BEN ASHAARI

Sunday, March 20, 2016

BINGKA LABU LEMAK MANIS

rsz_kbl
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni perancangan asal, che mat tak masak, maksudnya tak masak yang beriyea2 sangat, setakat lauk2 biasa tu tak perlulah masukkan di blog, buat orang jemu nanti. Petang tadi tak semena2 termengidam kuih bingka labu. Kebetulan dalam peti sejuk memang ada stok labu manis, bukan beli, tapi petik kat tepi rumah, pokok tanam sendiri. Sebelum tu terfikir nak buat macam2, pengat, apam, donat yang semuanya ada taruk labu. Satu lagi yang memang che mat plan ialah kuih kacau labu, sejenis kuih tradisi orang Johor, tapi mengambil masa yang agak lama juga, yang tu tunggu mood rajin datang baru boleh bikin.

rsz_kbl1
Untuk kali ni che mat cuba resipi dari Kak Yatie Memories yang tak perlu diperkenalkan lagi, Kak Yatie ni expert bikin kuih2 talam dan bingka. Bahan2 dia pun tak susah mana, senang cakap semua ada lah dalam pantry che mat. Santan che mat guna santan kotak saja, kalau anda rajin boleh guna santan segar. Bingka labu lemak manis ini selain boleh dibakar dalam loyang bulat 9 inci (che mat guna loyang 4 segi saiz 8 inci X 8 inci x 3 inci), anda juga boleh bakar dalam muffin pan atau acuan pilihan anda, tapi harus digris dengan mentega terlebih dahulu. Sebab che mat guna acuan 4 segi, dasar dan tepinya dialas dengan aluminium foil sebelum digris dengan mentega. Satu lagi, untuk mendapat potongan yang kemas, biarkan kuih betul2 sejuk baru dipotong. Kalau masih suam anda potong, nanti jadi macam dalam gambar che mat tu, potongannya tak berapa nak licin. Bagi yang nak mencuba, che mat kongsikan resipinya di sini dan terima kasih Kak Yantie Memories...

BAHAN - BAHANNYA :-)
2 cawan isi labu manis yang telah direbus dan dilecek
2 cawan tepung gandum
2 cawan santan (1 kotak santan segera (200ml) + 300 ml air)
1/2 cawan gula pasir
1/2 cawan susu pekat manis
1/2 cawan susu sejat
2 biji telur gred A
1 camca teh esen vanilla
1/3 camca teh garam
2 camca besar penuh mentega, cair dan sejukkan
Bijan untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan oven pada suhu 200C, lenser tin berukuran 4 segi saiz 8 inci x 8 inci x 3 inci dengan mentega dan alas dengan aluminium foil, lenser juga permukaan aluminium foil tadi. Ketepikan.
  2. Satukan telur, susu pekat manis dan gula dalam mangkuk besar, kacau rata dengan whisk hingga berkrim dan gula larut. Masukkan santan, garam, esen vanilla dan susu cair, kacau rata dan tambah tepung sedikit demi sedikit sambil dikacau hingga sebati. Tapis bancuhan tadi dalam bekas bersih. 
  3. Masukkan labu lecek, kacau rata dan akhir sekali mentega cair, gaul rata dengan spatula. Sementara itu masukkan tin yang telah dilanser mentega tadi ke dalam oven dan biarkan 5 minit. Keluarkan tin dari oven, kacau bancuhan kuih bingka dan tuang dalam tin tadi. Taburkan bijan sebelum dimasukkan ke dalam oven
  4. Bakar selama 50 minit atau 1 jam, bergantung pada oven anda. Uji kuih dengan mencucuk lidi sate bersih ditengah2nya dan jika keluar bersih tanda kuih anda telah masak. Untuk mendapat permukaan kuih yang sedikit berkerak, tukar fungsi oven anda pada api atas atau api gril dan bakar untuk 7 - 8 minit lagi atau hingga permukaan kuih keperangan. Sejukkan kuih sebentar sebelum dikeluarkan dari acuan. Biar betul2 sejuk sebelum dipotong...Selamat mencuba!!..

1 comment:

Suhaimi Suriani said...

Sy dah cuba petang tadi..sedap..tq tq. Tp tak sempat sejuk...tak tahan godaan, masih panas hiris n mkn...jdnya, lembut la sikit sbb lum sejuk.

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.