BEN ASHAARI

Thursday, December 10, 2015

SARAPAN LEMPENG KELAPA PAGI NI..

rsz_lkm
Assalammualaikum, selamat pagi Khamis. Macam mimpi pulak bila che mat dapat update blog pagi2. Sebenarnya bangun awal dan ada permintaan untuk lempeng kelapa. Memandangkan semalam punya sambal tumis tauhu ada berbaki, ok jugakan kalau dicicah dengan lempeng kelapa. Kalau dibelah2 utara dia orang panggil lain, tapi che mat orang Johor dan lebih selesa panggil lempeng kelapa, lebih universal dan mudah, semua orang tau. Mungkin anda dah biasa bikin dan apa yang che mat kongsikan ini lebih untuk mereka2 yang baru nak mencuba atau berjinak2 ke dapur. Yelah zaman2 sekarang ni anak2 bersekolah terus menerus dan takde masa nak ke dapur. Ada tu dah menikah baru jejakkan kaki ke dapur. Kita pun tak boleh nak salahkan mereka, mungkin latar belakang mereka dari golongan berada dan tak perlu nak kisahkan kerja2 di dapur. Tapi dalam apa kedudukan anda sekali pun, terutama orang perempuan, kena juga boleh memasak, biar tak pandai, tapi boleh....Ok, bagi yang nak mencuba resipi lempeng kelapa, che mat kongsikan di bawah ini..

BAHAN - BAHANNYA :-)
2 cawan tepung gandum
1 1/2 cawan kelapa parut putih
2 1/2 cawan air
1 camca teh rata garam
1 camca teh penuh baking powder
Sambal tumis untuk dimakan bersama lempeng kelapa (atau sos kegemaran anda)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satukan semua bahan2 di atas, kecuali sambal tumis. Kacau hingga semua rata dan sebati. Panaskan non stick pan. Lenserkan minyak rata2. Cedok 1 senduk (kurang lebih 1/4 cawan) adunan kemudian ratakan atas pan tadi. Ikut besar mana pan anda guna, buat 2 - 3 keping lempeng. Titiskan beberapa titik minyak dalam pan tadi. Masak dengan api sederhana.
  2. Bila permukaan lempeng kelihatan pucat, terbalikkan dan masak sekejap lagi hingga kekuningan. Angkat dan ketepikan, Buat kaedah sama dengan baki adunan hingga siap. Kalau anda suka boleh buat lempeng saiz besar. Hidangkan bersama sambal tumis atau sos kegemaran anda. Selamat mencuba!!..

5 comments:

Juls Julie80 said...

teringat plak baru2 ni post entry pasal lempeng ni..

ade komen cik anon ckp cam ni

"lempeng jer pun..tu pun kecoh nak masuk blog"

adehhhh,.... cam kita paksa dia baca lakk...

apa2pun sabo jer la...

yg penting lempeng CMG mmg menyelerakan...utk tekak2 kampung cam iols..hehe

Raihanah Ahmad said...

sedapnya, cantik gambar

zana baijurie said...


sedapnyaa...

Mat Gebu said...

@ Juls Julie80 - haha, tu tandanya dia sendiri tak pandai nak buat lempeng...

Kakak Cantik said...

oo yg ni jiran selalu buat dlu..tpi bukn lemping..dia buat cekodok. sedap

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.