BEN ASHAARI

Tuesday, June 2, 2015

AYAM GORENG KUNYIT

rsz_1ayam_kunyit_hidup
Salam semua, ini antara menu paling senang dan amat2 sesuai dibulan Ramadan yang bakal menjelma nanti. Yelah kan, kita pun bila bukak puasa bukan nak makan benda2 yang terlalu over limit sangat, nak yang ringkas dan mudah disiapkan. Terutama di waktu sahur, menu2 macam ni selalunya menjadi pilihan. Ayam goreng kunyit yang che mat buat ni ada sedikit kelainan, barang kali lah yea, kot2 bila tengok resipi kang sama pulak dengan puan2 punya. Selain ayam, anda boleh guna udang, sotong, daging atau isi ikan juga boleh. Sedap dimakan bersama nasi panas, atau dengan bubur nasi. Kalau nak bikin untuk bekal anak2 ke sekolah juga sesuai. Resipi memang mudah sangat, campak2 aje dalam kuali, kacau dan taruk apa yang perlu, dah siap... Balik kerja pun boleh masak ni, sebab cepat. Che mat kongsikan resipi seperti dibawah ini untuk anda cuba....

BAHAN-BAHANNYA :-)
500 gram dada ayam atau mana bahagian ayam yang anda suka
1/2 camca teh garam*
2 inci kunyit hidup*
3 ulas bawang putih*
1 inci halia*(*ditumbuk halus)
4 tangkai kacang panjang
1 biji bawang besar, hiris bulat dan leraikan
1 ulas, bawang putih, hiris
1 biji cili hijau, potong kasar
1 biji cili merah, potong kasar
Sos ikan secukup rasa
1/2 camca teh gula (optional)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Dada ayam dihiris memanjang, cuci dan toskan (che mat guna dada ayam tanpa tulang). Gaul dengan bahan2 bertanda (*), dan perap 30 minit, simpan dalam peti sejuk. Kacang panjang dikerat pendek, cuci dan toskan. Ketepikan/
  2. Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 4 camca besar). Tumis bawang putih hingga harum, masukkan ayam yang diperap tadi. Kacau rata dan masak dengan api sederhana hingga isi ayam berubah warna.
  3. Masukkan bawang besar, cili hijau, cili merah dan kacang panjang. Kacau rata dan masak hingga semua lembut. Masukkan gula, jika suka dan perasakan dengan sos ikan secukupnya. Kacau rata dan masak sekejap. Boleh matikan api, hidangkan bersama nasi putih dan lauk2 lain.


12 comments:

Eny Abdullah said...

faveret saya ni CM.. saya suka perap ayam tu dulu dgn bawang dan kunyit..

Khalid Kyle said...

my favourite!

Jom Terjah : Bukti cukai GST di Malaysia naikkan harga barang


Sumi Jelly said...

ayam goreng sedap ..

suka kalu part kene garing2 tu.. nyum2..

ok.. nanti boleh cuba..
selalu guna resepi CMG ni.. memang rasa macam CMG yg masak la...hehehe

Sumijelly.com

Mia Kassim said...

Menarik ni utk resepi berbuka atau sahur ramadan nanti :D

Zara Ismail said...

lapar pulak tengok posting ni..hadoi..cantik sangat gambarnye..

Fyna Ahmad said...

antara menu utk bulan puasa nanti. nyum.. nyum..

dongmei pan said...

Nice, i really like it.if you also like our site please follow: http://www.robesdemariee2013.com/

dongmei pan said...
This comment has been removed by the author.
Chen Shania said...

Looks very delicious and yammy ,would like to try it

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

cornel marulaktumanggor said...

terima kasih informasinya gan.....
jangan lupa berkunjung ke website saya http://nonbok.com/

Sha My heart said...

Sha suka masakan ini.

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.