BEN ASHAARI

Monday, May 18, 2015

KUIH BINGKA UBI NYONYA

rsz_bingka_ubi_nyonya
Assalammualaikum, salam semua. Lama juga che mat tak bikin kuih2 untuk minum petang. Siang tadi masa tengah2 sibuk masak kat dapur, che mat teringat ada simpan ubi parut dalam freezer, cepat2 pi keluarkan dan biar sampai lembut. Ubi ni bonda che mat yang parut tempoh hari dan dibekukan untuk guna bila perlu. Biasanya suka bikin lempeng atau dibuat belebat atau lepat. Kalau anda ada stok ubi kayu, parut dan simpan dalam freezer. Boleh tahan dalam jangka masa yang lama. Bila kita nak guna cuma perlu keluarkan dan biar hingga hilang sejuknya. Bonda che mat lebih suka parut ubi guna mesin kelapa. Tapi anda boleh parut guna pemarut kelapa, ikut yang mana anda rasa selesa. 
rsz_bingka_ubi_nyonya1
Dalam pembikinan kuih bingka ubi atau belah2 utara dipanggil kuih bengkang, anda ada dua cara. Pertama toskan airnya atau perah dan kemudian biarkan air perahan tadi dalam 10 - 15 minit untuk mendapatkan sagu ubi yang mendak. Buang airnya dan ambil sagu tadi dan masukkan kembali ke dalam ubi parut, gaul rata. Kaedah lagi satu, anda tak perlu perah gaul sekali harung macam che mat buat ni. Resipi kuih bingka nyonya che mat dapat dari satu buku resipi orang peranakan. Dan pernah cuba buat sekali dulu. Serius sedap dan lembut, yang penting tunggu kuih betul2 sejuk baru potong. Cuma che mat rasa kalau ikut resipi asal, kuih agak manis dan che mat dah kurangkan sukatan gulanya. Bagi anda yang ingin mencuba, resipi ini amat berbaloi dan in sha Allah menepati selera anda....Jomm che mat kongsikan resipinya...

BAHAN-BAHANNYA :-)
500 gram parutan ubi kayu
225 gram gula halus (che mat taruk 180 gram saja)
1/2 camca teh garam
70 gram kelapa parut putih
250 ml santan pekat (boleh guna santan kotak dan tambah air untuk dapat 250 ml)
2 biji telur gred A
2 camca teh esen vanilla
2 camca besar penuh mentega, cair dan sejukkan
1/4 camca teh pewarna kuning makanan

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Panaskan oven pada suhu 190C, lenser tin berukuran 8 inci X 8 inci x 3 inci dengan mentega, alas dengan aluminium foil dan biarkan berlebih pada bahagian kanan dan kiri tin (tujuannya nanti bila kuih masak, senang anda nak tanggalkan kuih dari tin). Lenser kan juga aluminium foil tadi. Ketepikan.
  2. Dalam satu bekas, masukkan kelapa parut, garam dan ubi parut, kacau hingga rata. Ketepikan. Sementara itu, dalam bekas lain, masukkan gula dan telur. Kacau dengan whisk hingga sebati dan berkrim. Tuang santan pekat dan kacau rata. Masukkan bancuhan ubi parut tadi, gaul hingga sebati.
  3. Masukkan pewarna kuning makanan, esen vanilla dan mentega cair. Gaul hingga rata dan sebati. Sementara itu masukkan tin kosong ke dalam oven dan biar selama 10 minit. Berhati2 keluarkan tin dari oven dan curah bancuhan kuih bingka ubi ke dalamnya. Ratakan dan masukkan kembali ke dalam oven.
  4. Bakar selama 55 minit hingga 1 kjam atau hingga permukaan kuih kelihatan kering keperangan. Uji dengan mencucuk lidi sate pada bahagian tengah kuih, jika keluarnya bersih, tanda kuih anda cukup masak. Untuk mendapat permukaan kuih yang keperangan, tukar fungi api oven pada 'grill' dan bakar untuk 7 - 8 minit lagi. Sejukkan kuih sebelum dipotong. Selamat mencuba!!..

3 comments:

zulhilmitempoyak said...

fuuhhhh.. sodap!

Blangkas Klik said...

Maknanya cara kedua tu xpayah buang air ubi tu ke Che Mat? Yg sebenarnya kenapa ya kena perah & buang air ubi tu?

hanim said...

Che mat, kalau oven jenis api atas, api bwh, jd utk bakar ~1jam tu api dua@ atas bawah ke, and followed by api atas shj for 7 minutes...?

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.