BEN ASHAARI

Friday, April 7, 2017

RESIPI SUP IKAN ALA SIAM

rsz_sup_ikan_ala_siam
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat kongsikan satu resipi fusion, sup ikan ala siam. Sebenarnya ia seperti sup ikan biasa, tapi ditambah bahan2 yang biasa digunakan untuk masakan tomyam. Entah kenapa teringin nak makan sup ikan, tapi tak nak sup ikan yang biasa2 tu, nak sup ikan yang 'segar' dengan aroma2 herba dan rempah ratus dan rasa yang sedikit masam. Che mat guna kepala ikan merah dalam 700 gram macam tu. Terpulang nak guna isi ikan pun boleh. Pada pendapat che mat ikan merah pilihan terbaik jika nak bikin sup. Ikan lain pun boleh, ikut selera masing2 atau nak tukarkan pada ayam, kenapa tidak, betul tak. Sup ini boleh dimakan dengan nasi dan roti, kalau nak hirup macam tu saja pun sedap. Kalau rasa nak cuba buat, resipi che mat kongsikan dibawah ini..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 keping kepala ikan merah (kurang lebih 700+ gram)
2 biji kentang, kupas, dan belah 8 setiap 1 dan direndam
12 biji tomato ceri
1 sup bunjut Adabi
3 batang serai, diketuk
1 pokok daun ketumbar, cuci bersih dengan akar2nya dan hiris kasar
2 helai daun limau purut
10 biji cili padi siam warna merah, diketuk
2 biji limau nipis, perah jusnya (satu untuk memerap ikan dan satu untuk dimasukkan ke dalam sup)
1 camca teh lada hitam, tumbuk halus
1 batang kayu manis*
1 kuntum bunga lawang*
5 kuntum bunga cengkih*
3 biji buah pelaga*
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya
Hirisan daun sup, untuk hiasan
Bawang goreng untuk hiasan

BAHAN-BAHAN TUMBUK HALUS :-)
7 biji bawang merah kecil
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1 inci lengkuas
1/2 inci kunyit hidup

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Kepala ikan dibersihkan, kemudian kerat kepada beberapa bahagian, perap dengan jus limau nipis dan sedikit garam selama 15 minit, kendian dicuci dan toskan. Panaskan minyak dalam periuk, tumis serai dan bahan2 bertanda (*), hingga harum. Masukkan bahan2 tumbuk halus dan kacau rata. Tambah lada hitam tumbuk, gaul dan masak sekejap. Tuang air secukupnya (anggaran 1.5 liter), kacau dan biarkan mendidih.
  2. Masukkan kentang (toskan dulu air rendamannya) dan sup bunjut, masak hingga kentang empuk. Tambah kepala ikan, daun ketumbar, daun limau purut dan cili padi belah. Kacau rata dan biarkan mendidih hingga ikan masak.
  3. Tambah jus limau nipis, perasakan dengan garam secukupnya dan masukkan sedikit gula. Kacau perlahan dan akhir sekali masukkan tomato ceri. Masak sekejap lagi dan rasa, jika ok boleh matikan api. Taburkan hirisan daun sup dan bawang goreng sebelum dihidangkan. Selamat mencuba!!

5 comments:

Noraizah Mohd said...

dah lama cari resepi sup ikan ni . akhirnya jumpa juga . terima kasih sharing :)

Mas Zull said...

assalamualaikum che mat...sedapnya sup ala2 siam ni...:)
** Mama Maszull

Lisa Nurulain said...

kruk3... emm teraasa lapar pulak. dah la ikan ni memang pebrettt

Azura Aziz said...

sedapnya CM sup ikan. lama tak masak ;)

Suzlin Azreena Nordin said...

Peh. Selama ni kita pakai segera punya je. Kena try ni Che Mat. atau kita jumpa di #SBB2017? ;)

Jemput Datang Blog <a href="http://suzlinazreena.blogspot.com/>#TheRealBloggerMak</a>

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.