BEN ASHAARI

Monday, May 30, 2016

RESIPI TAUHU BAKAR

rsz_tbmg
Assalammualaikum, salam Isnin. Hari ni che mat santap tauhu bakar yang biasa kita boleh beli di pasar2 malam sekitar Malaysia. Resipi tauhu bakar ini antara paling mudah dan sedap. Nak2 di bulan puasa yang bakal menjelma tak sampai seminggu lagi. Yang peling penting untuk tauhu bakar selain tauhu pok (sejenis tauhu yang ringan bersarang dan tidak seperit tauhu keras biasa), ialah sosnya yang sama macam sos rojak petis. Sayur2an sampingan yang che mat guna hanya taugeh, sengkuang dan timun. Nak pedas hiris2kan cili padi dan taburkan atas tauhu bakar. Kacang tanah tumbuk juga memainkan peranan penting, tanpa kacang tanah, memang tak sedap tauhu bakar anda. Sos tu boleh buat lebih dan simpan dalam peti sejuk untuk kegunaan kemudian. Jomm che mat kongsikan resipi...

BAHAN - BAHANNYA :-)
2 - 4 keping tauhu pok (saiz besar)
Sengkuang secukupnya, dihiris halus memanjang
Timun secukupnya, dihiris halus memanjang
Taugeh secukupnya, buang ekor dan celur sekejap dalam air panas, toskan
Hirisan cili padi, jika suka pedas
Kacang tanah secukupnya, digoreng tanpa minyak dan ditumbuk kasar

BAHAN - BAHAN SOS :-)
1 botol petis @ otak udang
1 camca besar penuh sos tiram
4 camca besar cili kisar
2 camca besar kicap pekat
5 - 6 biji cili padi merah, ditumbuk halus (optional)
1/4 cawan jus asam jawa (asam jawa sebesar ibu jari + 1/4 cawan air panas = tapis jusnya)
3 camca besar gula melaka, hiris kecil*
1 1/2 cawan air*(*disatukan, masak hingga gula larut dan tapis)
Gula secukup rasa (che mat tak taruk sebab dah ada gula melaka)
1 camca besar penuh tepung gandum + 3 camca besar air = kacau rata

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK SOS :- Dalam periuk, masukkan petis, sos tiram, cili kisar, cili padi tumbuk (jika guna), kicap pekat, jus asam jawa dan juga air gula melaka tadi. Kacau rata dan masak hingga mendidih. Rasa dan jika kurang manis, anda boleh masukkan sedikit gula pasir. Akhir sekali masukkan bancuhan tepung gandum (kacau sebelum dimasukkan ke dalam periuk). Kacau dan masak dengan api kecil hingga pekat. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Biarkan sejuk sebelum digunakan.
  2. UNTUK TAUHU :- Tauhu pok anda panggang dalam kuali atau jika rajin boleh bakar atas bara api. Balik2kan agar kulit tauhu pok garing sekata. Angkat dan ketepikan. (jika anda guna tauhu pok jenis kecil2, boleh guna lebih dari yang disyorkan dalam resipi).
  3. UNTUK TAUHU BAKAR :- Tauhu pok dipotong kepada 6 bahagian (ikut besar mana tauhu pok yang anda guna). Taruk dalam pinggan sesuai, taruk taugeh celur, sengkuang dan timun atasnya. Curah sos secukupnya, tabur kacang tanah tumbuk dan sedikit hirisan cili padi, jika suka pedas. Boleh hidangkan...

5 comments:

Mazlan Othman said...

Wkmsalam.
Boleh try utk juadah berbuka Ramadhan nanti.

aeinna Musa said...

menarik untuk dicuba

Rozita Abdul Rahman said...

wah.... feveret ni!!! tak makan lain pun takpe....

Raihanah Ahmad said...

mudahnya buat sebenarnya kan, selalu beli je

haslina hassan said...

assalamulaikum mat gebu, saya nak mintak izin ambil resepi masakan mat gebu untuk masakan sendiri.. terima kasih

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.