RAMADAN 2 : AGAR - AGAR MANGGA

rsz_agar2_mangga
Assalammualaikum, salam Jumaat yang mulia....dah masuk 2 hari kita berpuasa. Hari ni che mat kongsikan satu resipi mudah yang amat nyaman di tekak. Maklumlah bulan puasa macam ni, kalau dapat benda2 sejuk, memang sedap. Agar2 mangga ini resipi dia che mat dapat dari blog Gert, geng masak2 yang duduk di America. Resipi amat mudah dan rasa dia pun in sha Allah amat sedap. Kebetulan tu hari che mat memang ada beli buah mangga dan berlebih 3 biji tak dimakan. Bila bulan puasa, mulalah nampak macam semua sedap, tu yang che mat ubah jadikan agar2. Biar betul2 sejuk, baru lah sedap dimakan. Ok, jomm che mat kongsikan resipi dan terima kasih sekali pada Gert...

BAHAN-BAHANNYA :-)
5 gram serbuk agar-agar
4 - 5 camca besar gula (che mat guna 4 camca besar)
2 cawan air
1 helai daun pandan, disimpul
1 cawan susu sejat (che mat guna susu sejat IDEAL)
2 biji mangga (saiz sederhana) kupas dan ambil isinya
Secubit garam
Isi mangga yang didadu untuk hiasan (jika suka)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satukan agar2 serbuk dan gula dalam periuk, kacau rata, masukkan air dan daun pandan, kacau rata dan masak hingga mendidih dan gula larut, guna api sederhana dan kacau sentiasa. Sementara itu isi buah mangga dan susu sejat dikisar hingga menjadi puri.
  2. Kecilkan api, keluarkan daun pandan, kemudian tuang puri mangga dalam periuk berisi agar2 tadi. Kacau rata hingga sebati dan masak sekejap, jangan biar sampai mendidih, bila ia panas dan naik wap sahaja sudah cukup. Matikan api.
  3. Tuang dalam acuan kegemaran anda dan biar hingga hilang wap panas. Kemudian sejukkan dalam peti sejuk. Hidangkan dan hias dengan isi mangga yang didadu, jika suka. Sedap dimakan sejuk...Selamat mencuba!

Post a Comment

2 Comments

  1. emmm..memang membuka selera..kalau ada masa nanti boleh cuba resepi nie..tq :)

    selamat berpuasa hari ke2 :)

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.