BEN ASHAARI

Sunday, March 30, 2014

SAMBAL SOTONG DARA..

rsz_sambal_sotong2
Assalammualaikum, salam hujung minggu....err, ada ke yang kurang pasti hujung minggu tu hari apa?..Yelah nak2 sejak waktu bersekolah di negeri Johor ditukar pada hujung minggu...Hujung minggu tu dah semestinya hari Ahad. Teringat arwah mak long che mat yang menetap di Singapura dulu, kalau hari Sabtu dia panggil hari 'enam'.. Ok, hari ni che mat masak yang mudah2 sebab rasa dalam situasi malas memasak sekarang ni. Lama juga che mat tak masak sambal sotong segar, dan hari ni che mat masak sebab teringin sangat dah, gatal?...yang tu telah ku telan ubat, settle sudah. Cuma idok leer boleh nko hadap hari2 yeop sambal sotong macam ni, mau bergaru sakan kang. Resipi senang dan mudah dibuat, oh yea, lupa nak kabo, kenapa che mat kasi nama sambal sotong dara...ada kah sebab sotong itu masih dara?...errkkk...sebenarnya sotong tu dimasak sekor2 tanpa dikerat. Tapi kalau anda guna sotong bersaiz gadang, boleh lah kerat 2, tapi dah tak 'dara' lah namanya...

BAHAN-BAHANNYA :-)
400 gram sotong bersaiz sederhana (cuci bersih dan tak perlu dikerat, toskan)
1 senduk nasi penuh cili kisar
1 biji bawang besar, hiris bulat dan leraikan
3/4 camca besar pes asam jawa
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
7 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
4 biji cili merah, belah 2 dan buang bijinya
1/2 inci halia
3 biji buah keras, hiris
1/2 inci belacan, dibakar wangi

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan2 kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar dan tumis hingga cili garing dan terbit minyak. Guna api kecil dan kacau selalu. Masukkan pes asam jawa, kacau rata.
  2. Masukkan garam dan gula secukup rasa. Kacau rata dan masa hingga sambal pekat. Tambah sotong dan bawang besar, gaul rata dan masak hingga sotong mengecut (kurang lebih 4 -5 minit, kalau masak lama2 nanti sotong liat), rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi dan lauk2 lain.


2 comments:

musa nora said...

salam che mat..resepi che mat slalu gak guna buah keras..sblum ni sya xbiasa guna..apa fungsi sbnr buah keras tu ya..

Mat Gebu said...

musa nora @ salam cik/puan, buah keras tu fungsinya, memekatkan kuah dan memberi rasa lemak. Kalau tak nak letak pun boleh, yang ni optional.

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.