RESIPI LONTONG GORENG

rsz_lgp1
Assalammualaikum, salam Sabtu semua. Hari ni che mat bikin sarapan lontong goreng dan terus merangkap makan tengah hari. Tapi tadi di FB dan IG, che mat ada kongsikan video masak singgang rebus ikan parang, yang tu untuk mereka2 yang nak makan nasi. Dengan cuaca yang panas sekarang ni, menu2 ringkas seperti singgang lebih sesuai. Lontong goreng yang che mat bikin hari ni untuk menghabiskan baki 10 biji ketupat segera NONA. Dari dulu memang che mat lebih suka guna ketupat segera nona berbanding jenama2 lain, dah serasi. Resipi ini mudah, guna bahan2 yang memang dah ada kat rumah. Tapi che mat tak masukkan udang atau sotong, kerana Bak berpantang. Sambal tumis yang digunakan pun tiada belacan atau pun ikan bilis. Nanti che mat kongsikan resipi sambal dia, dan bagi anda yang tiada masalah untuk makan udang dan ikan bilis, boleh masukkan belacan atau ikan bilis dalam resipi sambal. Atau nak masukkan udang segar dalam lontong goreng ni pun boleh....Dah bersedia?..Jomm kita lihat resipinya..

BAHAN - BAHANNYA :-)
10 biji ketupat segera NONA yang telah rebus, potong kiub
1/2 cawan isi ayam yang dihiris
1 keping fishcake (jenama mushroom), hiris nipis
1 cekak kucai, kerat pendek
1 biji bawang besar didadu
3 ulas bawang putih, dicincang
1 camca besar sos cili
1 camca besar kicap pekat
Beberapa titik minyak bijan (optional)
3 camca besar penuh sambal*(*resipi di bawah)
2 biji telur, dipukul sedikit
Kicap cair atau sos ikan secukup rasa
Hirisan cili merah untuk hiasan
Bawang goreng, untuk hiasan


BAHAN - BAHAN UNTUK SAMBAL* :-)
2 cawan cili kisar
1/3 cawan  jus asam jawa
2 biji bawang besar*
3 ulas bawang putih*
1 inci belacan (tak perlu taruk, jika anda alah pada belacan)*
1/2 inci halia*(*dikisar halus)
Garam dan gula secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK SAMBAL :- Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 1/2 cawan). Tumis bahan2 kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar dan masak hingga naik minyak, guna api kecil dan kacau sentiasa. Masukkan jus asam jawa, perasakan dengan garam secukupnya dan gula (anggaran 1 camca besar atau secukup rasa), kacau dan masak hingga pekat. Matikan api, sejukkan dan boleh simpan dalam botol untuk kegunaan kemudian (simpan dalam peti sejuk untuk tahan lebih lama).
  2. UNTUK LONTONG GORENG :- Panaskan 3 camca besar minyak. Tumis bawang besar dan bawang putih hingga layu. Masukkan isi ayam, kacau dan masak hingga berubah warna. Tambah hirisan fishcake, sos cili dan sambal. Kacau rata dan tolak ketepi kuali.
  3. Masukkan telur, biar hingga telur kental dan hancurkan. Gaul rata dan masukkan kicap pekat, kacau, masukkan ketupat yang dipotong kiub, sederhanaan api. Gaul hingga rencah2 tadi bersalut dengan ketupat.
  4. Masukkan minyak bijan (jika guna), kicap cair atau sos ikan secukup rasa. Akhir sekali tambah kucai, kacau dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Tabur dengan hirisan cili merah dan bawang goreng sebelum dihidangkan...sedap dimakan selagi panas...

Post a Comment

0 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.