BEN ASHAARI

Friday, August 14, 2015

SUP BEBOLA AYAM 'HOMEMADE'..

rsz_sup_bebola_ciken
Assalammualaikum, salam Jumaat semua. Sapa kata che mat sentiasa rajin masak?....Bila terus menerus dok mengadap dapur, mesti ada rasa bosan juga. Kadang2 otak buntu nak masak apa. Nak2 bila ada yang berpantang tak boleh makan sebarang makanan. Macam Bak che mat, dia kan gaot, jadi makanan laut seperyti udang, ketam, sotong, kerang dan seangkatan dengannya lena elakkan. Selain tu kekacang, ikan bilis, belacan juga tak boleh, sardine dalam tin juga tak boleh. Kalau langgar pantang, alamatnya sendi2 jadi bengkak dan tak boleh nak berjalan. Bukan tu saja, terus dapat demam, huhu. Jadi che mat kenalah lebih kreatif dalam memasak. Hari ni che mat bikin sup bebola ayam 'homemade' dan tambah kentang, lobak merah dan tauhu (tauhu ni che mat punya). Buatnya mudah dan guna kurang lebih 300 gram isi ayam bahagian dada....Nak mencuba?...Jomm semak resipi di bawah ini..

BAHAN - BAHAN BEBOLA AYAM :-)
300 gram isi ayam, potong kiub cuci dan toskan
2 ulas bawang putih, tumbuk halus
3 camca besar rata tepung sagu ubi
1 biji telur
1/2 inci halia, tumbuk halus
1 camca teh lada sulah
1/2 camca teh garam
1 camca besar hirisan daun bawang

BAHAN - BAHAN SUP :-)
4 biji kentang saiz sederhana, kupas, potong 4 setiap 1 dan rendam
1 batang lobak merah, dipotong berbaji, rendam
2 keping tauhu, potong kiub
1 sup bunjut Adabi
1 kiub ayam Maggi
1 camca teh lada hitam kisar
Secubit serbuk kunyit
4 biji bawang merah, hiris
2 ulas bawang putih, dicincang
1/2 inci halia, diketuk
Garam secukup rasa
Air secukupnya
1 batang kayu manis*
1 kuntum bunga lawang*
5 kuntum bunga cengkih*
2 biji buah pelaga*(*rempah tumis)
Hirisan daun sup/daun bawang
Bawang goreng untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK BEBOLA AYAM :- Kisar isi ayam hingga halus. Kemudian masukkan semua bahan2 untuk bebola ayam. Gaul rata dengan senduk kayu pada satu arah. Gaul hingga adunan kelihatan kental. Kaup adunan tadi dan banting2kan dalam mangkuk adunan untuk 4 - 5 kali. Rehatkan sekejap. Kemudian anda boleh bentukkan jadi bebola (che mat guna 1 camca besar untuk sebiji bebola ayam, sapu tapak tangan dengan sedikit minyak makan supaya senang membentuk bebola). Buat hingga siap dan ketepikan sebentar.
  2. UNTUK SUP BEBOLA AYAM 'HOMEMADE' :- Panaskan 2 camca besar minyak masak. Tumis rempah tumis (*), bawang merah, bawang putih dan halia hingga harum dan layu. Masukkan serbuk kunyit dan kacau rata. Masukkan kentang dan lobak merah, pastikan anda toskan dulu air rendamannya. Kacau rata dan masak sekejap. Kemudian tuang air secukupnya (anggaran 1500 ml). Biar mendidih.
  3. Masukkan kiub pati ayam, sup bunjut dan bebola ayam tadi, masak dengan api sederhana hingga bebola ayam, kentang dan lobak merah empuk (bila bebola ayam timbul, tandanya dah masak). Masukkan tauhu dan tambah lada hitam kisar. Perasakan dengan garam secukupnya. Masak sekejap lagi, rasa dan boleh matikan api. Tabur hirisan daun sup/daun bawang dan bawang goreng sebelum dihidangkan....Selamat mencuba!!.


4 comments:

nadiah hanum said...

menarik resepi ni walaupun simple..bebola ayam tu homemade yer, mesti sedap tu!

ummi aqilah (LM) said...

Tq che mat ajar buat bebola ayam. Dada ayam dirumah ni sentiasa ada sebab dorang x makan bahagian dada. Boleh buat nnt ikut cara che mat ni

aeinna Musa said...

'Home made' tu yg mahal tu;)

Sulaiman Zubair said...

Terima kasih che mat utk recipe nie. Insya Allah nak cuba. Asyikla bagi anak makan bebola ayam ayamas tu.. "Banting2-kan" tu apa che mat?

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.