SINGGANG SERANI IKAN TONGKOL

rsz_singgang_serani (1)
Malam semua, seperti cm kasi tau dalam entri sebelum ni, cm ada juga memasak, tapi yang mudah2 dan ringkas, salah satunya singgang serani ikan tongkol. Ini ikan tongkol segar yang abang cm beli di Endau. Apa2 ikan sekali pun, kalau yang segar tetap sedap, tak kesah lah anda buat singgang ke, goreng atau bakar. Singgang serani antara menu ringkas yang cm suka. Tapi bukan semua orang suka, sebab ia agak pedas dan berangin. Aroma herba membuat singgang serani segar dan harum. Kalau rasa kurang enak badan, selsema atau tekak payau, cm akan masak singgang macam ni. Terpulang nak guna ikan apa, asalkan ianya banyak isi. Ikan tenggiri, kembong atau ikan merah juga sesuai. Singgang serani memang ditumis sedikit bagi menaikkan bau bahan2. Dan kalau singgang cm suka masamnya terasa, tapi ini terpulang pada anda, kalau nak kurang rasa masam, jangan letak asam gelugor banyak sangat...Resipi seperti berikut...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 ekor ikan tongkol saiz sederhana, kerat 4 - 5 bahagian, cuci dan toskan
2 biji tomato, belah 4 setiap 1
2 batang serai, dititik
2 keping asam gelugor
1 kiub pati ikan bilis
Garam secukup rasa
Air secukupnya
Hirisan daun sup, untuk hiasan

BAHAN-BAHAN TUMBUK LUMAT :-)
5 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
3 keping hirisan lengkuas
1/2 inci kunyit hidup
1 camca teh lada hitam biji
10 biji cili padi kampung (cm campur hijau dan merah)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan sedikit minyak dalam periuk (anggaran 3 camca besar), tumis serai dan bahan tumbuk lumat hingga harum, guna api kecil dan kacau selalu. Tuang air secukupnya (anggaran 3 cawan). Kacau rata dan biar mendidih.
  2. Masukkan kiub ikan bilis dan asam gelugor. Kacau dan masukkan ikan. Biar mendidih hingga ikan masak. Tambah garam secukup rasa dan masukkan tomato. Masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api. Tabur hirisan daun sup sebelum dihidangkan. Sedap dimakan panas bersama nasi putih..

Post a Comment

5 Comments

  1. Sedapnya... arwah nenek dulu suka lauk camni... hirup2 kuahnya lagi...

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum CM lauk cenggini kalau mak mentua lalu kat belakang mmg x nampak ni CM

    ReplyDelete
  4. Tima kasih bg idea...hehehe...sya tengah buntu ...n akhirnya..inilah resepi pilihan saya utk masak ari nie...

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.