BEN ASHAARI

Friday, August 25, 2017

RESIPI KARI NANGKA MUDA SAMA DAGING RUSA

rsz_kknm
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat masak satu menu berprofile tinggi. Tapi bukan selalu boleh masak macam ni, sekali2 ok lah. Kebetulan ada stok daging rusa liar yang abang ngah che mat kasi tempoh hari. Atas permintaan bonda, dia suruh masak kari dengan nangka muda. Ok, bahan2 semua dah ada, tak jadi masalah nak masak. Oh yea, biasanya kalau nak masak kari atau gulai, kami akan gunakan nangka 'temabal' atau nangka muda yang takde biji atau bijinya masih kecil. Kalau nangka muda yang sudah berbiji, lebih sesuai dimasak lemak putih yang dimasukkan lada hitam tumbuk. Nangka che mat beli yang siap dikupas, balik tinggal potong kecil2, rebus dan boleh dimasak. Sekarang tak susah, kat pasar2 basah atau pasar tani mudah untuk kita dapatkan bahan2 mentah untuk masakkan kampung. Che mat guna kurang lebih 600 gram nangka muda (kurang lebihlah yea, agak2 saja) dan daging rusa dalam 500 gram. Lauk macam ni kalau dah simpan satu hari rasa dia lagi sedap. Cuma nak pesan, apa2 masakan yang bersantan, kalau masa baru masak atau baru dipanaskan, pastikan periuknya jangan ditutup rapat, renggangkan sedikit untuk mengelakkan lauk cepat basi. Satu lagi air wap pada permukaan bahagian dalam tudung periuk tu kasi lap kering. Bahan2 untuk masak resipi ni agak banyak juga, tapi kalau nak mencuba, resipi macam kat bawah ni....

BAHAN-BAHANNYA :-)
600 gram nangka muda yang telah siap dikupas kulitnya
500 gram daging rusa
3 camca besar penuh rempah kari daging (Baba's)
1 keping asam gelugor
1/4 cawan cili kisar (atau boleh tambah sedikit lagi)
1.5 liter santan cair
400 ml pati santan
2 camca besar kerisik
3/4 camca besar gula melaka
1 camca besar minyak sapi
Garam secukup rasa
Air panas secukupnya

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
10 biji bawang merah
4 ulas bawang putih
1 1/2 inci halia
1 inci kunyit hidup
1/2 inci lengkuas
3 batang serai, dihiris
20 biji cili padi kampung (optional)

BAHAN-BAHAN TUMIS :-)
4 biji bawang merah, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
3 tangkai daun kari, dilurut
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
3 biji buah pelaga
5 kuntum bunga cengkih

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Nangka dipotong kiub, cuci kemudian rebus dalam air mendidih yang dimasukkan sedikit garam, rebus hingga nangka 1/2 empuk. Toskan. Daging rusa dihiris nipis, gaul dengan sedikit tepung gandum dan perap 20 minit, kemudian cuci bersih dan toskan. Sementara itu satukan bahan2 kisar halus dengan rempah kari daging dan kacau hingga menjadi pes, ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk, masukkan minyak sapi dan biar minyak sapi cair. Masukkan bahan2 tumis dan masak hingga layu dan wangi. Tambah cili kisar, kacau rata dan masak hingga cili garing, Masukkan pes rempah, kacau dan masak hingga naik minyak. Gunakan api kecil dan kacau sentiasa.
  3. Masukkan daging rusa, gaul rata dan masak hingga daging rusa kecut. Tuang santan cair, kacau dan biarkan mendidih. Masak hingga daging rusa empuk, dan tambah air panas jika kuahnya kering. Masukkan pula nangka yang telah direbus tadi. Kacau dan tuang pati santan. Tambah keririsk dan asam gelugor. Kacau rata.
  4. Masak hingga mendidih, gunakan api sederhana dan kacau sentiasa. Bila nangka empuk, boleh masukkan gula melaka dan perasakan dengan garam secukupnya. Masak sekejap lagi dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan dengan nasi panas dan lauk2 lain...Selamat mencuba!!

No comments:

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.