BEN ASHAARI

Wednesday, June 26, 2013

MI KARI KETAM...SILA MAKAN DENGAN SOPAN...

rsz_mi_kari_ketam
Salam semua, nak masukkan entri pun rasa ketat sangat dahh..huhu. Malam ni entri mi kari ketam, tapi bukan mi kari yang jenis kuah yang cair mair tu, ni jenis pekat ala2 mi rebus, errr, macam aneh ke?..Takpe, keanehan itu satu keunikkan, jangan lepas makan, terbongkang kat hospital sudah lah, tu baru betul2 aneh. Sebenarnya niat cm memang nak masak mi kari biasa tu, tapi tah macam mana, dekat kawasan cm siap2kan bahan mentah, boleh tergolek sebiji kentang, dengan pantas, kupas, potong kecik2, cuci dan rebus sampai empuk, dan dilecek halus. Lepas tu, cm masukkan dalam kuah, dah jadi pekat dan bertambah sedap (sendiri lah puji....kalau tak siapa lagi..) Cuma tak berapa cun lah bila nak ambik gambar, nampak macam merana aje, melempeng, tak nampak mengiurkan sangat. Takpe yang penting 'ketam' ada sebagai mercu tanda. Satu lagi mi dia pun susah nak interframe, kena bertarung dengan bahan2 lain. Sepatutnya kalau mi yang kuahnya pekat macam ni, kita guna tauhu yang kertas dan digoreng dan hiris nipis, sebab takde, cm guna tauhu pok. Apa2 pun kalau anda buat, sila makan dengan sopan....Resipi campak2 seperti berikut...dan bila santap, sila makan dengan sopan....resipi ini untuk hidangan 2 orang....

BAHAN-BAHAN KUAH :-)
1 1/2 camca besar rempah kari ikan (Baba's)
1 biji kentang, saiz sederhana, kupas, rebus hingga empuk dan lecek halus
1 pokok sawi boh choi, tanggalkan sehelai2, cuci dan toskan
2 ekor ketam bunga (sepit biru) dibersihkan
1 tangkai kacang panjang, potong pendek
4 biji tauhu pok, kerat 2 setiap 1
1 kiub pati ikan bilis
150 ml santan
Air secukupnya
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
3 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1 biji tomato

BAHAN-BAHAN LAIN :-)
Mi kuning secukupnya, cuci, celur dan toskan
Taugeh secukupnya, buang ekor, cuci dan toskan
Hirisan cili merah
Hirisan cili hijau
Hirisan daun bawang/daun sup
Limau kastur, dibelah 2
Bawang goreng

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Bancuh rempah kari dengan bahan kisar halus, kacau rata hingga menjadi pes. Panaskn minyak dalam periuk, tumis pes rempah hingga harum dan terbit minyak. Guna api kecil dan kacau selalu.  Tuang air secukupnya (anggaran 1500 ml), kacau dan biar mendidih.
  2. Masukkan kentang lecek dan santan. Kacau dan biar mendidih perlahan. Tambah ketam, dan masak sekejap. Tambah tauhu pok dan kiub ikan bilis. Biar mendidih dan kacau sekali sekala. Masukkan sawi bok choy dan kacang panjang, perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api (kalau kuah terlalu pekat, boleh tambah sedikit air panas).
  3. Masukkan secukupnya mi kuning dalam mangkuk sesuai, cedok seekor ketam dan letakkan atas mi, tuang kuah bersama isi2nya. Tabur hirisan cili hijau, cili merah, daun bawang, daun sup, taugeh dan bawang goreng. Hidangkan dengan perahan jus limau kasturi. Sedap dimakan panas...


8 comments:

cik cek said...

Assalamualaikum....
Dtg memalam ke sini...nak tumpang makan...akak janji akan makan dengan penuh sopannya...emmm...memang sedapnya..:)

aima said...

terbaik...megi ketam 4x4 kat trg pun kalah ni...

syalinda johari said...

sedapnyerrrrr....terbaekkkk lah CMG

Kem Mirza said...

che mat,
macam mana nak makan sopan, kalau dah ketam. Muka kita mesti nampak stress

Teacher Basariah said...

sedapnya..tapi xreti makan ketam sopan2..huhu

naiyat said...

Sedapnyer.. tapi tak boleh makan ketam.. sb alergik..hu hu hu

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

yang menjadi misteri... dari manakah kentang itu tergolek???

Aku Penghibur said...

fuhh ada ketam,,, fav tu

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.