BEN ASHAARI

Sunday, February 23, 2014

KUIH KASWI NYONYA....

rsz_kaswi_nyonyas
Kuih kaswi antara kuih kegemaran che mat. Ada pelbagai versi kuih kaswi atau kueh kosui kata orang2 peranakan baba nyonya. Ada yang guna tepung gandum dan sebagainya. Tapi dalam membuat kuih kaswi air kapur (ada juga yang juga sedikit air abu chang), antara bahan penting dalam pembuatan kuih kaswi untuk mendapat tekstur kenyal dan 'rasa' kuih kaswi yang origanal. Che mat pernah buat kuih ni dulu dan resipi dari blog Kak Yatie Memories. Jika anda suka kuih yang agak gelap, boleh tambah pewarna makanan coklat atau anda boleh juga guna kicap pekat JALEN dalam 1 camca besar, jangan risau, kicap pekat tu tak masin pun...cuma kaler dia saja gelap. 

rsz_kaswi_nyonyas1
Che mat buat 1/2 dari resipi asal, memandangkan penduduk rumah che mat kan tak ramai. Dan che mat guna tin kek berukuran 8 inci x 8 inci untuk mengukus kuih kaswi ini. Gula merah atau gula melaka boleh digunakan untuk kuih kaswi, atau ada yang buat kaswi pandan. Selain kukus dalam tin kek, anda juga boleh buat dalam bekas2 kecil seperti acuan lompang atau acuan apam. Kelapa antara bahan penting sebagai penyedap kuih kaswi, kalau takde kelapa, ibarat macam 'nasi lemak telanjang' lah jawabnya. Resipi yang che mat akan tulis ni, ialah resipi yang che mat guna untuk buat kuih kaswi yang anda lihat....

BAHAN-BAHAN A :-)
1/2 cawan gula pasir (che mat kurangkan 1 camca besar)
3/4 cawan gula merah (che mat guna gula melaka yang dihiris kecil)
250 ml air
1/2 camca teh garam
1 helai daun pandan, disimpul

BAHAN-BAHAN B :-)
3/4 cawan tepung beras
3/4 cawan tepung ubi
1/4 cawan tepung jagung
400 ml santan
1 camca besar air kapur

BAHAN-BAHAN LAIN :-)
Kelapa parut putih secukupnya*
Sedikit garam halus*(*disatukan, gaul rata dan kukus sekejap)

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Masak semua bahan2 A hingga gula larut, biar sejuk, kemudian ditapis. Ketepikan. Panaskan kukus, balut tutup kukus dengan tuala dapur bersih. Lenser tin berukuran 8 inci x 8 inci dengan sedikit minyak dan alas dengan plastik bersih. Ketepikan.
  2. Dalam satu mangkuk besar, satukan tepung beras, tepung ubi dan tepung jagung, gaul rata. Tuang air gula dan gaul rata dengan whisk, masukkan santan dan air kapur. Kacau rata dan tapis ke dalam periuk.
  3. Masak atas api kecil sambil dikacau hingga naik wap (bila bancuhan rasa panas, sudah memadai). Tuang dalam tin dan kukus 40 minit dengan api sederhana. Sejukkan kuih sebelum dipotong dan hidangkan bersama kelapa parut untuk minum petang atau sarapan pagi...

4 comments:

Yatie said...

sedapnya....kuih kegemaran akak ni...kalau akak mmng 1/2 loyang akak punyer sendiri..suka sngt...

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

suka sgt kuih ni, kelapa lak nak letak banyak2!!

adda syuhada said...

Assalam...sedapnyerr....fuh..mabelesss...

Kjee said...

Kjee suka sangat makan begitu saja.. sejak bonda tak ada, tak pernah rasa kuih kaswi sesedap air tangan arwah.

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.