AYAM MASAK KARI KAPITAN

rsz_kari_kapitann
Assalammualaikum, salam Ahad semua. Hari ni che mat masak satu resipi orang peranakan Baba Nyonya. Seperti yang anda tau, kaum Baba Nyonya atau peranakan ini unik dan masakan mereka juga boleh dikatakan fusion, iaitu menggabungkan bahan2 tertentu dalam masakan. Kari kapitan terkenal di Penang dan ia salah satu masakan orang2 peranakan yang tersohor. Kali ni che mat guna ayam, tapi anda boleh juga guna udang kalau suka (guna udang galah sedap). Disebabkan dalam peti sejuk cuma ada 2 keping peha ayam bersaiz besar, jadi che mat gunakan yang tu saja, malas nak ambik yang baru. Kari kapitan kuahnya agak pekat sedikit dan rasanya tidak berapa pedas. Sesuai dimakan bersama nasi panas. Boleh juga dicicah dengan lempeng atau roti. Jika anda nak mencuba che mat kongsikan resipi seperti dibawah ini..

BAHAN - BAHANNYA :-)
2 keping peha ayam saiz besar (atau anda boleh guna 1/2 ekor ayam)
4 helai daun limau purut
1 cawan pati santan
1 biji limau nipis, perah jusnya
1/2 camca teh lada sulah
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya
Bawang goreng, untuk hiasan
Daun pudina, untuk hiasan

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
8 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1/2 inci lengkuas
2 biji buah keras, hiris
4 biji cili merah
8 tangkai cili kering, kerat pendek, buang biji dan rendam dalam air panas, toskan
1 inci kunyit hidup
2 batang serai, hiris halus
1/2 inci belacan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ayam dipotong kecil atau ikut suka, cuci toskan, kemudian gaul dengan sedikit tepung gandum hingga rata. Perap 15 minit, cuci kembali hingga bersih dan toskan. Ketepikan. Panaskan minyak dalam periuk (anggaran 1/4 cawan), tumis bahan2 kisar halus hingga harum, guna api kecil dan kacau sentiasa.
  2. Bila sudah naik minyak, masukkan ayam dan daun limau purut, gaul rata dan masak hingga ayam kecut. Tuang sedikit air (anggaran 3 cawan), biarkan mendidih. Kemudian masukkan santan, kacau dan masak dengan api sederhana hingga mendidih.
  3. Perasakan dengan garam secukup rasa dan sedikit gula. Masak hingga kuah pekat sedikit dan ayam masak. Masukkan jus limau nipis (yang ni anda agak2 lah yea, masukkan sikit dulu, kacau dan rasa kuahnya, kalau perlu baru tambah lagi). Masak sekejap lagi dan rasa, jika ok boleh matikan api. Tabur bawang goreng dan hias dengan daun pudina sebelum dihidangkan..

Post a Comment

4 Comments

  1. fuhhhh... mengancam kari nya. blh cuba ni, thanks share resepi. =)

    ReplyDelete
  2. fuh sedap. Hari tu tengok rancangan Best in The World, Razif jadi pengacara makan kari kapitan kepala ikan.. terus teringin.

    Post terbaru saya: 10 Fakta Menarik Tentang Ola Bola.

    ReplyDelete
  3. sedapnya ayam kapitan..boleh cuba ni...tgh carik idea masak

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.