BEN ASHAARI

Friday, July 19, 2013

GULAI BABAT DENGAN REBUNG JERUK....PENGGSANN!!...

rsz_gulai_babat_rebung_jeruk
Memang pengsan...maklumlah benda yang dimasak pada hari biasa (...errrr..ada ke cm masak benda yang luar biasa di bulan puasa ni?..hmmm), cm masak pada bulan puasa, nasib baik rebung jeruk tu jenis ok, bukan yang ada bau hanch** ituu... Tapi ok lah, cm masak sikit (2 hari gak baru habis). Rebung jeruk yang cm guna ni, bonda bikin sendiri. Satu yang cm suka masakan macam ni, kuah dia tu, kalau dimakan keesokkan harinya, bertambah sedap. Waktu sahur, kasi bikin lempeng pekak pun dah orait sangat, boleh cicah kuah gulai. Cuma bulan2 puasa ni, kena agak2 lah penggunaan garam, biar masakan kita tawar sikit dari termasin. Resipi amat biasa2 dan bukan lah terlalu tradisi seperti orang Negeri Sembilan masak yang tanpa bawang tu....resipi seperti berikut...

BAHAN-BAHANNYA :-)
400 gram rebung jeruk, cuci dan toskan
600 gram perut tuala @ babat, potong kecil
4 batang serai, dititik
2 helai daun kunyit, disiat
2 keping asam gelugor
1 liter santan cair
500 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
5 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1 inci kunyit hidup
30 biji cili padi

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Masukkan babat ke dalam periuk bersama serai titik dan bahan kisar halus. Gaul rata dan masak atas api hingga mendidih. Masukkan rebung dan tuang santan cair. Kacau rata, biar mendidih perlahan hingga babat lembut.
  2. Masukkan asam gelugor dan jika kuah kurang, tambah sedikit air. Masukkan pati santan, perasakan dengan garam secukup dan sedikit gula. Kacau rata dan tambah daun kunyit. Biar mendidih perlahan dengan api sederhana, kacau selalu. Masak sekejap lagi, rasa dan jika ok, boleh matikan api...


5 comments:

diela nahar said...

rase nk tumpang berbuka je he Mat biler tgk menu Che Mat hari2 sedap!!!! :D

Umie Jazz said...

Assalamualaikum Cm..samalah dgn saya pengan kalau dapat gulai babat dgn rebung ni..memang peberet btul...

FaKArePa!n said...

babat tu perut ke??baru tau ni..

Harga Siling Ayam RM7.70 Sehingga 11 Ogos

ilahjy said...

Che mat.. bole tak minta izin dgn mak cik utk dptkan resepi bgmana nak jerukan rebung. Sbb kak dah tanam buluh madu kat kebun 20 btg nnti nk jadi usahawan rebung... tolong ya che mat.. salam..

HASRUL HASSAN said...

Nih resepi kalau bab ada bau ni, memang kuranglah nak praktik. Lagi2 wife tak suka masak, walaupun aku suka gak nak makan rebung ni.

Harap mak aku je masak rebung, tapi rebung jual pasar ... hmm tak kot, selalu nak makan rebung, aku akan naik Cameron, beli kat orang asli.

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.