ASAM PEDAS SIAM - RESIPI FUSION

rsz_asam_pedas_siam
Assalammualaikum, sehat?..Che mat baru dapat nak ngadap laptop dan konon2 merajinkan diri update entri. Sebenarnya macam tak kurang idea nak masak, tapi masih ada lagi, bukan kering kontang yea. Siang tadi che mat saja2lah buat satu resipi fusion atau resipi gabungan antara asam pedas dan tomyam dan che mat kasi nama, asam pedas siam. Rasa dia pun agak unik, antara tomyam dan asam pedas. Oleh sebab che mat ada ikan tongkol, jadi tu aje lah yang che mat guna. Ikan tongkol putih serisu sedap, isinya bukan sahaja lembut tapi rasa dia lebih sedap dari isi ikan tenggiri. Tak salah anda nak guna ikan lain, atau boleh ganti dengan ayam. Disebabkan ia gabungan antara asam pedas dan tomyam, maka ciri2 asam pedas kena lah ada dan diselit dengan aroma bahan2 biasa yang kita guna dalam tomyam. Rasanya sedikit masam tapi amat2 seimbang dengan rasa pedas dan aromanya yang begitu harum....Resipi seperti berikut.....

BAHAN-BAHANNYA :-)
600 gram kepingan ikan tongkol putih, cuci dan toskan
1 biji terung ungu, potong ikut suka dan rendam
1 biji tomato, potong 8
2 batang serai, diketuk
5 helai daun limau purut
1 pokok daun ketumbar, cuci bersih dan kerat kasar
10 biji cili padi, diketuk
1 camca teh pes asam jawa
1 senduk nasi penuh cili kisar
1 biji limau nipis, perah jusnya
1 kiub pati tomyam MAGGI
3 camca besar sos ikan
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
5 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1/2 inci kunyit hidup
1/2 inci halia
3 keping hirisan lengkuas
1/2 inci belacan dibakar

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam periuk (anggaran 1/4 cawan). Tumis serai titik dan bahan2 kisar halus hingga harum. Masukkan cili kisar dan masak hingga cili garing. Tambah pes asam jawa, kacau rata dan tuang air secukupnya (anggaran 1200 ml). Tambah kiub pati tomyam, kacau dan biar mendidih.
  2. Masukkan ikan, daun limau purut dan cili padi. Masak hingga ikan masak, tambah terung (toskan), sos ikan dan jus limau nipsi. Kacau perlahan dan perasakan dengan garam secukup rasa dan sedikit gula (rasa dulu baru tambah garam). 
  3. Akhir sekali masuk tomato dan daun ketumbar  tadi. Kacau dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas dan lauk lain.

Post a Comment

0 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.