boleh kurangkan)
Garam dan gula secukup rasa
8 biji bawang merah*
3 ulas bawang putih*
1/2 inci kunyit hidup*
3/4 inci belacan*(*ditumbuk lumat)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan tumbuk hingga harum, masukkan cili kisar dan tumis hingga terbit minyak. Masukkan tulang ikan masin (toskan dulu), gaul rata dan tuang air. Biar mendidih 4- 5 minit.
  2. Masukkan jus asam jawa dan ubi kayu. Bila mendidih, tambah daun kesom dan secubit gula. Kacau perlahan dan masak dengan api sederhana.
  3. Rasa dan jika perlu tambah garam. Tujuan garam diletak akhir kerana tulang ikan kurau masin akan mengeluarkan rasa masin semasa dimasak. Hidangkan bersama nasi putih dan ulam-ulaman...
ASAM PEDAS UBI KAYU ASAM PEDAS UBI KAYU Reviewed by Mat Gebu on 11/18/2009 01:24:00 PM Rating: 5

10 comments:

  1. adeiiii ngencesss ko aku tgk..
    mak aku dulu rajin masak ni,konon2 nye jimat mkn je ubi kayu,tp masakan ni la yg paling best!!!!

    ReplyDelete
  2. i lagi suka masak lemak cili api ubi kayu.....alamak nak kena cari ubi kayu la pulak nih...

    ReplyDelete
  3. Salam mat .. alahai ampun matttt..akak rasa berdosa dgn mat.. kalaulah mat mengandung memang akak lah yg perlu dipersalahkan kalau baby meleleh ayaq liur.. ha ha ha..

    mat, kalau rupa tu dah ada .. sejibik...

    akak kalau masak asam pedas.. entah kenapa akak memang suka masuk jintan manis jintan putih yg dikisar atau tumbuk.. lepas tu kalau nak kasih terangkat pedas sikit akak suka bubuh serbuk lada hitam sikit aje tau... masa last sekali.. memang berpeluh makan...

    kalau akak masak asam pedas daging.. akak suka bubuh kerisik sesudu dua .. camca besar... huhu... kak lily kalau masak asam pedas memang hirup aje masa makan... buruk perangai kan...

    itu ajelah.. yg lain tu sama mcm mat.. ohhh lupa.. akak akan bubuh halba satu camca kecik pada setiap asam pedas akak.. kalau ikut ada sesetengah orang asam pedas depan simple.. kat melaka pun sama... tapi versi keluarga akak memang suka bubuh segala macam rempah..

    ReplyDelete
  4. alamak... ada silap eja.. asam pedas depa simple... bukan asam pedas depan ye...

    ampun mat.. akak ni 24/7 menghadap manuskrip novel jer.. tu yg tak sempat nak taip resipi.. maaf ye

    ReplyDelete
  5. sambung sikit...

    kalau bubuh ayam pun sedap.. sebab resipi asal yg akak jamah dan makan masa di kuala nerang di rumah pakcik.. dia bubuh ayam.. daging pun okay jugak.. tapi ikan basah macam tak sesuai.. sebab isi ikan tu lembik.. bila bubuh ubi.. dia jadi pelik lah rupanya

    ReplyDelete
  6. mana la nak cari daun kesum kat sini
    huhu

    ReplyDelete
  7. salam mat...
    1st aishah dgr asam pedas ubi kayu nih.. cam menarik ja...ubi tu ade kasi rasa lain ke kat asam pedastu?

    ReplyDelete
  8. mat...memang mables lauk ni. orang kampong mesti suka, tapi kalau orang bandor tak tau ler..ujan2 kat kl ni dapat lauk2 macam ni memang pengsan kalau makan mat oii. bertambah2 nasi dalam pinggan hahahaha.

    ReplyDelete
  9. Aduhai Mat, ni makanan jaman jepun tau . teringt mertua selalu bercerita zaman jepun kulit ubi kayu yg kaler pink tuh pun dibuat masak lemak jugak

    ReplyDelete
  10. yang ini pon sodap jugakk
    arghh tensen aku tengok..
    nak merangoh je rase

    ReplyDelete

PERINGATAN

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.

Powered by Blogger.