RENDANG AYAM MUDAH.

rsz_rak
Assalammualaikum, salam Sabtu semua. Hari ni nak berkongsi dengan anda resipi rendang ayam yang mudah dibuat. Bahan2 pun tak banyak sangat. Kalau nak gantikan ayam dengan daging pun boleh juga. Dalam gambar tu che mat guna ayam kampung, tapi dalam resipi che mat akan tulis ayam daging. Itu terpulang pada anda nak guna ayam kampung, ayam pencen atau ayam daging, cuma kalau ayam kampung dan ayam pencen, ia agak makan masa juga kecuali kalau anda guna periuk tekanan. Tapi nak mudah, guna ayam daging saja. Rendang ini tidak pedas dan sesuai untuk kanak2. Memang che mat ada masukkan beberapa cili padi yang dibelah sekadar untuk mendapat rasa hangat. Tapi yang itu bukan bahan wajib, tak payah taruk pun takpe...tak berdosa. Budget untuk rendang ni ialah seekor ayam bersaiz besar. Kalau ayam kampung dalam 1 1/2 ekor macam tu. Sedap dimakan bersama ketupat, pulut kuning, roti atau nasi...Resipi memang mudah. Kalau nak mencuba, jomm semak apa yang che mat tulis kat bawah ni..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 ekor ayam daging, potong ikut suka, cuci bersih dan toskan
2 batang serai, diketuk
4 helai daun limau purut
2 helai daun kunyit, disiat
2 helai daun kunyit, dimayang halus
1 keping asam gelugor
20 biji cili padi, belah 2 setiap 1
1 camca teh gula melaka
1 liter santan pekat
1/2 cawan cili kisar
1 camca besar penuh ketumbar biji*
1 camca teh jintan kasar*
1 camca teh jintan halus*
1/2 camca teh lada hitam*(*digoreng tanpa minyak, kemudian kisar halus)
1/2 biji buah pala (nutmeg), diparut
Garam secukup rasa
Air jika perlu

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
2 biji bawang besar
6 biji bawang merah
4 ulas bawang putih
4 batang serai, hiris halus
1 1/2 inci halia
1 inci lengkuas
4 biji buah keras, hiris
1 inci kunyit hidup

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan 1 cawan minyak masak. Tumis serai yang diketuk dengan cili kisar hingga cili garing. Masukkan bahan2 kisar halus, kacau dan masak hingga naik minyak, guna api kecil dan kacau sentiasa. Masukkan rempah yang dikisar halus dan parutan biji buah pala, kacau dan masak sekejap.
  2. Masukkan ayam, gaul tata dan masak hingga ayam kecut. Tuang santan dan tambah sedikit air (anggaran 1 cawan). Gaul rata, masak dengan api sederhana hingga pekat. Masukkan asam gelugor, gula melaka, kerisik, daun limau purut dan daun kunyit yang disiat. Kacau dan masak hingga kering.
  3. Tabur hirisan daun kunyit dan cili padi, kacau, rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan rendang ayam bersama pulot kuning, ketupat, dan sebagainya. Anda boleh juga gunakan daging lembu jika suka....Selaamat mencuba!

Post a Comment

0 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.