BEN ASHAARI

Thursday, January 15, 2015

TERUNG SAMBAL UDANG KERING...

rsz_terung_udang_kering

Assalammualaikum, salam Khamis. Hari ni che mat masak yang mudah2. Tak berapa nak sihat, urat belikat tiba2 sakit semalam. Dah tampak koyok malam tadi dan pagi ni kurang sikit. Tapi masa bonda tolong tanggalkan koyok tu, rasa sakit gileer, sekali tengok dengan bulu2 roma sekali tertarik sama, patut rasa macam nak terkucil. Pagi tadi tak plan nak masak apa, ikut apa bahan yang ada dalam peti sejuk. Bila che mat check, ada terung 2 biji dan bahan2 mentah lain. Tiba2 teringin nak makan terung berlado, tapi kali ni lado dia kita tukar pada sambal udang kering. Buatnya senang dan bahan asas sudah mesti sambal udang kering. Selain dengan terung, anda boleh ganti dengan bendi atau kacang panjang. Dimakan begitu dengan nasi panas juga sesuai...

rsz_sambal_udang_kering
Sambal ini anda boleh buat lebih dan simpan dalam botol. Tapi anda peru tumis dalam minyak yang agak banyak agar sambal tenggelam dalam minyak semasa menyimpan. Kalau nak pedas boleh guna cili padi. Yang ni che mat gandingkan cili merah, cili hijau, cili padi dan cili kisar. Udang kering guna dalam 1/2 cawan saja. Ia juga sesuai kalau anda gunakan sebagai perencah nasi goreng. Amacam...bess kan, sesuai untuk orang bujang juga. Kalau tak boleh makan udang kering macam mana?...Apa susah, ganti leer dengan ikan bilis, tapi toksah pi letak nama sambal udang kering pulak...Meh che mat kongsikan resipi..

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 biji terung ungu saiz sederhana
Sedikit garam
1 camca besar minyak zaitun
Hirisan daun bawang untuk hiasan

BAHAN SAMBAL UDANG KERING:-)
1/2 cawan udang lering, cuci dan endam 10 minit
1/4 cawan cili kisar
1/2 camca besar pes asam jawa
Garam dan gula secukup rasa
2 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
5 biji cili merah
5 biji cili hijau
20 biji cili padi
3 biji buah keras, dihiris
2 biji tomato yang masak ranum, dicincang
Minyak untuk menumis

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK SAMBAL UDANG KERING :- Toskan udang kering, perah sedikit kemudian tumbuk hancur, tak perlu sampai lumat. Ketepikan. Sementara itu dalam alat pengisar (blender), kisar buah keras dan bawang putih hingga halus, Masukkan bawang besar, cili merah, cili hijau dan cili padi. Kisar hingga hancur tak perlu sampai halus (guna butang 'pulse' pada alat pengisar anda semasa mengisar). Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali (kurang lebih 1 cawan). Tumis bahan2 kisar tadi hingga harum, masukkan cili kisar dan masa hingga naik minyak. Guna api sederhana dan kacau sentiasa. Tambah udang kering tumbuk dan tomato cincang. Kacau dan terus memasak hingga tomato hancur.
  3. Masukkan pes asam jawa, perasakan dengan garam secukup rasa dan sedikit gula (kalau nak guna serbuk perasa pun boleh). Kacau dan terus memasak hingga sambal pekat dan naik minyak. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Sejukkan sebelum disimpan dalam botol untuk kegunaan kemudian.
  4. UNTUK TERUNG SALAI :- Terung di kerat 3 (ikut saiz terung yang anda guna). Kemudian belah 2 setiap keratan. Gaul dengan sedikit garam dan minyak zaitun (kalau takde, guna saja minyak masak). Panaskan non-stick pan, kemudian salai terung tadi hingga lembut dan perang pada kedua2 bahagian. Angkat dan ketepikan
  5. UNTUL TERUNG SAMBAL UDANG KERING :- Susun terung salai dalam pinggan sesuai. Kemudian sudukan sambal udang kering tadi secukupnya atas terung salai dan ratakan. Tabur hirisan daun bawang untuk hiasan. Hidangkan bersama nasi panas, ikan goreng dan lauk2 kegemaran anda....Selamat mencuba!!.

5 comments:

adda syuhada said...

sy suka ni..suka sgt2...

yoorin melacolea said...

baca je ponn.tapi tetibe bau udang kering plak menusuk hidung.. hahaha.. feeling betul baca resipi che mat ni tauu..

AZENI AHMAD said...

Terliur.
Sedap teruk makan pedas-pedas.
Boleh cuba nie..

Nadia Johari said...

Fuh marbelous

Siti Zie said...

emmm fav I ni, sedappppp

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.