BEN ASHAARI

Wednesday, August 20, 2014

GULAI PEDAS SIPUT SEDUT..

rsz_sipot_sedot_masak_lemak
Siput sedut...satu hidangan yang boleh dikatakan agak klasik untuk masyarkat kita terutama di Malaysia dan Singapura. Ada yang panggil siput sedut ni 'belitong'. Dan kalau tak silap che mat. Di sungai air tawar pun ada siput sedut macam ni, tapi kulit dia lebih licin sedikit. Yang tu tak pernah makan, tapi kalau siput sedut biasa tu memang menjadi kegemaran keluarga kita orang, terutama Bak. Bila masak siput sedut, che mat kena ikut selera Bak, dia lebih gemar masak lemak sama batang keladi. Satu lagi bila memotong siput, gunakan "ragum" agar potongan lebih kemas dan memudahkan kerja anda, bagi yang tak pasti rupa 'ragum' anda boleh lihat di sini. Bagi yang tak suka pedas, anda boleh guna cili merah dan buang bijinya. Che mat guna cili merah dan 15 biji cili padi kampung. Resipi memang mudah. Kalau nak mencuba, che mat tuliskan seperti dibawah ini..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 kg siput sedut
1 pokok keladi sayur @ keladi minyak, siang potong dan celur sekejap, toskan
3 batang serai, diketuk
2 helai daun kunyit, disiat
1 keping asam gelugor
1500 ml santan cair
400 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
5 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
1 inci kunyit hidup
1/2 inci belacan
2 biji cili merah
15 biji cili padi kampung

CARA MEMBUATNYA:-)
  1. Letak siput dalam baldi, tabur hampas kelapa dan biarkan semalaman, pastikan anda tutup permukaan baldi dengan tapis dan tindih dengan benda berat untuk mengelakkan siput keluar (ada juga yang conteng kapur sireh di sekeliling baldi untuk mengelakkan siput keluar, yang ni che mat tak pernah cuba lagi). Keesokkannya cuci bersih siput tadi dan toskan. Kerat bahagian bucu siput kira2 3 senggan dari bahagian atasnya. Buat hingga siap dan cuci sekali lagi dan toskan.
  2. Masukkan ke dalam periuk bersama2 bahan kisar halus dan serai titik. Kacau rata dan masak hingga siput berubah warna. Tuang santan cair dan biar mendidih. Masukkan batang keladi, asam gelugor dan daun kunyit. Kacau perlahan. Biar masak sekejap.
  3. Tuang pati santan, perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Kacau dan masak dengan api kecil hingga mendidih. Biar batang keladi lembut, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas, sambal belacan dan ikan goreng atau ikan masin.

6 comments:

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

phewwwww.. CM guna cili padi kampung.. mesti lepas makan bibir jadik tebal cam Angeline Jolie.. keh keh keh..

Lynn Munir said...

Lama tak makan, gulai lemak siput dengan batang keladi. Dulu aruah mak yang rajin masak cenggini untuk kami. Sekarang tak dak lagi dah..

Bannister Road said...

dap nye... memang favorite sangat2..

Mrs. A said...

Sedapnya kecur air liur tengok

sya mokthar said...

CM..Sedap nye. Baru makan ni Ahad lepas. Syioks.

Najihah Shafie said...

Wahh..ni mmg favourite ni. Teringat dulu2 selalu masuk sawah cari siput sedut ♥

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.