RESIPI KARI NANGKA MUDA SAMA TETEL

rsz_gnmt
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat masak kari nangka muda sama tetel. Tetel bagi yang tak tau, ialah daging lembut yang ada lemak2nya. Biasanya dimasak sup, asam pedas, digunakan sebagai perencah dalam masakan dalca dan masakan seperti che mat masak tu. Kalau tak makan tetel, boleh ganti dengan ayam atau tulang ikan masin (kalau guna tulang ikan masin, gantikan rempah kari daging dengan rempah kari ikan). Untuk resipi ini che mat guna kurang lebih 1 kg nangka muda yang telah siap dising dan direbus 1/2 empuk. Tetel pula dalam 600 gram. Ada dua cara, pertama jika suka boleh buang air rebusan tetel tadi jika nak elakkan terlampau berlemak. Satu lagi boleh guna terus air rebusan dan ini akan menjadikan masakan kita lebih sedap. tapi lebih berkolesrol...errkkk....che mat guna dalam 1 cawan saja air rebusan dan selebihnya guna santan cair dan santan pekat. Resipi agak mudah walaupun bahan2 kelihatan agak banyak, biasalah dah nama pun masakan tradisional yea dak....Resipi seperti berikut...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 kg nangka muda yang telah siap disiang dan dipotong kiub
600 gram daging tetel, cuci bersih dan toskan*
1 inci halia, hiris*
4 ulas bawang putih, diketuk*
1 camca teh garam*(*direbus hingga tetel empuk)
2 camca besar kerisik
2 camca besar penuh rempah kari daging (Baba's)
4 batang serai, diketuk
3 tangkai daun kari
1/4 cawan cili kisar
1 keping asam gelugor
1/2 camca besar gula melaka
1,2 liter santan cair
400 ml pati santan
1/2 camca besar minyak sapi (optional)
Garam secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
2 biji bawang besar
5 biji bawang merah kecil
4 ulas bawang putih
2 inci kunyit
1 inci halia
15 biji cili padi kampung (yang warna merah)

BAHAN-BAHAN TUMIS :-)
1 biji bawang besar, hiris halus
2 ulas bawang putih, hiris halus
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
6 kuntum bunga cengkih
3 biji buah pelaga

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Nangka muda yang telah dipotong kiub, direbus hingga 1/2 empuk, toskan. Asingkan daging tetel dari air rebusannya. Air rebusan tadi boleh dicampurkan dalam kari atau disimpan untuk kegunaan kemudian. Satukan bahan2 kisar halus dengan rempah kari, kacau rata hingga menjadi pes. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk, tambah minyak sapi (jika guna). Masukkan bahan2 tumis, serai dan daun kari. Kacau rata dan masak hingga bawang layu. Tambah cili kisar dan masak hingga cili garing. Tuangkan bancuhan pes kari, kacau rata dan masak hingga naik minyak. Guna api kecil dan kacau sentiasa.
  3. Masukkan nangka rebus dan daging tetel. Gaul rata dan masak sekejap. Tuang santan cair dan juga air rebusan daging tetel tadi. Kacau rata dan masak hingga nangka empuk. Tambah santan pekat, gula melaka, asam gelugor dan garam secukup rasa. Masak dengan api sederhana hingga mendidih, kacau sentiasa, masak sekitar 10 - 15 minit, kemudian rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan dengan nasi panas, sambal belacan dan ulam-ulaman... Selamat mencuba!

Post a Comment

1 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.